גלנט מבהיר: אם רכש המטוסים לצה"ל לא יושלם תוך חודש - הוא יתעכב בשלוש שנים

בממשלה מבינים שמצב המלחמה הנוכחי - הרחבת הפעולה ברפיח והאיומים בצפון מצריכים את התעצמות צה"ל, ובין היתר את הרחבת צי המטוסים של חיל האוויר • השר גלנט מצהיר: "התפיסה שאפשר לספק ביטחון בפחות כסף, למול איומים גוברים, שגויה וצריכה להשתנות" • מנגד שר האוצר מתעקש שתקום ועדת בדיקה שתבחן את הצרכים והמענה הכספי להם, בהתאם לתקציב שאושר

שר הביטחון גלנט ובצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון, קוקו

המטרה מוסכמת, הדרך להשגתה - פחות: בדיוני הקבינט האחרונים נידונו הרחבת סוגיות הרכש, בפרט רכש המטוסים המורכב, פעמים מספר. בהם הוחלפו האשמות בין שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לשר הביטחון, יואב גלנט. כזכור, סמוטריץ' שיגר מכתב לראש הממשלה בו דרש שתוקם ועדת בדיקה להתעצמות במטוסים. הוא כתב כבר בחודש שעבר לנתניהו: "בימים האחרונים מבקש משרד הביטחון לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון. ראשית, כינוס ועדת השרים ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר היא חסרת תקדים ואין בכוונתי לאפשר אותה". לאחר מכן, תקף גלנט את שר האוצר וטען כי הוא מסכן את ביטחון המדינה.

כעת, בצל הרחבת הפעולה ברפיח, המלחמה שנמשכת גם בצפון והאיומים מאיראן ומשלוחותיה - גלנט מבהיר: אם לא יושלם רכש המטוסים תוך חודש, הוא יתעכב בשלוש שנים. ״התפיסה הישראלית לפיה אפשר לספק ביטחון גובר בפחות כסף, למול איומים שרק הולכים וגוברים לצד גזרות לחימה נוספות, היא תפיסה שגויה שצריכה להשתנות", כך מצהיר שר הביטחון לאלו שסברו שניתן להשיג את מטרות המלחמה גם בעזרת השקעה תקציבית פחותה. לדבריו, "מדינת ישראל צריכה להשקיע פי שניים בתקציב הביטחון - זו פוליסת הביטוח העיקרית שלנו וקיבלנו לכך עדות רק לפני מספר שבועות״.

שר החוץ האיראני איים על ישראל בדיון במועצת הביטחון // UN WEB TV

שר הביטחון אף מנמק את ההכרח ברכש בכך ש״חילופי המהלומות עם איראן, והמצב הביטחוני הבינלאומי, יביאו למירוץ חימוש עולמי, שמחייב אותנו להאיץ את קצב ההתעצמות והרכש הביטחוני״. עוד אמר: ״אם לא נשלים את תהליך רכישת הטייסות מארה״ב (טייסת ה-F15 וטייסת ה-F35) תוך חודש - קבלת המטוסים תתעכב בשלוש שנים, ותעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד שקלים נוספים. עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל, ובשעה בה אנו נלחמים במלחמה רב זירתית - המשמעויות ברורות״.

מטוסי F-35 "אדיר"., צילום: דובר צה"ל

בעקבות דברים אלו של גלנט, שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בכדי שבישיבת הממשלה הקרובה יביאו לסדר היום את הצעתו להקים ועדה ציבורית שתבחן את צורכי בניין הכוח, התעצמות צה"ל ותקציב הביטחון בהתאם לסיכום ראש הממשלה והמל"ל.

סמטוריץ' כתב: "ביטחון ישראל אינו משחק. העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה"ל ולשאר מערכת הביטחון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר