משבר הסוכנות נמשך: הרוסים לא קיבלו את ההצעות של ישראל

הפגישה בין המשלחת הישראלית לאנשי משרד המשפטים הרוסי הסתיימה ללא תוצאות • ישראל הציעה שהסוכנות תמלא אחר דרישות החוק המקומי בנוגע לאיסוף מידע על אזרחים, אך לא קיבלה תשובה ברורה מהרוסים • אם לא תהיה פריצת דרך, המשפט שעלול להביא לסגירת הסוכנות ייפתח ב־19 באוגוסט • ההערכה בישראל: מדובר במשבר מדיני יזום, ולא בבעיה משפטית

הנשיא פוטין ורה"מ לפיד, צילום: רויטרס, ספוטניק, אי,אף.פי

הסתיימה ללא תוצאות הפגישה במוסקבה בנושא משבר הסוכנות בין המשלחת הישראלית לאנשי משרד המשפטים הרוסי. הרוסים לא דחו על הסף את ההצעות שהגישו הישראלים, אולם גם לא קיבלו אותן ולא החזירו תשובה ברורה. במצב העניינים הנוכחי המשפט נגד הסוכנות, שעלול להביא לסגירת פעילותה ברוסיה, צפוי להיפתח ב־19 באוגוסט - אלא אם כן לפני כן תהיה פריצת דרך כלשהי במישור הדיפלומטי. 

העובדה שלא הושגה פריצת דרך מחזקת את ההנחה שמדובר במשבר מדיני יזום, ולא בבעיה משפטית כפי שטוענים הרוסים. חברי המשלחת הישראלית, שרובם משפטנים, הציגו לרוסים פתרונות שגובשו במהלך השבוע האחרון ואשר אמורים להביא לכך שהסוכנות תמלא אחר דרישות החוק המקומי בנוגע לאיסוף מידע על אזרחים, אולם כאמור לא קיבלו תשובה חיובית.

אחת הטענות המרכזיות של הרשויות ברוסיה היא כי הסוכנות שומרת את המידע שהיא אוספת על שרתים שנמצאים מחוץ לגבולות המדינה - בניגוד להוראות החוק בנושא. בישראל טוענים כי מדובר במידע תמים, שמורכב מפריטים כגון מספרי טלפון וכתובות מייל של מועמדים לעלייה ושל יהודים שמבקשים להשתתף בפעילויות של הסוכנות. עם זאת, חברי המשלחת הציגו כאמור פתרונות טכניים־משפטיים שתואמים את הוראות החוק היבש ברוסיה.

ניסיון להגיע לפתרון דיפלומטי

גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" הביע עוד אתמול ספקנות לגבי הסיכוי לפתור את המשבר באמצעות הידברות בין משפטנים משני הצדדים. לדבריו, "המשלחת המשפטית נועדה להעביר לרוסים שני מסרים: שאנו 'משחקים את המשחק' ומכבדים את ההליך המשפטי שלהם, ושכבר לא מדובר רק בעניין של הסוכנות אלא שמדינת ישראל מעורבת בו. עם זאת, ברור שמה שמונח לפנינו אינו בעיה משפטית אלא משבר מדיני יזום, ולכן ספק אם ניתן יהיה לפתור אותו בהתדיינות בין הצוותים המשפטיים". 

 
הסוכנות היהודית במוסקבה,

כעת ינסו בישראל להגיע לפתרון דיפלומטי מול הרוסים. נשיא המדינה יצחק הרצוג רמז בשבוע שעבר כי הוא מעורב במגעים, אולם הדגיש ש"ככל שנדבר פחות - כן ייטב". ההערכה היא שגם ראש הממשלה לפיד מעורב בנושא באופן אישי. 

על פי הידוע, בישראל עדיין מגששים באפלה בכל הנוגע למניעים הרוסיים מאחורי המשבר. פעילות הסוכנות ברוסיה זכתה תמיד למבט ביקורתי מהשלטונות, מאחר שהיא נתפסה ככזו שמעודדת בריחת מוחות מהמדינה - בעיה שהחריפה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. למרות זאת, לא ברור מה גרם לרוסים להסלים בפתאומיות את יחסם לנושא. 

בישראל מבינים שהרוסים מתוסכלים מהעיכוב של העברת חצר אלכסנדר, צילום: ויקפדיה

ההנחות הרווחות הן כי מדובר בחוסר שביעות רצון מהעמדה הישראלית לגבי המלחמה באוקראינה, במורת רוח מפעילות צה"ל בסוריה, בתסכול מהעיכוב בהעברת מתחם חצר אלכסנדר בירושלים לבעלות רוסית - או בשילוב של כל הגורמים הללו. הנחה נוספת גורסת שהרוסים "נוקמים" בלפיד, שכשר חוץ הביע עמדות תקיפות יחסית נגד מוסקבה וגינה במילים חריפות את הטבח שביצעו חיילים רוסים בפרבר בוצ'ה שמצפון לקייב

עם פרוץ המשבר הנחה לפיד את משרד החוץ להכין רשימת תגובות תקיפה במקרה שרוסיה תאסור את פעילות הסוכנות היהודית בתחומה, ואמר כי "יהיו לכך השלכות על היחסים בין המדינות". עם זאת, בימים האחרונים ניכר ניסיון של ירושלים להוריד את גובה הלהבות מול מוסקבה באמצעות התבטאויות מתונות, ששמו דגש על חשיבות הקשר בין ישראל לרוסיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר