ביום שני: פגישה מכרעת ברוסיה בקשר למשבר הסוכנות היהודית

הערכה בישראל: תוצאות הפגישה יבהירו סופית אם מדובר במשבר משפטי או מדיני • אחת הטענות המרכזיות של רוסיה: הסוכנות שומרת מידע על אזרחים רוסים על שרתים בישראל, בניגוד לחוק הרוסי

הנשיא פוטין, צילום: אי.אף.פי

בעקבות החלטת ביהמ"ש במוסקבה לקבל את בקשת משרד המשפטים הרוסי ולפתוח במשפט נגד הסוכנות היהודית, גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" אמר היום (חמישי) כי מוקדם מדי להעריך אם פני הדברים להסלמה במשבר או לפתרונו.

ביום שני צפויה להתקיים פגישה קריטית בין אנשי המשלחת הישראלית לרוסיה לבין נציגי משרד המשפטים המקומי. ההערכה בישראל היא שתוצאות הפגישה יבהירו באופן סופי אם מדובר במשבר משפטי או מדיני.

הישראלים יציגו לרוסים פתרונות טכניים אפשריים לטענות שהועלו נגד הסוכנות בנוגע לאיסוף מידע בלתי חוקי לכאורה על אזרחים רוסים. אחת הטענות המרכזיות היא שהסוכנות שומרת את המידע על שרתים בישראל, בניגוד לחוק הרוסי, שאוסר שמירת מידע על אזרחים מחוץ לגבולות רוסיה.

אם יתקבלו הפתרונות שיציעו חברי המשלחת הישראלית, המשבר ככל הנראה יגיע לסיומו. מנגד, אם ידחו הרוסים את ההצעות, תהיה זו אינדיקציה נוספת לכך שהעניין המשפטי משמש כסות בלבד למשבר מדיני יזום.

משבר מדיני יזום?

המשלחת הישראלית מורכבת בעיקר ממשפטנים ומונה את תמר קפלן־תורג'מן, המשנה ליועמ"ש משרד החוץ; דוד גולדפרב, מנהל המחלקה למשפט דיפלומטי ואזרחי במשרד החוץ; רועי כהן, עוזר היועצת המשפטית לממשלה; דרור אופן, ראש מטה שרת העלייה והקליטה; מיכל שטרית, יועמ"ש משרד העלייה והקליטה; וראובן אידלמן, יועמ"ש הרשות להגנת הפרטיות.

פנינה תמנו שטה. "עליית יהודים - לא קלף למיקוח מדיני", צילום: אורן בן חקון

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה ל"ישראל היום": "אני מברכת על המסרים מהקרמלין, שלפיהם עניין פעילות הסוכנות אינו נכרך בשום ויכוח מדיני, כפי שציינתי. נושא עליית יהודים אינו קלף למיקוח מדיני, וכך זה יישאר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר