לא רק תגובה צבאית: גם ההסברה המדינית צריכה להיות עוצמתית

ישראל הגיבה במהלומת אש מתבקשת אחרי השיגורים במהלך החג ליישובי הדרום והצפון • עם זאת, המסר הצבאי לעולם לא יהיה שלם בלי מסר תודעתי נלווה • זו העת להתמקד בהרגעת הציבור הישראלי, בהרתעת אויבנו ובהשגת לגיטימציה מהמערכת הבינלאומית

שיגור מרצועת עזה בחג הפסח, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים

הקבינט התכנס אתמול (חמישי), ולאחריו הגיבה ישראל במהלומת אש מתבקשת. לא צריך להיות מומחה בטחון כדי לדעת שהרתעה היתה אחת התכליות שעמדה בבסיס אותו מהלך. ואכן, טילים מעבירים גם מסר. לאלו שמאוימים על-ידם, ולאלו שמוגנים באמצעותם. אבל זהו מסר מוגבל. הוא לעולם אינו שלם בלי מסר תודעתי שנלווה אליו. חמור מכך – הוא יתמסמס אם ההצהרות שתגענה לאחריו תהיינה סותרות, חריפות או רפות מדי.

חמאס, שמנסה לתדלק את הזירה כבר מספר שבועות, יודע זאת היטב. והמסר מבחינתו, גם אחרי התקיפות שחווה אמש, הוא אכן עקבי. "אל-אקצא בסכנה". שוב אותו השיר – שוב אותו השקר. הניסיון מבחינתו ברור – הצטיירות כ-"מגן אלקצא" ואיחוד הזירות. לוח השנה משחק לידיו במובן הזה, ופורש לפנינו עוד מועדים רגישים למכביר. יום האסיר הפלשתיני, עיד אל פיטר, יום העצמאות, יום הנכבה, ועוד. כל אחד מהם הוא כר פורה להסתה ולהפצת דברי שקר, לשם הלהטת קומץ הפורעים בהר הבית והבערת המזרח התיכון. אירוע הירי מלבנון אולי נגמר, אבל רמדאן, כתקופה רגישה, עדיין איתנו.

בדרך לאיחוד הזירות? שיירת דגלי חיזבאללה סמוך לגבול עם מטולה, צילום: שימוש לפי 27 א' לחוק זכויותץ היוצרים

המסרים שיועברו על ידי ישראל בימים הקרובים, לכן, משמעותיים כמעט כמו הטילים ששיגרה אמש. הם למעשה משלימים אותם, ואמורים להיות חלק בלתי נפרד מהתפיסה האסטרטגית כשמגיבים לסיטואציה הנוכחית. בתוכם מסרי הרגעה לציבור הישראלי, מסרי הרתעה לאויבנו, ומסרי לגיטימציה לקהילה הבינלאומית. וכחוט השני, בכולם שזור הר הבית, כמחולל האירוע.

גופי ההסברה עובדים בלא הפסק כבר תקופה כדי להדהד בדיוק את אותם תכנים, במגוון דרכים. משטרה, צה"ל, משרד חוץ, שב"כ, מערך ההסברה הלאומי, ועוד. הם עושים זאת לילות כימים, בתיאום ובשיתוף פעולה. כל גורם בגזרתו, בהתאם למסרים שבתחום מומחיותו, והפייק התורן שעליו להפריך. ההישגים גם הם מרשימים, ולרוב נסתרים מהציבור (כיוון שהם מניעתיים ברובם).

אבל במציאות הנוכחית, דומה שסף הרעש כה גבוה, עד שהצלחת עבודת ההסברה תלויה גם ברגל מדינית מסיימת. צריך להבין – חמאס ימשיך בניסיונות ההסתה ואיחוד הזירות בשבועות הקרובים, ויפר את שגרת החג של רבים שרק רוצים לממש את חופש הפולחן שלהם. המשטרה, שפועלת באיפוק רב, כנראה ששוב תאלץ להיכנס לאל-אקצא כדי לאפשר ליתר המתפללים שגרת רמדאן רגועה. תמונות של שוטרים במסגד יובילו, בסבירות גבוהה, לגינויים. העובדה שהסבב האחרון נגמר בלא הרוגים אפשרה לצאת ממנו בתגובה מדודה יחסית, אבל עכשיו הזמן לאחד שורות מאחורי המסרים שמהדהדים גורמי המקצוע, ולעשות זאת במהירות ובתיאום בין כולם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר