"איבדנו עשרה בוגרים בנובה": השפעת המלחמה על תלמידי ישראל

ועידת החינוך של "ישראל היום" • פרופ' מירב חן, דיקנית הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללת תל חי, קראה לבתי הספר "לעסוק הרבה יותר בערכים, פיתוח כישורים והתנהלות עצמית ולא רק אקדמיה ותוצאות לימודיות" • מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י: "תפקיד מערכת החינוך לפני הכל זה לשמש לתלמידים בית חברתי רגשי עוצמתי שיכול לאפשר להם גם להתפרק וגם לאסוף אותם מחדש"

ועידת החינוך של ישראל היום, 2024. צילום: יוסי זליגר

בוועידת החינוך של "ישראל היום" שהתקיימה אתמול (רביעי) בכפר הנוער עתיד רזיאל בהרצליה, נערך פאנל בנושא "ברגשות מעורבים" שעסק בהשפעת המצב הביטחוני על תלמידי ישראל.

הפאנל, בהנחיית עיתונאית "ישראל היום" יפעת ארליך, עסק באתגרים הרגשיים והחינוכיים שעומדים בפני מערכת החינוך בעקבות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר.

אבי שמעון, מחנך ומורה לאזרחות בתיכון קריית שרת חולון, תיאר את המציאות הקשה: "בית הספר שאני מלמד בו איבד עשרה בוגרים שנרצחו בנובה. הטראומה גדולה מאוד. הרבה מאוד עוגנים התערערו לילדים".

הוא הוסיף כי "הכל הרבה יותר רציני, האווירה כבדה, יש הרבה חששות וחוסר ודאות. פתאום כולם עוסקים באיום קיומי, המוות נוכח מול הילדים כל הזמן".

שמעון גם התייחס לסוגיית העיצומים בתיכונים: "צריך להפסיק את העיצומים בתיכונים ולהגיע לפיתרון. הילדים האלה במשך שנים מהקורונה בלי טיולים והעיצומים עכשיו בשנתיים האחרונות, הילדים ממש משוועים להתאווררות מחוץ לבית הספר".

אבי שמעון, צילום: גדעון מרקוביץ'

ד"ר שירה בלייכר, ראש תחום היבטים רגשיים ברשת "עתיד", הדגישה את הצורך בראייה כוללת: "ב-7 באוקטובר כולנו היינו במעגל פגיעות. חשיפה למה שקרה בין אם זה ברשת החברתית בטלוויזיה או בשיחות שהילדים שלנו שומעים".

היא הוסיפה כי "מערכת החינוך צריכה לראות לא רק את התלמידים שברור שצריך לתת להם מענה אלא גם לצוותי החינוך והמורים שמתמודדים עם אותו קושי ואולי יותר כי יש להם אחריות של מטפל".

ד"ר שירה בלייכר, צילום: גדעון מרקוביץ'

פרופ' מירב חן, פסיכולוגית קלינית ודיקנית הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללת תל חי, הציעה לראות במשבר הזדמנות: "כמו שהקורונה היתה הזדמנות לצמיחה גם המלחמה הזו היא משבר מתמשך עם הזדמנות לצמיחה במקומות אחרים".

היא קראה למערכת החינוך "לעסוק הרבה יותר בערכים ודברים רגשיים, פיתוח כישורים והתנהלות עצמית ולא רק אקדמיה ותוצאות לימודיות".

מיכל כהן, צילום: יוסי זליגר

מיכל כהן, מנכ"לית קרן רש"י ומנכ"לית משרד החינוך לשעבר, סיכמה: "תפקיד מערכת החינוך לפני הכל זה לשמש לתלמידים בית חברתי רגשי עוצמתי שיכול לאפשר להם גם להתפרק וגם לאסוף אותם מחדש". כהן הדגישה את הצורך בחשיבה מחודשת: "המערכת יודעת לתת פתרונות מהכלים של העבר אבל הכלים של העבר לא רלוונטיים''.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר