הציטוטים מישיבת הממשלה הסוערת: הצעת הפוליגרף חוזרת; בכירים בקואליציה מאשימים את כחול לבן בהתנהגות "ילדותית"

על רקע סערת ההדלפות מישיבות הקבינט - הממשלה התכנסה היום • נתניהו מעוניין לקדם את חוק הפוליגרף בשנית • בכירים בקואליציה: "הם לא הצטרפו רק לקבינט המלחמה, ההתנהגות שלהם ילדותית"

ישיבת הממשלה (ארכיון). צילום: קובי גדעון/לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה היום (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה כי ישנה "מכת הדלפות מהקבינט" וכי הוא "לא מוכן להמשיך כך" ולכן יקדם שוב את "חוק הפוליגרף". דבריו מגיעים בעקבות ישיבת הקבינט המורחב הסוערת מליל חמישי האחרון, שהציפה מחלוקות רבות בממשלת החירום.

ישיבת הממשלה (ארכיון), צילום: מרים אלסטר/פלאש90

על פי הצעת החוק שנתניהו מעוניין לקדם, ופורסמה בעבר גם ב"ישראל היום", כל מי שיושב בקבינטים ובדיונים ביטחוניים, כולל הדרג המדיני והמקצועי - יעבור פוליגרף. בישיבה אמר: "אין מדינה שעובדת ככה, אני לא מכיר דבר כזה בשום דמוקרטיה".

על רקע המתח בממשלת החירום, בכירים בקואליציה מתחו ביקורת על שרי כחול לבן שהחרימו את ישיבת הממשלה. "מדובר בהתנהגות ילדותית. הם לא הצטרפו רק לקבינט המלחמה. אחריות קולקטיבית היא אחריות קולקטיבית. איך יוכלו להתהדר עכשיו בסיוע למילואימניקים שאושר בממשלה? עוד  הוסיפו: "ניתן כבר לראות בפועל בישיבות את הפיצול בין שרי המחנה הממלכתי לשרי תקווה חדשה".

בהמשך הדיון, בממשלה דנו על האפשרות להחזיר את התושבים הפלשתינים לצפון הרצועה. האלוף טולדנו אמר: "אנחנו לא נותנים לתושבים הפלשתינים לחזור לצפון הרצועה". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתגובה כי: "אני שאלתי על ציר שהוא המשך של כביש החוף. לפי תחקירים שעשיתי, אני מבין שאכן אפשרו להם לחזור". טולדנו הגיב: "היום הציר נסגר ולא נותנים להם לחזור. בנוסף, גם לא פשוט שהם יחיו בצפון מבחינת התנאים במקום".

בן גביר אמר: "שמעתי שיש מקומות כמו שכונת רימאל שעדיין נשארו שלמים ולשם הם חוזרים". טולדנו הגיב כי: "לא אתה ולא אני גרים שם". שר החוץ ישראל כ״ץ אמר כי: "חזרה לצפון הרצועה לא באה ביחד עם ניקוי השטח".

חיילי צה"ל במהלך הלחימה בעזה (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בהמשך דנו השרים בנושא כיתות הכוננות בצפון. האלוף טולדנו אמר כי ישנו צמצום תוכנית לכיתות הכוננות של הצבא בגבול לבנון. בן גביר הגיב: "זאת טעות נוראית! אנחנו במשטרה מקימים עוד ועוד כיתות, פתחנו כבר 900 כאלה, ואתם סוגרים?" גורם באוצר השיב: "זה עולה לנו בימי מילואים". 

עוד הוסיף בן גביר: "מדובר בחיי אדם. אי אפשר לסגור כיתות כוננות סתם כך. בוא ננסה להעביר אותם למשטרה". נתניהו אמר כי: "כמדיניות - אני בעד הרחבת כיתות הכוננות באופן משמעותי, גם בתוך הקו הירוק. צריך לבדוק במצב הנוכחי מה הדרך הטובה ביותר כדי לחלק את סדר הכוחות הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר