ארדן בראיון מיוחד ל"ישראל היום": "האו"ם – משתפי פעולה של חמאס"

שגריר ישראל באו"ם משוכנע כי ההטיה נגד ישראל בארגון מובנית וכי אין מנוס מאיפוס היחסים • "לא תדווחו אמת? לא תיכנסו לישראל, כך צריך לנהוג ביום שאחרי המלחמה"

השגריר ארדן עוזב בזעם את הדיון באו"ם אחרי הווטו האמריקני נגד הכרה במדינה פלשתינית וקבלתה כחברה במועצת הביטחון // רויטרס

שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן קורא להסדיר מחדש ביום שאחרי המלחמה את היחסים בין מדינת ישראל והאו"ם. בראיון מיוחד ל"ישראל השבוע" שיפורסם מחר (שישי), הגדיר ארדן את המזכ"ל אנטוניו גוטרש ואת הארגון כ"משתפי פעולה של חמאס".

לדבריו, ההטיה באו"ם נגד ישראל מובנית, ועל כן אין מנוס מאשר לאפס את מערכת היחסים. "יש באו"ם בעיה של ריקבון עומק, והיא לא רק בגלל המבנה הפוליטי שלו, שבו יש כמעט שליש מדינות אסלאמיות ורוב אוטומטי נגד ישראל. העיוות הוא גם במנגנון של האו"ם, שאמור להיות לא-פוליטי, ולא חסרות הוכחות לכך".

ארדן במטה האו"ם בניו יורק, צילום: ניר אריאלי

"בדיווחי האו"ם מסרבים לספור יידוי אבנים ובקבוקי תבעירה כפעולת טרור. כל גרפיטי ועץ זית שנכרת מדווחים, אבל זריקות אבנים לא. כך מועצת הביטחון מקבלת תמונה מעוותת לחלוטין על המתרחש. ישראל יכולה למנוע את זה ופשוט לא לתת לאנשי האו"ם להיכנס לארץ, לשלול את ההיתר לפעילות של אונר"א ושל מוסדות האו"ם בארמון הנציב, עד שדברים ישתנו. 'לא תדווחו אמת? לא תיכנסו לארץ'. כך צריך לנהוג ביום שאחרי המלחמה. אסור למצמץ".

עצרת האומות המאוחדות (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

אם כך, למה לחכות לאחרי המלחמה ולא לסגור עכשיו את משרדי אונר"א בישראל?

ארדן: "פליפה לאזארני (הנציב הכללי של אונר"א, א.כ) ישב צמוד אליי במועצת הביטחון וקראתי לו 'שקרן' לעיני כולם. אבל, נאהב או לא נאהב, ואני לא אוהב, אם נפיל את אונר"א ולא תהיה שם חלופה בהיקף שאונר"א יכולה לפעול - זה עלול לסכן את התמיכה של ארה"ב בנו. זו ההתרשמות לפחות. עד לחשיפת המעורבות של אונר"א בטבח – חשיפה שהביאה לעצירת התקצוב האמריקני לסוכנות. הם לחצו עלינו לא לפעול ולא ולדבר נגדה. תבין עד כמה ארה"ב שמרה על אונר"א מכל משמר".

מטה אונר"א בעזה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

ארדן, ששימש גם כשגריר בוושינגטון והיה שנים רבות שר בממשלה, מתח ביקורת על האופן שבו השלטונות בארה"ב מטפלים בגילויי האנטישמיות בקמפוסים ובכלל.

"אלה קריאות לחיסול מדינת ישראל ואי אפשר לייפות את זה. אני מאוד מודאג ומצפה מהממשל לצעדים משמעותיים בשטח, ולא לתת לאוניברסיטאות להסתתר מאחורי שקרים של חופש ביטוי וחופש אקדמיה. יש פה איומים מפורשים לאלימות". בצד זאת, הוא הודה לממשל על הפעולות להגנת ישראל במועצת הביטחון ובזירות אחרות.

מאהל המחאה הפרו-פלשתיני באוניברסיטת קולומביה, צילום: איי.אף.פי

הראיון המלא יתפרסם מחר ב"ישראל השבוע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר