סמוטריץ' נטש את הקבינט: "לא אהיה שותף לבניית הקונספציה הבאה"

שר האוצר נטש את קבינט המלחמה • "במקום לדון בהשמדת חמאס והחזרת החטופים, מיטוט הרש"פ והבעיה בצפון, משרד הביטחון התחיל להעלות דרישות כספיות ובא בטענות" • בדיוני קבינט קודמים החליפו האשמות שר הביטחון וסמוטריץ' על רקע הטענה כי משרד האוצר מעקב רכב מטוסי קרב

דרישה חד משמעית לנקיטת צעדי ענישה חריפים כנגד הרש"פ . סמוטריץ' (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

עימות בקבינט: בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתנהל הערב (חמישי) בקריה בתל אביב, זעמו השרים על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על כך שהוא "מעכב את רכש מטוסי הקרב", והוא בתגובה נטש את הדיון.

מחאה נגד שר האוצר סמוטריץ' בכנס הנדל"ן באילת (ארכיון)

"שר הביטחון והרמטכ"ל מסרבים להקים את הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון," מסר סמוטריץ'. "במקום לדון בהשמדת חמאס והחזרת החטופים, החזרת הביטחון לתושבי הצפון ומיטוט הרשות הפלשתינית, שעומדת מאחורי המאבק המשפטי והמדיני נגד ישראל באו"ם ובהאג, משרד הביטחון התחיל להעלות את הדרישות הכספיות שלו ולבוא בטענות למשרד האוצר".

סמוטריץ': "חבל לי על הזמן"

"היות וגורמי המקצוע של משרד האוצר לא הוזמנו לדיון והיות והיה זה ניסיון לעקוף בצורה צינית את הדיון בוועדה לבחינת תקציב הביטחון הודעתי שניתן לדון בזה שבוע הבא עם גורמי המקצוע, עד אז חבל לי על הזמן".

מטוסי F-35 "אדיר"., צילום: דובר צה"ל

סמוטריץ' הוסיף כי "הפיקוד הבכיר בצה״ל מתעקש לא להפיק לקחים מההיערכות הלקויה לפני 7 באוקטובר.מערכת הביטחון מתעקשת להמשיך להתנהג ביהירות ובהפקרות כלפי כל מי שמעז לאתגר את החשיבה שלה. אני לא אהיה שותף לבניית הקונספציה הבאה".

נזכיר כי בדיוני הקבינט האחרונים נידונו הרחבת סוגיות הרכש, בפרט רכש המטוסים המורכב, בהם הוחלפו האשמות בין סמוטריץ', לגלנט. גלנט יצא במתקפה חריפה בטענה כי אי אישור רכש מטוסי הקרב מארצות הברית יוביל לעיכוב של שלוש שנים בקבלת המטוסים, יעלה את המחיר במיליארד שקלים ויפגע בביטחון המדינה.

גלנט וסמוטריץ' (ארכיון), צילום: לע"מ

סמוטריץ', כזכור, שיגר מכתב לראש הממשלה בו דרש שתוקם ועדת בדיקה להתעצמות במטוסים.

בחילופי האשמות הדדיות אמר גלנט כי "חילופי המהלומות עם איראן, והמצב הביטחוני הבינלאומי, יביא למירוץ חימוש עולמי שמחייב אותנו להאיץ את קצב ההתעצמות והרכש הביטחוני. אם לא נשלים תוך חודש את תהליך רכישת הטייסות מארצות הברית, טייסת ה-F-15 וטייסת ה-F-35, קבלת המטוסים תתעכב בשלוש שנים, ותעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד שקל נוספים. עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל, ובשעה בה אנו נלחמים במלחמה רב זירתית - המשמעויות ברורות".

במערכת הביטחון אף הוסיפו כי כי העיכוב של סמוטריץ' פוגע קשות בביטחון המדינה כעת, מאחר שאובדן "סלוטי" הייצור של המטוסים בלוקהיד מרטין ובבואינג יביא בעוד כחודש לעיכוב נוסף של שנתיים לפחות בייצורם ולעלות נוספת של כרבע מיליארד דולר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר