עלינו להתכונן למניפולציות של יחיא סינוואר

לפנינו עוד כברת דרך ארוכה עד לשחרור כל החטופים, ועד אז ניאלץ לגלות חוסן בפני הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס • אין ספק שישראל תדע לטפל במניפולציות מסוג זה, לאור אישיותו המורכבת של סינוואר, ובסיפוק הרב שנראה שהוא שואב ממניפולציות

יחיא סינוואר, צילום: רויטרס

בימים הקרובים צפוי להתחיל השלב הראשון של המתווה להחזרת החטופים, שבמסגרתו חמאס אמור לשחרר לפחות 50 חטופים - ילדים ונשים - במשך ארבעה ימי הפוגה.

ההסכם הושג באמצעות שני צירי תיווך מקבילים אך מחוברים. האחד מול קטאר בניצוחו של ראש המוסד, ראש ה־CIA, ראש ממשלת קטאר ושר החוץ הקטארי מוחמד אתאני; במצרים מול המודיעין הכללי המצרי, בראשות השר המצרי עבאס כאמל; ומצד ישראל אחראי על התהליך ראש השב"כ רונן בר.

שר הביטחון גלנט: "סינוואר בבונקר ונותן למפקדים שלו למות" // צילום: אלעד מלכה

בשני הצירים דחפו והיו מעורבים האמריקנים, כמו במשאים ומתנים קודמים בנושא השבויים והנעדרים. המתווה שסוכם הושג לאחר שבועות של משא ומתן קשוח. מה שהוביל את ישראל במו"מ זו המחויבות הערכית והמוסרית להשבת החטופים והחטופות. החזרת החטופים והחטופות - כמו גם השבויים והנעדרים המצויים כבר יותר מתשע שנים בשבי חמאס - אורון שאול ז"ל, הדר גולדין ז"ל, אברה מנגיסטו והישאם אסייד.

החזרתם היא ערך עליון מוסרי. היא חשובה ברמה הערכית כמו גם חופש הפעולה שיאפשר את המשך הלחימה ברצועת עזה ובצפון. בראייתי, זהות המחבלים, המחבלות והמחבלים הקטינים היא סוגיה משנית. שב"כ וצה"ל יודעים לטפל באותם אלו שינסו לחזור לפעילות חבלנית. מתווה שחרור האסירים אינו חף מסיכונים, אבל הפיקוח ההדוק של שב"כ ימנע את חזרת המחבלים לסורם.

התמרון הצבאי תרם ליצירת התנאים להתקדמות במשא ומתן, לצד מעורבות הבכירים ביותר במערכת הביטחון הישראלית: ראש המוסד, ראש השב"כ, הרמטכ"ל (באמצעות נציגו האלוף ניצן אלון) יחד עם הצוות הגדול שעובד בנושא זה מאז 7 באוקטובר 2023.

שעת מבחן לצלב האדום

באשר לסוגיית הצלב האדום: אני מקווה בכל ליבי שהפעם הארגון לא יאכזב, כמו בפעמים קודמות שבהן פעל בחוסר הגינות לגבי ישראל, ולא עשה את מה שמצופה ממנו כדי לבקר את החטופים, השבויים והנעדרים, ולא וידא שכל מחסורם מסופק להם - בהתאם לחוק הבינלאומי. לא בטוח שיחיא סינוואר לא יעשה מניפולציות גם בימים אלו כדי לנסות ולשסע את החברה הישראלית, ולכן עלינו להיערך גם לאופציה כזו.

הרמטכ"ל בהצהרה: "יחיא סינוואר וכל המערכת שתחתיו הם בני מוות - עכשיו זו עת למלחמה" // צילום: שמואל בוכריס

אנחנו צריכים לגלות הרבה סבלנות ואורך רוח. אין לי ספק שישראל תדע לטפל במניפולציות מסוג זה, לאור אישיותו המורכבת של סינוואר, ובסיפוק הרב שנראה שהוא שואב ממניפולציות.

לגבי המאמצים של ראש המוסד וראש השב"כ: חשוב לציין כי המעורבות בין ראשי השירותים והתיאום בין הגופים הם שהביאו להצלחת המתווה. העסקה יוצאת לפועל בזכות מסעות הדילוגים של ראש המוסד וראש השב"כ והמעורבות האישית שלהם, החל מהמשא ומתן על רשימות המשתחררים וכלה בגיבוש הפרטים.

בתום תקופת ההפוגה, הכוונה היא לחדש את הלחימה בעוצמה רבה. לפנינו עוד כברת דרך ארוכה עד לשחרור כל החטופים, ועד אז ניאלץ כחברה לגלות חוסן בפני הלוחמה הפסיכולוגית של חמאס. מומלץ להסתמך אך ורק על הגורמים הרשמיים של מדינת ישראל. גם ברגעים אלו נעשים מאמצים להביא מידע, לאתר ולקדם שחרור חטופים נוספים.

 

בתוך כך, בשבועות האחרונים לוחץ השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר,  לקדם את הצעת החוק שדורשת עונש מוות למחבלים. המהלכים של השר ואנשיו פוגעים בעיקר בהמשך המאמצים להשבת החטופים והנעדרים. אין זה הזמן והמקום לדון בנושא זה, ואל לו לדרג הפוליטי לנסות ולזכות בנקודות על ידי אמירות פופוליסטיות שאינן תורמות לחברה הישראלית ולמשפחות החטופים, השבויים והנעדרים.

הכותב שימש כמתאם השבויים והנעדרים 2017-2022 ובכיר בשבכ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר