בעקבות הסנקציות של ביידן נגד מתיישבים: סמוטריץ' יוזם פגיעה בכלכלה הפלשתינית

שר האוצר מסרב לחדש חתימה על מסמך שמעניק הגנה מפני תביעות לבנקים הישראלים, דיסקונט והפועלים, שיש להם קשרים פיננסיים עם גורמים ברש"פ • בהיעדר הגנה, הבנקים הישראליים צפויים לנתק את הקשרים עם הבנקים הפלשתיניים מחשש לתביעות, מה שיגרום לפגיעה קשה בתזרים הכספי ברשות

סמוטריץ': "קורא לרמטכ"ל לעצור את סבב המינויים החדש בצה"ל" // ערוץ הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מאיים למוטט את הכלכלה הפלשתינית, בעקבות הפגיעות של ממשל ביידן בתושבים הישראלים ובהתיישבות ביהודה ושומרון.

ל"ישראל היום" נודע כי סמוטריץ' מסרב לחדש חתימה על מסמך שמעניק הגנה מפני תביעות לבנקים הישראלים, דיסקונט והפועלים, שיש להם קשרים פיננסיים עם גורמים פלשתיניים. בהיעדר הגנה, הבנקים הישראליים צפויים לנתק את הקשרים עם הבנקים הפלשתיניים, מחשש שיהיו חשופים לתביעות באשמה של העברת כספים לטרור. כיוון שכלכלת הרשות תלויה בקשר עם ישראל, המשמעות היא הקפאה מיידית של הפעילות הכלכלית ברש"פ.

הרקע לאיום של סמוטריץ' הן הסנקציות שהטיל הממשל האמריקני על שבעה אזרחים ישראלים בהתיישבות. בפרט, שר האוצר זועם על כך שהבנקים בישראל מקפיאים את חשבונות הבנק של השבעה, וזאת מחשש שייתבעו על ידי הממשל האמריקני.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, צילום: אי.פי

בארה"ב שוררים חוקים נוקשים נגד הון שחור המשמש לטרור ויש רשות מיוחדת מנהלת מאבקים בינלאומיים נגד גופים המסייעים פיננסית לטרור. כיוון שהרשות הפלשתינית והמוסדות הפיננסיים שלה חשודים על ידי ארה"ב כנגועים בטרור, היא עצמה נמנעת מקשר ישיר איתה כדי לא לעבור על החוק. עם זאת, פוליטית קיום הרש"פ חשוב מאוד לאמריקנים, ולכן הם נמנעים מלנקוט נגדה הליכים משפטיים.

גם את הבנקים הישראלים האמריקניים אינם תובעים על העברת הון לטרור, אף כי הבעייתיות ידועה לכל. דיסקונט והפועלים מבקשים מצידם מהממשלות כבר שנים להתנתק מהרשות הפלשתינית בגלל החשש להיתבע. כדי להיענות להם, הקבינט הקים עוד ב-2018 את החברה הממשלתית לקורספונדנציה. ואולם גם חברה זו דורשת להימנע מקשר פיננסי עם גופים חשודים, ועל כן נמנעת מהחלפת הבנקים.

במצב בעייתי זה הקבינט המדיני ביטחוני מאשר מידי שנה כתב הגנה לבנקים, עליו חתום שר האוצר. הסדר זה מתקיים שנים רבות, ואמור היה להתחדש בעוד שבועיים. כעת, בעקבות ההליכים של הממשל נגד ההתיישבות, סמוטריץ' לא מוכן לחדש את החתימה.

בסביבת סמוטריץ' אומרים כי הרשות הפלשתינית מייצרת סיכונים לבנקים הישראלים, והוא לא מוכן יותר להיות זה שמעניק הגנה לכך. הציפייה של שר האוצר, כי בדיוק כפי שהאמריקנים לא באים בטענות לבנקים הישראליים על הקשר עם הרש"פ, כך הם יבהירו כי אין להם התנגדות לשחרר את הכספים המוקפאים של שבעת הישראלים.

בנק הפועלים, צילום: אביב גוטליב

לסמוטריץ' היסטוריה ארוכה של עימותים עם הממשל בנושאים פיננסיים. לאחרונה כופף את הממשל, כשסירב להעביר לאנשי הרש"פ בעזה כספי מסים שכביכול ישראל גובה עבורה. האמריקנים מצידם מחרימים את שר האוצר, כך שאין ערוצי שיח בין הצדדים.

משמעות הצעד היא כאמור הקפאה מידית של חלקים ניכרים מהפעילות הכלכלית ברש"פ. זאת משום שהמטבע הנסחר בה הוא השקל. בנוסף, מרבית היצוא והיבוא של הפלשתינים נעשה דרך נמלי ישראל. כמו כן, כספי המסים שישראל גובה, וכעת יוקפאו, מהווים חלק חשוב בהכנסות של רמאללה.

השר סמוטריץ' מסר בתגובה לסנקציות של ארה"ב: "ההחלטות הללו הן כניעה של ממשל ביידן לקמפיין B.D.S שנועד להשחיר את מדינת ישראל כולה ולהביא לחיסול מפעל ההתיישבות ולהקמת מדינת טרור פלסטינית. ממשלת ישראל עומדת לימין ההתיישבות. צעדים אלו לחלוטין לא מקובלים ונאבק לביטולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר