אוקראינה ביקשה הלוואה מישראל בסך חצי מיליארד דולר

הבקשה הוגשה על ידי ראש הממשלה האוקראיני, דניס שמיגל • בירושלים אמרו כי הנושא נמצא בדיונים • מומחה ליחסי ישראל-אוקראינה: "המדינה היהודית לא רק תסייע למאבק הצודק להישרדות של האומה בת 40 מיליון נפשות, אלא גם תראה שאנו בחרנו בצד הנכון"

כיכר הבימה בזמן נאום זלנסקי, ארכיון, צילום: גדעון מרקוביץ'

האם ישראל תצטרף לסיוע? אוקראינה פנתה לישראל בבקשת הלוואה על סך חצי מיליארד דולר, כך נודע ל"ישראל היום". בירושלים אישרו שהבקשה התקבלה ואכן נמצאת בדיונים.

את הבקשה הגיש ראש הממשלה האוקראיני, דניס שמיגל. במכתב, שנשלח לפני עשרה ימים, מבקשת אוקראינה הלוואה בתנאים נוחים כדי להתמודד עם ההשלכות הקטספטרופליות של המלחמה על כלכלתה.

על פי שירות הסטטיסטיקה של אוקראינה, התמ"ג של המדינה ירד ברבעון הראשון של 2022 ב-15.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לפי התחזיות של קרן המטבע העולמית, כלכלת אוקראינה צפויה להצטמק ב-30% עד 45% עד סוף השנה.

שמעון ברימן: "אוקראינה משווה עצמה לישראל במלחמת העצמאות של 1948", צילום: באדיבות המצולם

שמעון ברימן, מומחה ליחסי ישראל-אוקראינה, אמר ל"ישראל היום": "מדינות רבות בעולם כבר הקצו הלוואות לאוקראינה. לדוגמה, יפן הקצתה 600 מיליון דולר עם מועד הלוואה של 30 שנה, מתוכם תקופת גרייס של 10 שנים, בריבית של 1% בלבד לשנה. לוקסמבורג הקצתה הלוואה של 250 מיליון יורו, גרמניה - 300 מיליון יורו, קנדה - 800 מיליון דולר. 

"אוקראינה, הנלחמת למען חופש ועצמאות, משווה את עצמה כעת לישראל במלחמת העצמאות של 1948. אינטלקטואלים ואנשי רוח באוקראינה אומרים: 'עלינו לבנות את ישראל של מזרח אירופה - חזקה וחופשית'. אם ישראל תתמוך בבקשת ההלוואה לאוקראינה, אז המדינה היהודית לא רק תסייע למאבק הצודק להישרדות של האומה בת 40 מיליון הנפשות, אלא גם תראה שישראל בחרה בצד הנכון במאבק בדיקטטורה ובברבריות".

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי שגריר אוקראינה בישראל העביר פנייה בשם ראש ממשלת אוקראינה בנוגע לבקשת סיוע. השגריר קיבל אישור על קבלת המכתב ונמסר לו כי המענה יוחזר לאחר שהנושא ייבדק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר