"צו הוא חומר חקירה": הפרקליטות "החביאה" צווי האזנות סתר מההגנה בתיק הצוללות

בדיון שהתקיים בתיק ובמסגרת רשימת "חומרי מודיעין שלא יועברו להגנה", נמצאו גם צווי האזנות כלפי יעדים בתיק • השופטת: "ממתי צווים הם חומרי מודיעין?" • התובע גולומוב: "יש דברים שאני לא יכול להגיד בבית המשפט בנוכחות הצדדים" • הפרקליטות נתבקשה להגיע עם תשובות לדיון הבא

פרשת הצוללות.צילום: מישל דוט קום

בבימה"ש המחוזי בת"א התקיים אתמול (ראשון) דיון בתיק הצוללות ובו התגלה כי הפרקליטות חסתה צווי האזנות סתר בתיק הצוללות, צווים שברובם לא נעשה בהם שימוש, בטענה כי הם "חומרי מודיעין". השופטת טלי חיימוביץ אשר דנה בתיק תהתה "איך צו האזנה הוא חומר מודיעין? צו הוא חומר חקירה" - שאת דבר קיומו יש לידע את הסנגורים. התובע גולומוב: "יש דברים שאני לא יכול להגיד בבית המשפט בנוכחות הצדדים".

דיון בתיק הצוללות (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

בבית המשפט המחוזי בתל אביב התקיים אתמול דיון בתיק הצוללות בנוגע לחומרי חקירה שהסנגורים בתיק התבקשו להעביר לידיהם. במהלך הדיון התגלה כי במסגרת "רשימת חומרי מודיעין שלא יועברו להגנה", תחת הכותרת "פעולת חקירה שלא הניבה תוצרים" ו"פעולת חקירה מומשה", עומדים למעשה צווי האזנות הסתר כלפי יעדים בתיק הצוללות. חלק מן הצווים מומשו אך לא הניבו תוצרים וחלקם קיבלו אישור בית משפט אך לא מומשו בפועל.

הגדרת הצווים כ"חומרי מודיעין" אפשרה למעשה לפרקליטות שלא למסור אותם לסנגורים בתיק ואף לא להודיע על עצם קיומם של הצווים. לפי הטענה, צווי בית משפט אינם יכולים להיות מוגדרים כך והם חייבים להיקרא בשמם ולא תחת הכותרת "חומרי מודיעין". 

בית המשפט המחוזי בת"א, צילום: גדעון מרקוביץ'

השופטת טלי חיימוביץ תהתה "צו חיפוש זה חומר מודיעיני? איך יכול להיות שהצו עצמו הוא חומר מודיעיני?". גם לאחר הסברי הפרקליטות אמרה השופטת כי "אני לא מצליחה להבין איך צו זה חומר מודיעין, לדעתי צו הוא חומר חקירה" - שאודותיו יש לדווח לסנגורים.

התובע ירון גולומוב מפרקליטות מיסוי וכלכלה טען בפני השופטת כי לשיטת הפרקליטות ניתן לחסות צווים כחומרי מודיעין ואמר כי: "בסופו של דבר יש חלוקה בין רשויות המודיעין לבין רשויות החקירה עצמה. אני אומר שאם זה עומד בארבעה קריטריונים זה צריך להיות תחת חיסיון, לא כל הצווים הם צווי מודיעין. לשאלת בית משפט מה הופך צו לחומר מודיעין, אני אומר שיש דברים מסוימים שאני לא יכול להגיד בבית משפט בנוכחות הצדדים. למיטב ידיעתי ככל שמה שנמצא ברשימת חומר שנאסף זה או מידעים מודיעיניים שלא רלוונטיים, או פעולת חקירה".

סנגורו של מיקי גנור, עו"ד עמית ניר טען מנגד כי "אני לא העליתי על דעתי שהמדינה תעמוד בדיון בעתירה לגילוי ראיה ולא תגלה לפחות לבית משפט במעמד צד אחד 'דעי לך גברתי שיש צווים נוספים שהם ברשימת חומר מודיעין'. בסוף צריך להשתמש בשכל ישר, צו הוא לא חומר מודיעיני. אני רוצה לדעת אם קיבלתי את כל האזנות הנפח בפרשה. אנו חולקים על ההנחה שבכלל צו יכול להיות חסוי, אלא אם כן יש מקרה חריג כגון שיכול לחשוף שיטות, אמצעים וכו'".

מיקי גנור, צילום: גדעון מרקוביץ'
מטה פרקליטות המדינה (להמחשה), צילום: אורן בן חקון

בתום הדיון הורתה השופטת לפרקליטות כי יתקיים דיון נוסף ובו תגיע הפרקליטות עם תשובות. התובע גולמוב סיכם: "בית משפט מבקש שאבדוק האם צו שניתן על ידי בית משפט ולא מומש או שמומש ולא היו בו תוצרים, ואנו מכניסים אותו לתוך רשימת חומרי חקירה, מותר להעלים את העובדה שמדובר בצו ולתת לו כותרת שההגנה לא תדע".

יחד עם זאת, השופטת דחתה את מרבית בקשת הסנגורים בתיק לקבלת חומרי חקירה נוספים. השופטת תמסור שלושה סעיפים בלבד במועד אחר. ובנוגע לבקשה נוספת של הסנגורים יתקיים דיון נוסף בהמשך.

מיצג נגד פרשת הצוללות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

כזכור, בספטמבר 2022 נקטה הפרקליטות בדרך דומה כאשר סירבה להשיב לבית המשפט האם קיימים צווי האזנות סתר באמצעות רוגלות בתיק הצוללות. השופטת חיימוביץ אילצה אז את הפרקליטות להודות תוך שמתחה עליהם ביקורת "עמדה תמוהה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר