נתניהו והמדינה הפלשתינית: ההתבטאויות הסותרות של רה"מ לאורך השנים

מ"נאום בר אילן" ב-2009 ועד "אני היחיד שאמנע זאת" לפני כחודש וחצי • הדיווח כי ראש הממשלה לא פסל בשיחתו עם ביידן את אפשרות הקמת מדינה פלשתינית, העלה שוב את אותן אמירות - שנאמרו בפומבי ובחדרי חדרים

רה"מ נתניהו נגד התקשורת: "אמשיך להילחם בחמאס - ואתם תמשיכו להילחם בי" // צילום: לע"מ

בעד או נגד?: הפרסום של רשת CNN, כי בשיחה פרטית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא האמריקני ג'ו ביידן, אמר נתניהו כי הוא לא שולל בשום צורה הקמת מדינה פלשתינית, עשוי להיראות מגמתי, שכן רק במסיבת העיתונאים הסוערת בחמישי האחרון ראש הממשלה היה הכי רחוק ממי שעשוי לשקול אפילו רעיון כזה.

אלא שמבט לאורך שנות נתניהו מציג שורה של התבטאויות סותרות. אלו העיקריות:

14 ביוני 2009 - נאום בר אילן - ראש הממשלה נצניהו עומד על הבמה באוניברסיטת בר אילן ומצהיר לראשונה בגלוי ״שתי מדינות לשני עמים״.

23 בספטמבר 2011 - נאום בפני עצרת האו״ם: ״האמת היא שישראל רוצה שלום עם המדינה הפלסטינית, אך הפלסטינים רוצים מדינה פלסטינית ללא שלום".

24 במאי 2011 - נאום בפני 2 בתי הקונגרס האמריקני בוושינגטון - ״ לפני שנתיים הבעתי פומבית את מחויבותי לפתרון של שתי מדינות לשני עמים: מדינה פלסטינית לצדה של המדינה היהודית. אני מוכן לפשרות כואבות כדי להשיג שלום היסטורי זה. אני מכיר בכך שלמען שלום אמת, נידרש לוותר על חלקים מהמולדת היהודית העתיקה".

1 באוקטובר 2015 - נאום בפני עצרת האו״ם- ״אני מוסיף להיות מחויב לחזון השלום של שתי מדינות לשני עמים, שבו מדינה פלסטינית מפורזת מכירה במדינה היהודית. תהליך השלום החל לפני יותר משני עשורים".

פלשתינים שורפים דגלי ישראל, צילום: אי.אף.פי

16 במרץ 2015 - ריאיון ערב הבחירות באתר NRG - "אני חושב שכל מי שהולך להקים היום מדינה פלסטינית ולפנות שטח נותן שטח התקפה לאיסלאם הקיצוני נגד ישראל. השמאל טומן את ראשו בחול פעם אחר פעם ומתעלם מזה, אבל אנחנו ריאליים ומבינים".

22 בספטמבר 2016 - נאום בפני עצרת האו״ם - "לא ויתרתי על השלום. נותרתי מחויב לחזון של שלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים… הנשיא עבאס – אני מזמין אותך לדבר לעם הישראלי בכנסת, בירושלים, ואני אשמח לדבר לעם הפלסטיני ברמאללה".

פלשתינים עוברים את הגדר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

12 באוקטובר 2016 - ריאיון לרשת cbs - “לא שיניתי את עמדתי. נפתור את זה בגלל שאנחנו רוצים שתי מדינות שחיות בשלום עם הסדרי הביטחון הראויים”.

28 בינואר 2020 - ״עסקת המאה״ - נתניהו וטראמפ מציגים את העסקה הכוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים, הגדלת רצועת עזה ב-20%, הקפאת בנייה של 4 שנים ביו״ש, חיבור עזה לגדה באמצעות מנהרה.

27 בנובמבר 2023 - בשיחה עם חברי כנסת של הליכוד (על פי דיווח בכאן 11) - "אני היחיד שאמנע מדינה פלסטינית בעזה וביהודה ובשומרון אחרי המלחמה".

נתניהו וביידן בתל אביב, אוקטובר 2023, צילום: רויטרס

12 בדצמבר 2023 - בשיאה של המלחמה ברצועת עזה - לשכת ראש הממשלה הגיבה לפרסומים בנושא ההשוואה שביצע בנימין נתניהו בין קורבנות אוסלו לקורבנות ה-7 באוקטובר: "נתניהו נלחם נגד הסכם אוסלו, ירש אותו כשנבחר, ובדרישתו ל'הדדיות' מצד הפלסטינים הוא מנע הקמת מדינה פלסטינית והכפיל את ההתיישבות ביהודה ושומרון".

20 בינואר 2024 - לאחר יותר מ-100 ימי מלחמה ברצועת עזה ובגבול לבנון - על פי דיווח בCNN, בשיחה עם נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן לאחר נתק של חודש, הביע נתניהו הסכמה להקמתה של מדינה פלסטינית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר