היועמ"שית הגישה חוות דעת חריפה נגד הרפורמה המשפטית - נתניהו תקף: לא מקובל עליי

בהרב-מיארה מעבירה ביקורת על כל אחד מההסדרים המוצעים • "אין מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה"

הקרב החדש של היועמש"ית. גלי בהרב מיארה, צילום: אורן בן חקון

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מסרה היום (חמישי) לשר המשפטים יריב לוין את חוות דעתה בנוגע לטיוטת תזכיר חוק יסוד השפיטה, שנמסר לה על ידי השר. בתזכיר מוצע לערוך שינויים מהותיים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, בהיקף הביקורת השיפוטית על חקיקה וחוקי יסוד ובהיקף הביקורת השיפוטית על החלטות ופעולות של רשויות מינהליות. כמו כן העבירה היועצת המשפטית לממשלה את עמדתה לידיעת ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.  

חוות הדעת באה בהמשך למכתב ששלחה אל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבו היא ציינה כי הוא נמצא בניגוד עניינים בכל הנוגע לרפורמה במערכת המשפט ועל כן עליו לא להתערב בשינויים. בתגובה, רה"מ הגיב באמצעות עו"ד מיכאל רבילו: "האמור במכתב אינו מקובל על רה"מ. נבקש להגיב בתוך שבועיים".

"ניגוד עניינים". נתניהו, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

בחוות הדעת כותבת היועצת המשפטית לממשלה כי הרפורמה היא "פגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". הניסוח שבו בחרה היועמ"שית תואם לאופן שבו ניסח בג"ץ את המבחן להתערבות בחקיקה של חוקי יסוד כחלק מדוקטרינת "התיקון החוקתי הבלתי חוקתי" - דוקטרינה שפורמלית לא התקבלה עדיין בישראל ובוודאי שטרם הופעלה. בבג"ץ חוק הלאום כתבו שופטי דעת הרוב כי ניתן להתערב בחוקי יסוד אולם אפשרות זו שמורה למקרים קיצוניים. לחקיקה אשר "שוללת את אופייה של ישראל כמדינה יהודית או דמוקרטית עולה כדי זעזוע אמות הסיפים של החוקה".

לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, כל אחד מההסדרים המוצעים ובוודאי הצטברותם, יובילו לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות. כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים, היורדים לשורש עקרון הפרדת הרשויות, העצמאות השיפוטית והמקצועיות של הרשות השופטת, ההגנה על זכויות הפרט, שלטון החוק והשמירה על המינהל התקין. קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת, שאין בו מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית.

חוות דעת חריפה. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, צילום: יואב דודקביץ

בהרב-מיארה פירטה כי ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, והזהירה כי הם משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית. אין חולק על מרכזיותו של עקרון שלטון הרוב בחברה דמוקרטית. בצד זאת, תובנה יסודית במשטר דמוקרטי היא, כי רשויות השלטון אינן יכולות להחזיק בכוח בלתי מוגבל, המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין. לכך אין מענה בתזכיר המוצע.

שר המשפטים יריב לוין, צילום: אורן בן חקון

שינויים משטריים דרמטיים הנוגעים למאפיינים הדמוקרטיים הגרעיניים של המדינה, צריכים להיעשות בהליך שקול וסדור לגיבוש הסדר מאוזן ומקיף, לאחר עבודת מטה מעמיקה, תוך התייעצות עם כל  הגורמים הרלוונטיים. הוצע כי בתיאום עם שר המשפטים, עבודה כזו תכלול בחינה רחבה של מארג היחסים בין הרשויות, למשל במסגרת חוק-יסוד: החקיקה.

בפגישה שנערכה עם שר המשפטים לפני כשלושה שבועות, התבקשה היועצת המשפטית לממשלה להעביר את התייחסותה לטיוטת תזכיר החוק תוך שלושה ימים. היועצת הבהירה, לאחר בחינה ראשונית, כי לא ניתן לקיים בחינה מקצועית של הסדר המשנה באופן יסודי את דמותה המשטרית דמוקרטית של המדינה בלוח זמנים זה. חוות הדעת גובשה, בהתאם ללוח זמנים שתואם עם השר, בעבודה מקצועית ומאומצת, בהובלת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט ציבורי-חוקתי), עו"ד אביטל סומפולינסקי.

היועצת המשפטית לממשלה אמרה לשר המשפטים בפגישה בה נמסרה לו חוות הדעת, כי מערך הייעוץ והחקיקה והיא ערוכים להקדיש את כל המשאבים הדרושים, לפעול בריכוז מאמץ, ולהקים צוות מקצועי ייעודי בכיר על מנת לגבש בהקדם האפשרי הצעה ממשלתית ולהגישה לשר המשפטים.

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה שלזינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר