"פגיעה בטבע ובבעלי חיים": תמיסה של מי ים המלח דלפה לאזור נחל צאלים

בשל רמת המליחות הגבוהה של התמיסה, שדלפה למניפת הסחף של הנחל, נגרמה לכאורה פגיעה באזור • מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה: על החברה לפעול להפסקת הזיהום, לטפל בנזק שנגרם ולפעול למניעת הישנות המפגע

תמיסה של מי ים המלח שדלפה לאזור נחל צאלים, צילום: רשות הטבע והגנים

תמיסה של מי ים המלחה דלפה למניפת הסחף של נחל צאלים, שלה חשיבות וערכיות אקולוגית כבית גידול ייחודי, כך דיווח היום (רביעי) המשרד להגנת הסביבה.

התמיסה, שהיא בעלת רמת מליחות גבוהה ביותר, נחשפה בערוצי מניפת הסחף של נחל צאלים, מה שגרם להמלחה של הקרקע בסביבה. כתוצאה מכך, נגרמה פגיעה לכאורה בערכי טבע, בצמחייה מקומית ובבעלי חיים.

לאור זאת ולאחר הערכות מצב שקיים המשרד להגנת הסביבה בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים, ובמקביל לסיורי שטח שנערכו על ידי גורמי המקצוע של המשרד, מנהל מחוז דרום של המשרד הוציא מכתב התראה למנהלי מפעלי ים המלח, בגין חשש לגרימת זיהום מים והפרות של חוק שמירת הניקיון כתוצאה מהזרמת התמיסה אל ערוצי מניפת הסחף של נחל צאלים.

מנהל המחוז הדגיש כי באחריות החברה לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להפסיק את זיהום מניפת הנחל, לטפל בנזק שנגרם וכן לפעול למניעת הישנות המפגע.

תמיסה של מי ים המלח שדלפה לאזור נחל צאלים, היום, צילום: רשות הטבע והגנים

 

במכתב ההתראה, דורש המשרד מהחברה להגיש תחקיר המפרט את השתלשלות האירועים המדויקת, את מקור הכשל, את האופן והמועד שבו התגלתה הדליפה לעומת מועד הדיווח עליה, נתונים לגבי הכמויות שדלפו, הפעולות שננקטו עד כה ועוד. כמו כן, המשרד דורש לקבל תוכנית לטיפול בנזק הסביבתי שנגרם ולשיקום האזור ותוכנית פעולה למניעת הישנות המפגע בעתיד.

"המשרד ימשיך לפעול מול כלל הגורמים הרלוונטיים במטרה להביא לטיפול ושיקום מהיר של אזור הדליפה, ולמניעת הישנות הפגיעה בעתיד", נמסר מהמשרד. "המשרד ינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו להפסקת זיהום מקורות המים וסביבתם".

חברת מפעלי ים המלח, הנמצאת בבעלות כימיקלים לישראל, מפעילה ומנהלת מפעל שעיסוקו הפקת מחצבים באזור ים המלח, ובעיקר אשלג, ברום ותרכובות ברום. לצורכי פעילותה, שואבת החברה תמיסות ים טריות מהאגן הצפוני של ים המלח באמצעות תחנת שאיבה P-9 לדרום, לעבר בריכת מלח ראשית – בריכה 5, דרך תעלת ההזנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר