ארה"ב: "לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בעיתונאית הפלשתינית - סביר שהכדור נורה מהצד הישראלי"

כחודשיים לאחר מותה של שירין אבו עאקלה, מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה את דו"ח המסקנות שלה • "לא ירי מכוון אלא תוצאה של נסיבות טרגיות" • צה"ל: "נמשיך לברר ולתחקר את האירוע, ההחלטה לפתוח בחקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי"

שירין אבו-עקאלה, צילום: AFP

"לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה שירין אבו עאקלה", כך נכתב בדו"ח המסקנות שפרסמה היום (שני) ממחלקת המדינה האמריקנית בנוגע למותה של העיתונאית הפלשתינית לפני כחודשיים, במהלך חילופי אש בין מחבלים לכוחות צה"ל.

בהודעה שפורסמה מטעם מחלקת הנדינה נכתב גם כי "סביר שהכדור נורה מהצד הישראלי".

בניסוח סותר וזהיר יתר על מידה, ארה"ב ציינה בתחילת הדו"ח כי החוקרים "לא הצליחו להגיע למסקנה חד-משמעית אודות מקור הקליע שהרג את העיתונאית הפלשתינית-אמריקנית שירין אבו עאקלה", זאת בשל מצב הקליע, אשר על פי מסקנת החוקרים "נפגע באופן קשה, דבר שגרם לחוסר מסקנה ודאית". עם זאת, ארה"ב הפילה את האחריות על צה"ל ובמקביל העריכו כי הדבר לא נעשה באופן מכוון.

"ירי מעמדות צה"ל הוא ככל הנראה האחראי למות העיתונאית, אך המתאם לא מצא סיבה המצביעה כי הדבר נעשה באופן מכוון אלא כתוצאה מנסיבות טרגיות במהלך מבצע נגד הפלגים של הג'יהאד האסלאמי בג'נין לאחר שורה של פיגועי טרור בישראל", נכתב.

"הכדור שפגע בה נפגע קשות". שירין אבו עאקלה (ארכיון), צילום: רשתות חברתיות

 

כזכור, הרשות הפלשתינית העבירה שלשום את הקליע שבמוקד הפרשה לארה"ב, אשר שימשה כצד שלישי בין רמאללה וירושלים, באמצעות חקירת בליסטית מטעם ה-USSC (מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לרשות הפלשתינית), שקיבל גישה מלאה לחקירה הישראלית והפלשתינית.

לאחרונה פורסם ב"ישראל היום" כי לפי מקור פלשתיני, בישיבת הממשלה הפלשתינית שהתקיימה לפני כשבוע ברמאללה, אמר יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן כי ישראל העבירה בקשה לרשות שלא לקדם מהלכים מול בית הדין הפלילי הבינלאומי בכל הקשור לתקרית. עם זאת, לא צוין האם הבקשה הועברה ישירות על ידי ישראל או באמצעות מתווכים.

הלווית שירין אבו-עאקלה: השוטרים פינו דרך לרכב שמוביל את ארונה של העיתונאית // צילום: דוברות המשטרה

תגובת דובר צה"ל לתחקיר: "ביום 11 במאי 2022, יצאו כוחות צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג'נין לסיכול ומניעת טרור, במהלכו נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיום המבצע, נפגעה העיתונאית שירין אבו עאקלה.

מאז האירוע המצער, צה"ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של אבו עאקלה. לשם כך, מינה הרמטכ"ל אביב כוכבי צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, במסגרתו נעשה, בין היתר, שחזור של האירוע וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע.

מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו עאקלה נהרגה מירי חמושים פלשתינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או על ידי לוחם צה"ל בשוגג. נדגיש כי התחקיר קבע בצורה חד-משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו עאקלה.

"קושי של ממש בביצוע הזיהוי"

ה-USSC קיבל ביום שבת האחרון מידי הרשויות הפלשתיניות את הקליע שעל פי הפלשתינים פגע באבו עאקלה, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. הקליע נשמר, מרגע העברתו מידי הרשויות הפלשתיניות ועד להחזרתו אתמול לאחר הבדיקה, בידי גנרל מייקל פנזל.

בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל, ולכל אורכה נכחו בה נציגים מה-USSC.

על אף המאמצים, נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק.

בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי.

צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל מצר על פגיעה בבלתי מעורבים, גם במהלך חילופי אש או זירת קרב, ומקפיד הקפדה יתרה על ערך חיי אדם וחופש העיתונות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר