פירוק אונר"א ו"סוגר דרומי" בגבול מצרים: כל הפרטים על מסמך העקרונות שהביא רה"מ לאישור הקבינט ל"יום שאחרי" חמאס

על פי תוכן ההצעה, האחריות על הסדר הציבורי תתבסס על גורמים מקומיים בעלי "ניסיון ניהולי" – שאינם מזוהים עם מדינות או גופים שתומכים בטרור • ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלשתינים

נתניהו בהצהרה (ארכיון). צילום: מארק ישראל סלם הגרוזלם פוסט

אחרי שהוטחה בו ביקרות כי הוא וממשלתו אינם דנים ב"יום שאחרי" חמאס בעזה - הביא בלילה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאישור הקבינט מסמך עקרונות לאישור. על פי משרד ראש הממשלה מדובר ב"במסמך עקרונות המשקפים הסכמה ציבורית רחבה של מטרות המלחמה, ושל החלופה האזרחית לשלטון ארגון הטרור ברצועת עזה".

מחבלי חמאס יורים על מפגינים פלשתינים נגד הארגון ברפיח // צילום: רשתות ערביות

בטווח הזמן המיידי - נכתב בראש המסמך, וכתנאי הכרחי להגעה ל"יום שאחרי" - צה"ל ימשיך במלחמה עד להשגת מטרותיה: השמדת היכולות הצבאיות והתשתיות השלטוניות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי, השבת החטופים, ומניעת האיום מרצועת עזה לאורך זמן.

בתקופת הביניים - המסמך מפרט שני מישורים: ביטחוני ואזרחי. בראשון על פי הכתוב "ישראל תשמור על חופש פעולה מבצעי בכל רצועת עזה, ללא הגבלת זמן, לצורך מניעת התחדשות הטרור וסיכול איומים מעזה".

דיון הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה בת"א (ארכיון), צילום: חיים צח/לע"מ

עוד נכתב, שמרחב האבטחה שמוקם ברצועת עזה, בשטח הגובל עם ישראל יתקיים כל עוד קיים בו צורך ביטחוני; ישראל תקיים "סוגר דרומי", בגבול עזה-מצרים, לצורך מניעת התעצמות מחדש של גורמי טרור ברצועה; ישראל תשלוט ביטחונית בכל השטח מערבית לירדן, כולל אזור עוטף עזה כדי לסכל טרור ומנוע איום כלפי ישראל, וכי בעזה יתקיים פירוז מכל יכולת צבאית.

במישור האזרחי, על פי תוכן ההצעה, האחריות על הסדר הציבורי תתבסס על גורמים מקומיים בעלי "ניסיון ניהולי" – שאינם מזוהים עם מדינות או גופים שתומכים בטרור; תקודם תכנית דה -רדיקליזציה בכל מוסדות הדת, החינוך והרווחה ברצועה; ישראל תפעל לסגירת אונר"א ושיקום הרצועה יתאפשר רק לאחר השלמת הפירוז.

לוחמי צה"ל בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל
רצועת עזה, פברואר 2024, צילום: Getty Images

בטווח הארוך - ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעינין הסדר קבע עם הפלשתינים. "הסדר כזה יושג אך ורק במו"מ ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים", נכתב. 

לסיכום, ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלשתינית. "הכרה כזו בעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר, תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום", סוכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר