גננת מאילת הואשמה במאות מקרי התעללות, החוקרים: "תמונות שלא יוצאות מהראש"

כתב אישום חמור הוגש נגד אילנה קובר בגין אלימות כלפי חסרי ישע • חוקרי המשטרה מהפרשה: "כל סרטון הוא בוקס בבטן" • יו"ר הקואליציה: "מודיע על הצעדים למיגור תופעת ההתעללות בפעוטות - הכנסת מצלמות אונליין"

מימין לשמאל: רס״מ רם פיטוסי, פקד שאול רולינגר, רס״ב גדי דסטה. צילום: דוברות המשטרה

"אי אפשר לישון בשלווה" – במקביל לכתב האישום נגד הגננת, החוקרים מהפרשה מדברים: אילנה קובר, בת 64, הואשמה היום (שני) במאות מקרי התעללות. מכתב האישום עולה כי קובר ביצעה מעשי אלימות גופנית ונפשית ותקפה לכל הפחות ב־380 מקרים שונים כ־23 מהפעוטות מתוך 26 ילדי הגן. חוקרי משטרת אילת מספרים בזעזוע על התנהלות החקירה והחומרים שאספו בתיק.

הגשת כתב האישום נגד הגננת מאילת: עימות בין ההורים למשפחת הנאשמת

מרגע קבלת התלונה החקירה התנהלה באופן סמוי, ולאחר מכן נחשפו מאות מקרי ההתעללות אחרי שההורים נקראו לזהות את ילדיהם בתיעוד המצלמות של המעון. בית המשפט האריך את מעצר החשודה במשך יותר משבועיים עד לגיבוש התשתית הראייתית.

הורי הפעוטות מפגינים מחוץ לבית המשפט, צילום: דודו גרינשפן

"אי אפשר לישון בשלווה אחרי שרואים את מה שהילדים האלו חוו במעון הפרטי באילת", אמרו שלושת החוקרים המשטרתיים, כשהם מתארים את מסכת ההתעללות שעברו 27 פעוטות בני חצי שנה עד 3 במעון הפרטי של קובר באילת.

כל יום, לפעמים כמה פעמים ביום

"היו שם בעיטות, חניקות בצוואר, האכלה בכוח, מכות, הטחה לרצפה, סטירות, החזקת רגליים בכוח, הרמה תינוקות מהראש, הושבה בכיסא בכוח, מכות לילד באמצעות ילד אחר ועוד אלימות שאי אפשר לתאר".

יניב זוהר

בתיק החקירה אספו השוטרים 431 סרטונים שצולמו בגן במשך 92 ימים. בכל אחד מהסרטונים נראים מקרי אלימות קשים מצד קובר. החוקרים זיהו כי בכל יום עברו הפעוטות מקרי אלימות, ולפעמים כמה פעמים ביום.

אילנה קובר, צילום: השימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

רב סמל מתקדם, חוקר במשטרת אילת רם פיטוסי, שחקר את אילנה קובר, נשמע מזועזע. "אני אישית לא נתקלתי בתיק כזה קשה, תיק בסדר גודל כזה עם כל כך הרבה סרטוני מדיה שיש בהם תיעוד אלימות", אמר. "זו כמות עצומה שיש לעבד. בכל אחד מהסרטונים זוהתה התנהלות ברוטאלית או אלימה כלפי הפעוטות. אני שמח שהפרשה נחשפה והעבירות הופסקו והפעוטות לא סובלים יותר".

רס"ב גדי דסטה, רכז חקירות נוער, סיפר: "יש סרטונים שלא יוצאים לי מהראש. הם מתנגנים שוב ושוב, וכל סרטון כזה הוא בוקס בבטן. ממש רואים את אווירת הפחד והקיפאון של הפעוטות. רואים על העיניים שלהם שהם חוו אלימות. רואים את ההתנהלות של אילנה קובר, ואי אפשר להתעלם מזה".

גן אילנה קובר, צילום: ללא קרדיט

עוד הוסיף דסטה: "בכל יום בממוצע יש עשרה מקרי אלימות שנראים לעין. לאורך כל שירותנו במשטרה ראינו דברים קשים, אבל האירוע הזה השאיר עלינו את כל כובד משקלו. אני שמח שאיתרנו את כל העבירות, ולא פספסנו אף פעוט שחווה אלימות".

נחשפה תיבת פנדורה

קצין נוער במשטרת אילת, פקד שאול רולינגר, מספר כי הליווי של ההורים היה קשה: "אתה צופה בסרטונים ואז מזמן את ההורים לתחנה. מסבירים להם שיש מצב שהילד שלהם חווה אלימות. יש הורים שסירבו לצפות בסרטונים כי היה להם קשה והם אמרו שזה לא יוסיף להם, זה רק יעשה יותר רע, ויש הורים שצפו בסרטונים".

רולינגר מוסיף: "ההורים כאובים מאוד, מתפרקים. למעשה, הצוות המשטרתי הפך להיות הכותל שלהם. החוקר הופך להיות דמות מפתח, הוא הופך להיות חלק מהחוויה".

יותר מ־400 מקרים של התעללות (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

החוקרים מספרים כי הכנת התיק להגשת כתב האישום הייתה קשה, מכיוון שלכל ילד יש תיקים עם סרטונים שבהם הוא מופיע. "כולנו מקווים שכתב האישום ימחיש את כל הפעולות שעשינו בתיק הזה", אומרים החוקרים, "נחשפה פה תיבת פנדורה שמתנהלת כנראה שנים בגן שהיה מוסד ידוע בעיר. כשאתה מבין שאתה מצליח להפסיק את הפגיעה בילדים, אתה גאה להיות שוטר".

יחד עם החוקרים רם פיטוסי, גדי דסטה ושאול רולינגר, עבדו עוד 27 שוטרים מתחנת משטרת אילת על פרשת ההתעללות בפעוטות. כולם לקחו פסק זמן מפרשות אחרות ומחקירות אחרות והתרכזו בחקירה, שזעזעה את העיר אילת וכל הורה בישראל.

"הרגו לי את הילדה"

ברגעים אלה מוגש לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד הגננת אילנה קובר מאילת. זוג הורים, שבתם עברה את ההתעללות הקשה ביותר בגן, סיפרו בזעזוע: "היא ידעה שיש לה בעיה נשימתית, והמשיכה להתעלל בה ולתת לה אגרופים בגרון. מגיל ארבעה וחצי חודשים ועד גיל שנה וארבעה חודשים היא הייתה שם".

יו"ר הקואליציה עם ההורים של הפעוטות מאילת, צילום: דודו גרינשפן

עוד סיפרו ההורים: "מצאו רק 90 ימים במצלמות. אנחנו רוצים שזה יהיה ניסיון לרצח, כי היא חרכה לה את הגרון כמו פרוסת לחם. הביאה לנו אותה כחולה פעם. יש לי צהרון בעצמי. היה לה שטף דם על הצוואר, והיא שיקרה ואמרה שילדה אחרת עשתה את זה.
"טיפלתי בילדות של הסייעת ובנכדים של אילנה. הן הגיעו ללידה של הבת שלי, ובזמן הזה הרגו לי את הילדה".

צעדים למיגור התופעה

יו"ר הקואליציה אופיר כץ הגיע היום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, לדיון בהגשת כתב האישום בפרשת ההתעללות באילת, וחשף את הצעדים שהקואליציה תקדם למיגור תופעת ההתעללות בפעוטות - הכנסת מצלמות אונליין למעונות והרחבת חוק המצלמות לגני 6-3.

יו"ר הקואליציה אופיר כץ עם ההורים של הפעוטות בביהמ"ש, צילום: דודו גרינשפן

הקואליציה תוביל תיקון לחוק המצלמות, שלפיו לראשונה יוכנסו מצלמות אונליין, תהיה דגימה קבועה על ידי נציגות ההורים פעם בחודש, תהיה חובה להתקין מצלמות בגני ילדים בגילי 6-3 ותקופת שמירת הצילומים במצלמות הקבועות תגדל ל־60 יום.

כץ אמר: "אני מודיע היום על צעד חדש, צעד משמעותי, בתקווה שימגר את מכת המדינה הזו שאנו מתמודדים איתה. זו הדרך היחידה לעקור את הזוועות האלו מהשורש. מקרה כמו אילת יכול היה להימנע, המקרים הבאים יכולים להימנע, אם תהיה פה בקרה אמיתית. הגיע הזמן לפתרון אמיץ ואמיתי, ואני אקדם אותו".

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר אטינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר