בעקבות החלטת ארה"ב שלא להטיל וטו באו"ם - נתניהו ביטל את יציאת המשלחת לוושינגטון

כפי שהודיע מראש - נתניהו מבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון לאחר שארה"ב נמנעה ובכך סללה את קבלת ההחלטה נגד ישראל במועצת הבטחון של האו"ם • ברוב של 14 מדינות בעד, 0 נגד וארה"ב שנמנעה, התקבלה החלטה על הפסקת אש מיידית בתקופת הרמדאן ללא התניה לשחרור חטופים ישראלים

רה"מ נתניהו. צילום: אורן בן חקון

מערכת היחסים בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו מחריפה על רקע החלטת ארה"ב שלא להטיל וטו על החלטת מועצת הבטחון של האו"ם לקרוא להפסקת אש מיידית - ללא התניית שחרור החטופים הישראלים.

השגריר ארדן במועצת הביטחון: ״הדרך להפסקת אש קבועה עוברת ברפיח״// UN

בעקבות החלטת ארה"ב להימנע בהצבעה ולא להטיל וטו, ראש הממשלה נתניהו מימש את ההחלטה עליה הודיע מראש במידה וכך יהיה, והחליט לבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון. 

"נסיגת ארה"ב מעמדתה פוגעת במאמץ לשחרור חטופים"

"ארה״ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים", אמרו בלשכת ראש הממשלה. "בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג׳יריה ומדינות אחרות. ארה״ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה״ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה".

עוד הוסיפו בלשכת רה"מ: "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו. ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה״ב תיסוג מעמדתה העקרונית הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה״ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא".

הרקע למחלוקת שדוחפת את יחסי ישראל עם ארה"ב לשפל חדש היא ההצבעה שהתקבלה היום (שני), במועצת הבטחון של האו"ם ברוב של 14 בעד, 0 נגד ומדינה אחת שנמנעה - ארה"ב. מאחורי ההצעה עמדו אלג׳יריה, גיאנה, יפן, דרום קוריאה, שווייץ, סלובניה, מוזמביק, מלטה ואקוודור. ההחלטה קוראת להפסקת אש מיידית במלחמה בין ישראל לחמאס לתקופת הרמדאן.

שגריר מוזמביק הציג את ההחלטה בשם חברות המועצה הלא קבועות, בעוד השגריר הרוסי קרא להפסקת אש לצד השבת החטופים והכנסת סיוע הומניטרי לרצועה.

הצבעה במועצת הבטחון של האו"ם (ארכיון). ארה"ב מעבירה לישראל מסר ישיר דרך האו"ם, צילום: אי פי אי

ראש הממשלה נתניהו אמר בתגובה לחברי המשלחת לארה״ב, כי "אם ארה״ב לא תטיל וטו על ההחלטה היום באו״ם להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים, אני מבטל את יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון". כעת, לאחר שההחלטה עברה בעזרת אי הטלת הווטו של ארה"ב, נתניהו מימש את האיום המפורש. 

מועצת הביטחון של האו"ם אמונה על פיקוח ושימור של השלום והביטחון בעולם. הרכב המועצה כולל חמש חברות קבועות ועשר חברות מתחלפות ברוטציה. הקבועות הן חמש המייסדות: ארצות הברית, רוסיה, בריטניה, צרפת וסין שלהן גם עומדת זכות הווטו שיכולה לבטל כל החלטה מוצעת.

ראש האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב לדברי נתניהו על החלטת מועצת האו"ם: "הודעתו המתריסה של נתניהו נגד האמריקנים היא עוד ניסיון עלוב ועצוב להסיט את תשומת הלב מחוק הגיוס על חשבון יחסיה של ישראל עם ארה"ב. זה חוסר אחריות מבהיל מראש ממשלה שאיבד את זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר