חמאס מבקש לאותת לקטאר שלהפרת הבטחות יש מחיר

השלכות המשבר ההומניטרי מובילות למתיחות ברצועה • אחד הגורמים העיקריים לתסכול הגובר הוא קיצוץ המימון הקטארי והפחתת גובה הסיוע הכספי לרצועה

מנהיגי חמאס בעזה. סיוע הומניטרי מקטאר. צילום: אי.אף.פי

לפני כחודש וחצי יצאו לרחובות עזה מאות תושבים פלשתינים במחאה על משבר החשמל, שהתעצם בעקבות גל החום הקיצוני והמחסור בכמויות הדלק הנדרשות להפעלת תחנת הכוח המרכזית ברצועה.

הפגנות בעזה בעקבות יוקר המחיה - קריאות להדיח את שלטון חמאס

הם קראו לשפר את תנאי החיים ולהסיר את המצור. ההפגנות אמנם דוכאו ובוצעו מעצרים, אך כבר אז הובן בחמאס שיש בציבור זעם כבוש שעלול להתפרץ שוב.

בשבוע שעבר נצפו עשרות צעירים בעזה בתורים לקבלת אשרות כניסה לטורקיה, שיאפשרו להם לעזוב את הרצועה בחיפוש אחר חיים חדשים באירופה. אמש הפגינו בוגרי אוניברסיטאות בעזה במחאה על מצב האבטלה ודרשו לקבל הזדמנויות תעסוקה.

אמיר קטאר, שייח' תאמים בין אחמד אל תאני בנאומו באו"ם, צילום: אי.פי.איי

מעל כל אלה ריחף צילו של המענק הקטארי, שהוכנס לעזה כמו שעון בתחילת כל חודש עד שפתאום הקטארים התחילו "לזייף". בחודשים האחרונים נוצרו עיכובים בהעברת הכסף והופחת גובה הסיוע הכספי שהובטח לתשלום משכורות פקידי חמאס ברצועה.

צמצום המענק נובע, בין היתר, מהמתיחות ששוררת בין קטאר לחמאס בעקבות החלטת הארגון לחדש את יחסיו עם שליט סוריה, בשאר אסד, מה שעורר את חמתם של היושבים בדוחה. בחמאס לא אדישים לרחשים שמגיעים מהשטח, קל וחומר ל"חריגות" בשכרם של 27 אלף פקידי ציבור שסומנו כמורשים לקבלת המענק.

השליח הקטארי, מוחמד אלעמאדי, שוחח עם נציגי הארגון בביקורו האחרון בעזה על הצורך למנוע הסלמה, תוך העברת חילופי מסרים מישראל בעניין זה.

תזמון "מושלם"

באמצעות התחדשות העימותים בגבול מבקש חמאס לאותת לקטאר שלהפרת הבטחות יש מחיר, ושפירות ההסדרה עם ישראל הכוללים היתרי עבודה לכ־17 אלף פועלים עזתים אינם בבחינת דמי שתיקה או ערובה לרגיעה מוחלטת.

צעירים פלשתיניים בהתפרעות סמוך לגדר, צילום: אי פי איי
פעיל עז א-דין אל קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס, צילום: איי פי

בארגון לא מרוצים ממכסת ההיתרים, וגם לא מהיקף הפרויקטים ברצועה. מנהיג חמאס יחיא סינוואר רוצה לנצל את המתיחות עם קטאר כדי לחלץ עוד הישגים מישראל, אך השאלה היא אם הוא יצליח ללהטט ולהגיע לתוצאה זו מבלי לגרום בדרך להסלמה, כזו שעלולה דווקא לשלול ממנו הקלות אזרחיות-כלכליות נוספות.

רצף האירועים מגיע בשיאם של החגים בישראל, ובחמאס מנסים להלהיט את האווירה כדי לעודד צעירים פלשתינים לבצע פיגועים. גם כעת יש שימוש נרחב במוטיב האסירים ואל-אקצא, תוך מאמץ חמאס לנצל את הסוגיות האלה לצרכיו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר