בג"ץ קבע כי בית המחבל מהפיגוע המשולב בירושלים בנובמבר האחרון - ייהרס

אריה שופצ'ק וטדסה טשומה נרצחו בפיגוע הקשה • השופט חאלד כבוב כתב כי הוא מתנגד באופן עקרוני להריסת בתי מחבלים • השופט גרוסקופף ונשיא העליון הבא יצחק עמית חלקו עליו וקבעו שיש להרוס את הבית

בית המשפט העליון, צילום: אורן בן חקון

ברוב של שניים נגד אחד: בג"ץ קבע כי בית המחבל שרצח בנובמבר 2022 את אריה שופצ'ק ואת טדסה טשומה בגבעת שאול ובצומת רמות - ייהרס. השופט חאלד כבוב, שמונה ע"י שר המשפטים הקודם גדעון סער, כתב כי הוא מתנגד באופן עקרוני להריסת בתי מחבלים וכי במקרה הנוכחי הוא מתנגד משום שהורי המחבל גרים בבית אשר נמצא ברמאללה. השופט גרוסקופף ונשיא העליון הבא יצחק עמית חלקו עליו וקבעו שיש להרוס את הבית.

זירת הפיגוע בירושלים, צילום: אורן בן חקון

השופט יצחק עמית נימק את פסק הדין וכתב כי "הפעלת סמכותו נעשתה על רקע הפיגועים החמורים שביצע המחבל ותוצאותיהם הקשות, תוך התחשבות בנסיבות נוספות הקשורות במחבל, ובכללן: המניע הלאומני שעמד בבסיס מעשיו; אופן הוצאת הפיגועים אל הפועל באמצעות מטעני חבלה שפותחו על ידו לאורך תקופה ארוכה; כוונתו לבצע פיגוע רב נפגעים שיפגע גם בכוחות הסיוע והחילוץ שיחושו לזירה; והזדהותו של המחבל עם ארגון הטרור דעא"ש.

"כמו כן, המשיב תיאר את העלייה בפעילות הטרור בשנים האחרונות ואת העלייה במספר הנפגעים הישראליים, ועמד על הצורך הביטחוני להשיג הרתעה אפקטיבית וכי השימוש בתקנה זו נעשה רק במקרים חמורים שלגביהם מערכות ההרתעה והענישה 'הרגילות' אינן מספקות מענה הולם".

הנרצח בפיגוע טדסה על רקע זירת הפיגוע, צילום: יונתן זינדל-פלאש90
אריה שצ'ופק נרצח בפיגוע בירושלים, צילום: אורן בן חקון

כאמור, השופט חאלד כבוב התנגד להריסה וכתב בדעת המיעוט כי "אין בידי להצטרף לדעתם (של השופטים עמית וגרוסקופף) או מסקנתם כי יש לדחות את העתירה שלפנינו". השופט כבוב נימק וכתב כי "מדובר בפגיעה חמורה בקורת הגג, והחרמת קניינם של בני משפחה חפים מפשע. שלעיתים חלקם קטינים או קשישים, מקצתם חולים. כל זאת בשל מעשיו, הגם רצחניים, של בן משפחתם".

עוד כתב נגד השימוש בהריסת בתי מחבלים כי "בסמכות מעורר קשיים בתחומי המשפט הפנימי והמשפט הבינלאומי, אשר סבורני כי טרם זכו לליבון מעמיק בפסיקה, בפרט נוכח השימוש ההולך וגובר בסמכות זו, על רקע המצב הביטחוני במדינתנו, שמסרב לגווע. משכך, ראוי בעיניי לשוב ולדון בשאלות אלה בהרכב מורחב של בית משפט זה, כך שהן יזכו לבירור עדכני, יסודי ומקיף".

השופט יצחק עמית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון
השופט חאלד כבוב, צילום: עמי שומן

בנוגע להשגת הרתעה באמצעות הריסה כתב השופט כבוב כי "שומה עלינו לתת את הדעת לכך שבצד הטיעון בדבר אפקטיביות ההרתעה, על מגבלותיו, אל לנו להתעלם מהחשש, שמא השימוש באמצעי בלתי מידתי זה יוביל לתחושות כעס ותסכול, שיניבו תוצאה הפוכה מהמבוקש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר