יותר ממאסר עולם: גזר דין לאמיר רז שרצח את אשתו דיאנה מול ילדיהם

השופטים קבעו: "אירוע קשה ואכזרי העולה לכדי התעללות חמורה" • למרות זאת, נדחתה בקשת הפרקליטות להגדיר את המעשה כרצח חריג • השוטר לשעבר רז ישלם גם פיצויים לילדיו שצפו בו מבצע את המעשים • נלי, אמא של דיאנה: "סוף סוף זה מאחורינו וניתן קצת לנשום לרווחה"

אמיר רז מקבל את גזר דינו בבית המשפט. צילום: יהונתן שאול

לאחר שהורשע ברצח של דיאנה דבבייב ובתקיפה והתעללות בילדיו: בית המשפט המחוזי מרכז גזר היום (שלישי) על אמיר רז עונש של מאסר עולם ועוד שש שנות מאסר. בנוסף, הוטל עליו לשלם פיצויים לארבעת ילדיו הקטינים שנפגעו מהעבירות בסכום המקסימלי הקבוע בחוק - 258,000 שקלים.

הרצח שטלטל את המדינה התרחש ב-5.2.2021. לאחר ויכוח שפרץ בין הנאשם לאשתו דיאנה ז"ל, גמלה בליבו ההחלטה להרוג אותה. לצורך כך, הוא נטל חבל ארוך, קרא לארבעת ילדיו הקטנים (בני כשנה עד 8 שנים), הושיב אותם על כסאות וליפף את החבל סביבם. לאחר מכן, נטל סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 ס"מ.

"קיבל מה שמגיע לו - לא ישנים בלילה": גזר דין לאמיר רז שרצח את אשתו דיאנה לעיניי ילדיהם // משה בן שמחון

המנוחה ירדה אל הקומה התחתונה בבית, הבחינה בקטינים כשהם כבולים לכיסאות, וצעקה לעבר הנאשם לפשר מעשיו. הנאשם בתגובה החל להכות את המנוחה לעיני הקטינים, וחנק אותה בחוזקה. היא ניסתה לפתוח את דלת הבית במטרה להימלט, אולם הנאשם מנע זאת ממנה, נטל את הסכין ודקר אותה שתי דקירות בירך.

דיאנה דבבייב עם ביתה (ארכיון), צילום: נועם דוד, גלימפס הפקות

בשלב זה, הוציא הנאשם, שהיה שוטר במשטרת ישראל, את אקדחו האישי, כיוון אותו אל פלג גופה התחתון של המנוחה, ותוך שהמנוחה מתחננת על חייה, ירה בה ירייה אחת בירך. לאחר שנפלה ארצה, ירה ירייה נוספת לעבר ראשה של המנוחה, וגרם למותה. מיד לאחר הירי הקטלני, צעק הנאשם לאוזני הקטינים הבוכים, שצפו בנעשה: "יש! עכשיו אין אמא".

דדבייב ז"ל ואמיר רז, צילום: ללא

לאור חומרת האירועים וההתעללות שלו בדיאנה ובילדים הפרקליטות ביקשה לקבוע שזה היה רצח חריג בחומרתו. זה סעיף בחוק שבדרך כלל מחילים כאשר הנרצח הוא עובד ציבור או איש מערכת הביטחון או כאשר מדובר ברצח לאומני. יש לכך משמעות בתנאי המאסר ובקציבת העונש בהמשך.

מעולם לא הוחל הסעיף הזה על רצח נשים והפרקליטות ביקשה לקבוע תקדים בכך שיחילו אותו במקרה הנוכחי, אך השופטים דחו את הבקשה למרות שציינו כי הנאשם התעלל בילדיו ובדיאנה.

"שלא יראה אור יום"

נלי אמא של דיאנה סיפרה שחיכו לרגע הזה שנים רבות: "לפני ההכרעה הייתה המתנה ארוכה ומפגשים קשים מול הרוצח של דיאנה שלנו, שפעם היה בעלה ומאז הרצח הוא רוצח אכזרי ששינה לכולנו את החיים ובעיקר לילדים שנאלצו לצפות ברצח. לאמיר הרוצח האכזר מגיע גזר דין חמור ביותר שניתן לתת כדי שלא יראה אור יום ולא יטיל אימה על ילדיו".

משפחתה של דיאנה מקבלת את גזר הדין של אמיר רז בביהמ"ש,
משפחתה של דיאנה מקבלת את גזר הדין של אמיר רז בביהמ"ש, צילום: יהונתן שאול

"נלמד את פסק הדין, למרות ששום גזר ושום צדק לא יחזיר את דיאנה שלנו. הדין שיקבל חייב להעביר מסר שמי שלוקח חיים באכזריות משלם ביוקר", דרשה האם. "זה מסר בעיקר לכל הגברים האלימים עם פוטנציאל אלימות שיבינו שרוצח אשתו או דיבתו לא יראה אור יום. סוף סוף זה מאחורינו ונותן לנו קצת לנשום לרווחה. לא לראות את הפנים של הרוצח שפעם היה חתן שלי. עם הטראומה שגרם לילדים אנחנו מתמודדים כל יום. שישאר עד סוף החיים שלו בכלא".

אבא של דיאנה הביע גם הוא הקלה מההחלטה: "אני ואשתי לא ישנים. סוף סוף הוא קיבל מה שמגיע לו. בן אדם כזה צריך לשבת כל החיים בבית סוהר".

התובעת ממחש נטלי חגי: "שולחת מכאן חיבוק חם לבני המשפחה ולקוות שסיומו של ההליך המשפטי יעזור להם במסע ההחלמה".
כמו כן, חגי הוסיפה גם את התייחסותה על העונש: "בית המשפט ציין את הנזק הנפשי שנגרם להם ושהם עתידים להתמודד איתו. אנחנו ביקשנו שיכריז על הרצח כחריג בחומרתו והוא לא קיבל את הבקשה אז נלמד אותה אבל חשוב לציין שבית המשפט הטיל עוד 6 שנות מאסר בנוסף למאסר העולם ויש לכל משמעות ברצח נשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר