בעקבות האיום של סמוטריץ׳: ארה״ב משחררת את חשבונות הבנק של המתיישבים

ממשל ביידן ממתן את העיצומים שהטיל על שבעת המתיישבים, ומבהיר כי יוכלו להשתמש בחשבונות הבנק שלהם • זאת בעקבות סירובו של שר האוצר לחדש חתימה על מסמך שמעניק הגנה מפני תביעות לבנקים ישראליים, שיש להם קשרים פיננסיים עם גורמים פלשתיניים

ההתקפלות האמריקנית מגיעה בעקבות האיום של שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳. צילום: אי.פי, קוקו

הישג גדול לישראל: ממשל ביידן ממתן באופן דרמטי את העיצומים שהטיל על שבעת הישראלים מאיו״ש ומבהיר כי יוכלו להשתמש בחשבונות הבנק שלהם. ההתקפלות האמריקנית מגיעה בעקבות האיום של שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳,למוטט את הכלכלה הפלשתינית, כפי שנחשף ב"ישראל היום".

הסלמה בשומרון - מתיישבים הציתו רכוש ומבנים בתורמוס עיא (ארכיון) // רשתות ערביות

במכתב שהועבר בימים האחרונים ללשכת שר האוצר מבהיר נציג ממשרד האוצר האמריקני כי אין כל סיבה שהבנקים בארץ ימנעו מהישראלים שהופיעו ברשימות, לעשות שימוש שגרתי בחשבונות הבנק. הוא מסביר כי הכוונה לפעולות עו״ש שוטפות כמקובל בכל תא משפחתי או עסק. על פי האמריקנים פעולות אלו יהיו מותרות ולא מסכנות את הבנקים הישראלים בענישה מצד הממשל.

עם זאת, מבחינת הממשל, הבעייתיות היא רק בפעולות כספיות שמיועדות למעשים שנאסרו על פי הסנקציות. בימים הקרובים יתקיימו דיונים בישראל כדי לתרגם למעשה את הדרישה הזו.

ההודעה האמריקנית מרוקנת מתוכן מעשי את ההודעה המקורית של הממשל אודות ״עיצומים נגד מתנחלים אלימים״, שכן הקפאת חשבונות הבנק של השבעה הייתה הצעד היחיד שפגע בהם באופן מעשי. ככל הידוע, הם לא מחזיקים נכסים בארה״ב ולא הייתה להם כוונה להגיע אליה.

המתיישבים יכולו לחזור לשגרה

ההתקפלות מגיעה שבועיים לאחר ששר האוצר סמוטריץ׳ הודיע כי לא יחדש את הסכמת המדינה, לפצות בנקים בישראל שמקיימים קשרים עם גופים פיננסיים ברשות הפלשתינית.

בצלאל סמוטריץ' (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

ב"ישראל היום" נחשף כי סמוטריץ' סרב לחדש חתימה על מסמך שמעניק הגנה מפני תביעות לבנקים הישראלים, דיסקונט והפועלים, שיש להם קשרים פיננסיים עם גורמים פלשתיניים. בהיעדר הגנה, הבנקים הישראליים היו צפויים לנתק את הקשרים עם הבנקים הפלשתיניים, וזאת מחשש שיהיו חשופים לתביעות בינלאומיות באשמה של העברת כספים לטרור. כיוון שכלכלת הרשות תלויה בקשר עם ישראל, המשמעות הייתה הקפאה מיידית של הפעילות הכלכלית ברש"פ - התפתחות שהאמריקנים מאוד לא רצו שתקרה. מניסיונם עם סמוטריץ׳ הם ידעו כי יממש את האיום.

כעת, עם השחרור דה פקטו של חשבונות הבנק לישראלים, סמוטריץ׳ יחתום על ההיתר לפועלים ודיסקונט. עם זאת, תקופת ההיתר תהייה שלושה חודשים בלבד, ולא שנה כפי שהיה נהוג בעבר.

ההבהרה האמריקנית תאפשר למשפחות הישראלים שעליהם הוטלו העיצומים לחזור ולנהל חיי שגרה. מאז החלטת הבנקים בישראל ״להגדיל ראש״ ולהקפיא את חשבונות הבנק, שבע המשפחות התקשו לנהל חיי שגרה ונאלצו להסתמך על סיוע נרחב של סביבתם - קושי שצפוי להיפסק כעת. כזכור, ממשל ביידן לא הציג כל הוכחות כי השבעה היו מעורבים בפעולות אסורות ואף לא אפשר להם להציג את גרסתם, אלא הסתמך על תלונות חד צדדיות של ארגונים עוינים לישראל.

"המעצמה העולמית צריכה להבין שהיא עברה את הגבול"

בתגובה לפרסום כתב יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ברשת X: "יש פה שני לקחים חשובים. שעמידה נחושה על ריבונותה של מדינת ישראל היא לא רק חובה, אלא שהיא מובילה את המעצמה העולמית להבין שהיא עברה את הגבול. ושסמוטריץ' יודע להציב את הקו האדום הזה בלי למצמץ".

גם השרה אורית סטרוק הגיבה לדברים ואמרה: "נראה לי שיש כאן לקח נוסף, לקח עצוב מאד: יש בממשל מישהו שמוכן להתאמץ מאד למען הבנקים נגועי-הטרור של הרש"פ, והוא עושה זאת ביום בו 'קצין בטחון' של הרש"פ (ה'חדשה', כן?) מרסס בירי אוטובוס מלא תלמידים. עצוב ומזעזע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר