נתניהו והרצוג ימתינו: דחייה נוספת בהפעלת מטוס "כנף ציון"

מטוס ראשי המדינה כבר מוכן לטיסה, אך הצוותים שיפעילו אותו טרם גויסו • במשרד רה"מ פתחו במכרז לגיוס מנהל למערך • תהליך הכשרת הטייסים גם ישפיע • המשמעות: רה"מ והנשיא יטוסו לביקורים הקרובים במטוסים חכורים

תיעוד: "כנף ציון" בפעולה

עיכוב נוסף: הפעלת מטוס ראשי המדינה, "כנף ציון", תחל רק בעוד כמה חודשים, עם השלמת ההכנות המבצעיות, הלוגיסטיות והמערכתיות הנדרשות לכך, כך נודע ל"ישראל היום". המשמעות היא שהנשיא הרצוג ורה"מ נתניהו יטוסו לביקורים המדיניים הקרובים במטוסים חכורים. 

אתמול (שני) פרסם משרד ראש הממשלה מכרז ראשון עבור מנהל מערך מטוס ראשי המדינה. בעל תפקיד זה אמור להקים את המנהלת שתהיה אחראית על כלל ההיבטים של הפעלת המטוס, למעט ההטסה עצמה והתחזוקה הטכנית. המנהלת תהיה אחראית על תיאום הפעילות מול כלל הגופים המעורבים בטיסות ראש הממשלה והנשיא. הכוונה לקשרים ותיאומים עם משרד הביטחון, חיל האוויר, רשות התעופה האזרחית, רשות שדות התעופה, שב"כ, אגף ביקורים ואגף ביטחון במשרד ראש הממשלה ועוד.

המטוס "כנף ציון" של מדינת ישראל, צילום: קוקו
הרצוג ונתניהו (ארכיון). בקרוב יטוסו במטוס ראשי המדינה, צילום: אורן בן חקון

רק לאחר שיגויסו כל בעלי התפקידים למערך וייקבעו הנהלים וההסדרים להוצאת הטיסות לפועל, תתחיל ההפעלה המבצעית של "כנף ציון". ההערכה היא שמדובר בתהליך שיימשך מספר חודשים. המשמעות היא שאת הנסיעות המדיניות הקרובות הנשיא הרצוג וראש הממשלה נתניהו יערכו עדיין במטוסים חכורים מאל על.

קושי משמעותי נוסף בהפעלת המטוס הוא גיוס והכשרה של צוותי אוויר לדגם בואינג 767, שכן סוג ישן זה של מטוסים איננו פעיל בישראל כבר כמה שנים. גם תהליך זה אורך כמה חודשים ומי שאמור לבצע אותו הוא חיל האוויר, שיהיה אחראי על ההטסה עצמה. עם זאת, המטוס עצמו כשיר מבחינה מבצעית לטוס עם נוסעים.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד. סרב להפעיל את המטוס, צילום: אורן בן חקון

בנייתו של כנף ציון הושלמה לפני קרוב לשנתיים ואולם ראש הממשלה הקודם, יאיר לפיד, הטיל וטו על השימוש בו, חרף ההפסד העצום הכרוך בכך לאוצר המדינה. כתוצאה מכך, תהליך הפיכת המטוס למבצעי נעצר למשך שנה וחצי, שבהן ניתן היה להשתמש בו. על נחיצות מטוס מיוחד לראשי המדינה כמקובל בעולם החליטה לפני כעשור ועדת השופט גולדברג. אחד הנימוקים המרכזיים שלה היה היעדר אמצעי קשר עם ראש הממשלה ואנשיו בעת שהם באוויר.

לצד זאת, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם בשנה שעברה דו"ח חריף מאוד על פרויקט מטוס "כנף ציון". לפי הדו"ח, עלות פרויקט המטוס הייתה גבוהה ב-137 מיליון שקלים מההערכה שהוצגה לקבינט. הסיבה לכך, לפי הדו"ח, היא שהערכת עלות המטוס לא כללה תוספת מע"מ.

  • איך זה נראה מבפנים? מאחורי הקלעים של טיסה רשמית:                                   

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "משרד ראש הממשלה דאג לשמור על כשירותו של מטוס 'כנף ציון', אשר מאפשרת להפעילו באופן מלא תוך מספר חודשים ספורים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר