הזוועות באוקראינה נחשפות, לפיד: "רוסיה מבצעת פשע מלחמה"

תיעוד שפורסם על ידי האוקראינים חושף שורה של מעשי טבח חסרי אבחנה שביצע צבא רוסיה בעיירה בוצ'ה, מצפון לבירה • זלנסקי: "נקים גוף שיעמיד לדין את מנהיגי רוסיה" • עדויות נמצאו למקרים של אונס, רצח וניסיון לשרוף את גופות הקורבנות • לוחם אוקראיני: "אני לא אשכח את מה שראיתי שם בחיים"

נסיגת הרוסים ממחוז קייב הביאה היום (ראשון) לחשיפת מעשי זוועה שבוצעו לכאורה על ידי הכוחות הרוסיים הנסוגים, כשמרז מעשי הטבח התרחש בעיר בוצ'ה, הנמצאת כמה קילומטרים מצפון מערב לבירה קייב. 

צילומים שנחשפו על ידי כלי התקשורת באוקראינה הציגו עשרות גופות המתגוללות ברחובות העיר, חלקן כפותות ידיים, סימן ברור לכך שהוצאו להורג על ידי החיילים הנסוגים. בכביש מצפון לעיר נמצאו כמה גופות של נשים ערימות שככל הנראה נאנסו, על ערמה של צמיגים וקרשים לאחר שהפולשים ככל הנראה התכוונו להצית אותן על מנת להעלים ראיות.

התובעת הכללית במדינה, אירינה ונדיקטובה, אמרה בטלווזיה ממלכתית כי נמצאו 410 גופות בערים והעיירות מצפון לבירה קייב וכי מתוכן 140 כבר עברו נתיחה שלאחר המוות. התובעת לא פירטה האם מדובר בגופות אזרחים בלבד או גם גופות של לוחמים.

קשישה מחבקת חייל אוקראינה לאחר שחרור בוצ'ה מידי הרוסים,

שר החוץ יאיר לפיד הגיב בחריפות לדברים וכתב בציוץ תברשת החברתית טוויטר: "אי אפשר להישאר אדיש אל מול התמונות המחרידות שהתגלו בעיר בוצ׳ה בסמוך לקייב, אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום. פגיעה מכוונת באוכלוסיה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות".

דימה, לוחם במסגרת כוחות ההגנה הטריטוריאליים הפועלים לצד צבא אוקראינה סיפר: "היחידה שלי נסעה לכיוון הוסטומל דרך בוצ'ה. המראה היה מחריד. יש ריח של גופות באוויר והאזרחים נראים מבועתים. כל הדרך מלאה שברים ושרידי אדם, אני לא אשכח את זה בחיים".

במקרה נוסף שאושר על ידי כלי תקשורת זרים נמצאו גופותיהם של אולהה שוכנקו ובני משפחתה, כשידיהם קשורות בקבר אחים מאולתר סמוך למקום מגוריהם. שוכנקו הייתה נבחרת ציבור מקומית ועמדה בראש כפר קטן סמוך לבוצ'ה. יחד עמה נמצאו גם בעלה ובנה. היא נחטפה על ידי הצבא הרוסי לפני כשבוע. 

חייל אוקראיני לצד גופת גבר בעיר בוצ'ה באוקראינה, צילום: איי.פי

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, התייחס לעדויות הקשות במהלך ראיון לרשת החדשות האמריקנית סי.בי.אס ואמר: "אכן מדובר ברצח עם. ניסיון להעלים אומה שלמה ואת אנשיה. אנו אזרחיה של אוקראינה לא מעוניינים להיות משועבדים למדיניות הפדרציה הרוסית, ובגלל זה אנחנו נטבחים ומושמדים". 

גם ארגון "משמר זכויות האדם" הבינלאומי גינה את מעשי הצבא הרוסי באזור קייב. הארגון פרסם כי מצא "כמה מקרים של הפרת חוקי המלחמה וזכויות אדם" במהלך הלחימה מצפון לקייב, בנוסף לפשעי מלחמה באזור הערים צ'רניהיב וחרקיב.  

פינוי מוקשים ברחובות בוצ'ה לאחר נסיגת הרוסים, צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, התייחס למעשי הטבח בבוצ'ה ואמר כי "המראות שעולים משם הם כמו אגרוף בבטן". מדובר בגינוי מערבי משמעותי ראשון למעשים הקשים שהוגדרו על ידי השלטונות בקייב כ"מעשי טבח חסרי אבחנה ומכוונים". 

הרוסים הכחישו את מעשי הטבח ובהודעה שפרסם משרד הביטחון במוסקבה נכתב כי העדויות מבוצ'ה הן "פרובוקציה נוספת נגד רוסיה". בהודעה נטען כי הצבא הרוסי יצא מהעיירה כבר ביום רביעי ולא בוצעה כל פגיעה באזרחים.

ההפצצות נמשכות

בעוד הלחימה האזור קייב נגמרה, למעט טילים שנורו משטח בלארוס לעבר פרברי העיר, בדרום ובדרום מזרח אוקראינה נאשמת התחממות מתמדת ולחימה אינטנסיבית בכמה גזרות. במזרח המדינה הפגיזו הרוסים ללא הפסקה את העיר חרקיב. לא ידוע על נפגעים בהפגזות אך בתי החולים בעיר הודיעו כי הם ערוכים לקליטת פצועים. 

בדרום המדינה, סמוך לחופי הים השחור, טילים שנורו מספינות מלחמה רוסיות פגעו במאגרי דלק בעיר אודסה ושריפה גדולה נרשמה במקום. האוקראינים טענו כי הצליחו ליירט חלק מהטילים שנורו לעבר העיר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר