דיווחים: התקרבות מדינית משמעותית בין ישראל לסעודיה

עשרות אנשי עסקים ישראלים ביקרו לאחרונה בממלכה עם דרכון ישראלי וחתמו על עסקאות במיליוני דולרים • על פי דיווח נוסף, גורם ישראלי "בכיר מאוד" התארח לאחרונה בארמון המלוכה בריאד • כמו כן, דווח כי ארה"ב מקדמת עסקה משולשת להעברת האיים טיראן וסנפיר מריבונות מצרית לריבונות סעודית - צעד שמצריך אישור ישראלי בשל הסכמי קמפ-דייויד

סלמאן הציע לאבו מאזן מדינה פלשתינית? // צילום: אי.פי

האם ישראל וסעודיה בדרך לנורמליזציה? שורה של דיווחים מהימים האחרונים מעידה כי מאחורי הקלעים מתרחשת התקרבות משמעותית נוספת בין המדינות, אם כי בשלב זה עדיין קשה להעריך אם הקשרים בין ריאד לירושלים ייצאו לאור באופן רשמי. גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום" אישר כי אכן מתקיימים מגעים ישירים עם הסעודים אך לא התייחס לדיווחים ספציפיים. "למעט האיראנים אנחנו מדברים כמעט עם כולם באזור, גם עם סעודיה", אמר. 

אתר החדשות אקסיוס דיווח כי במהלך השבוע ביקרו בריאד שניים מיועציו הבכירים של הנשיא ביידן - ברט מקגורק, המשמש כשליחו למזרח התיכון, ועמוס הוכשטיין, ישראלי לשעבר המשמש כיועצו של הנשיא לענייני אנרגיה. על פי הדיווח השניים דנו עם הסעודים בהעברת האיים טיראן וסנפיר מריבונות מצרית לריבונות סעודית. מדובר בעסקה מורכבת בין המדינות, שלאור הסכמי קמפ-דייויד בין ישראל למצרים מצריכה גם אישור מירושלים. מצרים הסכימה לוותר על האיים הלא מיושבים בתמורה לסיוע כלכלי שמעבירה לה סעודיה. לאיים חשיבות אסטרטגית מאחר שהם שולטים על הכניסה למפרץ אילת. בנוסף, על פי הדיווח, השליחים האמריקנים דנו בקידום יחסי הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. 

שלשום חשף העיתון העיתון גלובס כי סעודיה החלה לאחרונה לאפשר לאנשי עסקים ישראלים להיכנס לתחומה עם דרכון ישראלי, וכי עשרות מהם כבר ניצלו את ההיתר. אנשי העסקים ביקרו בבירה ריאד וב"עיר העתיד" ניאום שהסעודים מקימים לחוף ים סוף, ונחשבת לאחד מפרויקטי הדגל של יורש העצר מוחמד בן סלמן. בין הצדדים נחתמו עסקאות בהיקפים של מיליוני דולרים בנושאי היי-טק, טכנולוגיות מים וחקלאות מדברית. בשנת 2020 ביקר גם ראש הממשלה דאז נתניהו בניאום, ועל פי הפרסומים השתתף בפגישה משולשת עם בן סלמן ועם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו.

מלך ערב הסעודית סלמאן, צילום: צילום: רויטרס

 

על פי דיווח נוסף, בחדשות 12, גורם ישראלי "בכיר מאוד" ביקר לאחרונה בסעודיה ודן עם מארחיו בשורה של שיתופי פעולה ביטחוניים ואחרים. הבכיר התארח בין היתר בארמון המלוכה בריאד. כבר כיום מתירה סעודיה בגלוי לטיסות ישראליות לחלוף במרחב האווירי שלה, אולם מעבר לכך הקשרים בין המדינות נותרו חשאיים ולא רשמיים. 

בין ירושלים לריאד קיימת זהות אינטרסים בשורה של נושאים, והחשוב שבהם הוא ההתגרענות האיראנית המאיימת על שתי המדינות. במסגרת המתיחות מול טהרן הסעודים מעורבים בלחימה בתימן, שם המורדים החות'ים, המגובים על ידי איראן, שולטים בחלק ניכר מהמדינה ומפעם לפעם יוזמים מתקפות נגד מטרות בסעודיה. בין היתר שיגרו החות'ים טילים בליסטיים לעבר ריאד, ג'דה ומטרות נוספות בסעודיה, ותקפו מתקני נפט אסטרטגיים של הממלכה באמצעות להקות רחפנים. במערכת הביטחון הישראלית עוקבים מקרוב אחר ההתבססות האיראנית בתימן, מתוך הנחה שזו עלולה להפוך לבסיס נוסף לשיגור מתקפות איראניות נגד ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר