באישור הממשלה: המענק הקטארי לרצועה יגדל

בעיתון הלבנוני "אל־אח'באר", דווח כי ישראל קיבלה את דרישות חמאס בדבר "אי הסלמה" במסגד אל-אקצא ו"חזרה להבנות הקודמות בנוגע למצב הכלכלי ברצועה" • גורם בעזה: "ישראל הבטיחה לחמאס מספר וויתורים, ביניהם הגדלת מספר אישורי הכניסה לעובדים מעזה והרחבת אזור הדיג

הפרות סדר בגבול רצועות עזה. צילום: איי.אף.פי

לאחר כמעט שבועיים רצופים של התפרעויות על גדר הגבול בעזה, קבוצות "הצעירים המורדים" (בעזה) מסרו אתמול (חמישי), כי הוחלט להשעות את ההתפרעויות לאורך הגדר. הדברים באים על רקע מאמצי התיווך שהעלו הילוך בימים האחרונים במטרה למנוע המשך הסלמה בין ישראל לרצועת עזה.

בתגובה להתפרעויות ולבלוני התבערה: צה"ל תקף בעזה// דובר צה"ל

מאחורי הקלעים, אחת הסיבות המרכזיות שבגינן החלו ההתפרעויות - הקיצוץ המשמעותי בכסף הקטארי היא גם זו שהתירה את הסבך באמצעות אישור שנתנה ישראל להגדלת המענק הקטארי, כך על פי דיווחים זרים. בנוסף לדרישות החמאס להרחבת התמיכה הכספית, שהתקבלו, עוד דווח כי הובטח להגדיל את אזור הדיג ואת אישורי הכניסה לעובדים מעזה. 

גורם בעזה אמר היום (שישי), לסוכנות AP, כי "ישראל הבטיחה לחמאס מספר ויתורים, ביניהם הגדלת מספר אישורי הכניסה לעובדים מעזה, הרחבת אזור הדיג ואישור להגדיל את הייצוא והיבוא". לפי הדיווח, השליח הקטארי אמר שדוחא בלמה הסלמה בעזה והשיגה הבנות לפתיחת המעבר לעובדים. עוד ציין כי "המצב ההומניטארי בעזה חמור וסכסוך נוסף רק יחמיר אותו".

אמיר קטאר, שייח' תאמים בין אחמד אל תאני בנאומו באו"ם, צילום: אי.פי.איי

אתמול נפתח מעבר ארז למעבר פועלים פלשתינים מעזה לעבודה בישראל אחרי כמעט שבועיים של אירועים אלימים לאורך הגבול שכללו הפרחת בלוני נפץ, ירי, והשלכת מטעני חבלה. כבר בשעות הלילה החלו להתאסף בסביבת המעבר מאות פלשתינים לקראת פתיחת מסופי הבידוק.

כאמור, ההסלמה הנוכחית בגבול פרצה בין היתר על רקע תסכול גובר בחמאס מהעיכובים והקיצוץ במענק הקטארי ששליש ממנו מוקצה לתשלום משכורות פקידי חמאס ברצועה. כמו כן, בארגון הטרור חותרים להגדיל את מספר היתרי העבודה לתושבי הרצועה ולקדם פרויקטים לשיפור המצב הכלכלי.

עזה, אתמול, צילום: איי.אף.פי
הפרות סדר בגבול עזה, צילום: רשתות ערביות

"פעילויות המחאה יושעו בעקבות התערבות המתווכים והתחייבותם שהכיבוש יעצור את צעדי הדיכוי שלו נגד האסירים, ואת התוקפנות שלו במסגד אלאקצא. ההחלטה בתוקף עד לקבלת הוראות חדשות, אנו ערוכים לשוב למחאה אם הכיבוש לא ימלא את מחויבויותיו למתווכים", מסרו בקבוצת "הצעירים המורדים".

חזרה להבנות קודמות

בעיתון הלבנוני "אל־אח'באר", דווח כי ישראל קיבלה את דרישות חמאס בדבר "אי הסלמה" במסגד אלאקצא ו"חזרה להבנות הקודמות בנוגע למצב הכלכלי ברצועה". התמורה, הפסקת הפרות הסדר בגדר. בין הדרישות: הגדלת המענק הקטארי ואישורי הכניסה של העובדים מעזה לישראל.

לעיתון נודע ממקורותיו בחמאס כי התיווך המשיך ביתר שאת בימים האחרונים, והתערבו בו השליח הקטארי, שליח האו"ם והמתווך המצרי. לפי הדיווח, אלה הצליחו להגיע לנוסחת רגיעה במצב בגבול הרצועה. זאת בעקבות התחייבות ישראלית שלא להסלים את המצב בירושלים ולחזור ל"הבנות שומר החומות".

פועלים פלשתינים בבית חנון סמוך למעבר ארז, צפון רצועת עזה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

על פי הפרסום, חמאס דרש לעצור את הלחץ שישראל מפעילה על עזה אחרי שכביכול הוחמר הסגר והקשה על הארגון לשלם את משכורות פקידיו (בפועל, עלייה במחירים בעולם). במסגרת זאת, דווח כי הדרישות של חמאס כללו הכפלה של מספר העובדים מעזה המורשים לעבוד בישראל. לפי אחד המקורות, ישראל צפויה להגדיל מיידית את המספר מ־17,500 עובדים ל־20 אלף. כמו כן, המספר יגדל ל־30 אלף בשנה הבאה, זאת בכפוף לשקט מתמשך בעזה.

בעיתון הלבנוני הוסיפו כי חמאס דרש להגדיל את המענק הקטארי לתמיכה במשפחות נזקקות בעקבות העלייה בשיעור העוני ברצועה. לפי המקורות, השליח הקטארי קיבל את בקשת חמאס לאשר מענקים למספר נוסף של תושבים בביקורו האחרון בעזה. המצרים והקטארים גם הודיעו לחמאס שלישראל אין התנגדות להעלאת המענק ליותר ממאה אלף. זאת בנוסף לתמיכה קטארית בחלק האחר במענק, הנוגע למשכורות של פקידי חמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר