לאחר שאושר הלילה: התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד חוק הנבצרות

בתנועה דרשו מבית המשפט העליון להוציא צו ביניים נגד החוק עד לסיום הדיון בעתירה - ונדחו • החוק קובע שראש הממשלה ייצא לנבצרות רק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית בלבד

בג"ץ, צילום: אורן בן חקון

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (חמישי) נגד חוק הנבצרות שאושר הלילה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. בתנועה דרשו מבית המשפט העליון להוציא צו ביניים נגד החוק עד לסיום הדיון בעתירה - אך נדחו. בעליון נקבע כי במכלול הנסיבות אין סיבה לצו ארעי במקרה זה. 

הבוקר, לאחר לילה לבן, מליאת הכנסת אישרה ברוב של 61 תומכים מול 47 מתנגדים בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק־יסוד: הממשלה (תיקון מס' 12) של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת.

יוזם החוק. ח"כ אופיר כץ, צילום: אורן בן חקון

על פי הצעת החוק, הסמכות להכרזה על נבצרות ראש הממשלה תהיה רק של הממשלה או הכנסת ותתרחש אך ורק בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית.

בהצעת רוב חברי ממשלה

נבצרות זמנית של ראש הממשלה למלא את תפקידו תהיה בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית בלבד ותיקבע על ידי ראש הממשלה בהודעה לממשלה וליושב ראש הכנסת ובאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה.

מליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

בנוסף, גם הממשלה תהיה רשאית להחליט ברוב של 3/4 מחבריה כי נבצר מראש הממשלה זמנית למלא את תפקידו בשל אי מסוגלות פיזית או נפשית; במקרה מעין זה הממשלה תכונס על ידי ראש הממשלה לבקשת 3/5 מחברי הממשלה ועל ראש הממשלה יהיה לכנס את הממשלה בתוך שלושה ימים ממועד הגשת הבקשה או במועד מאוחר יותר אם התבקש לכך בבקשה.

אם ישיבת הממשלה לא כונסה בתוך שלושה ימים יכנס מזכיר הממשלה את הממשלה באופן מיידי וממלא מקום ראש הממשלה ינהל את הישיבה. החלטת הממשלה במקרה זה תעמוד בתוקפה שלושה ימים ותובא לאישור ועדת הכנסת ברוב של 2/3 מחבריה, ואם החלטת הממשלה ניתנה מטעמי בריאות, תהיה החלטת ועדת הכנסת גם על יסוד חוות דעת רפואית וועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע שהנבצרות תמשך לא יותר משבעה ימים מיום החלטת הממשלה; כן מוצע כי אם ראש הממשלה לא יגיש חוות דעת רפואית בהתאם לכללים שקבעה ועדת הכנסת יראו אותו כאילו הודיע על נבצרותו.

בתוך כך, השופט אלכס שטיין שדחה את הבקשה לצו ביניים דורש מראש הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה להגיב לעתירת התנועה עד ל 24.4.23. כזכור, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ לפני כחודש וחצי להוצאת נתניהו לנבצרות בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שלו. בהמשך לכך טוענת התנועה כי התיקון לחוק הנבצרות הוא למעשה תיקון פרסונאלי אשר "חותר תחת הבסיס המשטרי בישראל לפיו הרשות השופטת מאזנת ובולמת את הרשות המבצעת והרשות המחוקקת – וכינונו הוא מעבר נוסף אל דיקטטורה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר