שוברים שתיקה במערך לימודי שמקפיץ את משרד החינוך

לדברי הארגון, הרוב המוחלט של התלמידים בבתי הספר לא נחשף למעשיו של ברוך גולדשטיין, שרצח 29 פלשתינים, אירוע שלפיהם "הוביל לשורת פיגועים נגד ישראלים" • לדבריהם: "הניסיון להדחיק את הכיבוש ממערכת החינוך איפשר את צמיחתן של דמויות כמו בן-גביר וסמוטריץ'" • מורה שבכוונתו ללמד את התוכנית: "אני רוצה שתלמידים יהיו ביקורתיים"

בנו מערך שיעור - שוברים שתיקה, צילום: קוקו

בארגון שוברים שתיקה יצרו מערך שיעור על הטבח במערת המכפלה, שבו הם מאשימים את צה"ל בפגיעה בפלשתינים ללא סיבה, ויצרו קשר עם מורים שמתכוונים להעביר את השיעור.

הארגון שלח לאחרונה לעשרות מורים מערך שיעור שעוסק ברצח במערת המכפלה במסגרתו הרופא היהודי ברוך גולדשטיין טבח ב-29 מתפללים מוסלמים.

מתפללים במערת המכפלה (ארכיון), צילום: ליאור מזרחי

כאמור, מדובר במערך שיעור ביקורתי על התנהלות צה"ל ומדינת ישראל בכל הנוגע לאירוע שקרה לפני שלושים שנה, ולאירועים שקרו לפניו ואחריו. מספר מורים כבר הודיעו כי יעבירו את השיעור בפני תלמידיהם.

מערך השיעור של ארגון שוברים שתיקה מתמקד בהשפעות של הטבח על המצב היום בגדה המערבית. מפורטת בו המדיניות של מדינת ישראל לאחר הטבח, כגון עוצר של חודשיים על הפלשתינים בחברון והגבלות תנועה שאירעו ברחוב הראשי.

"ההשתקה במערכת החינוך איפשה את העלייה של סמוטריץ' ובן גביר", צילום: אורן בן חקון

במסמך נטען כי צה"ל "הענישו קולקטיבית את הפלשתינים, ובכלל הפלשתינים סבלו פעמיים, פעם אחת מהטבח, ופעם שנייה מהצבא הישראלי". כותבי מערכך השיעור מבקשים מהמורים לחבר את הטבח למצב היום, למשל לדון בנושאי שלילת האזרחות למשפחות של אשמים בפעולות טרור.

בשבורים שתיקה טוענים כי הם "ידונו בכך ששני מתנחלי חברון הם שרים בממשלה הנוכחית - ואחד מהם תלה את תמונתו של הרוצח בסלון". כהערה נכתב למורים "להראות שהטבח הזה יכול להיכנס לספר השיאים של גינס כטבח המוצלח בהיסטוריה האנושית".

מארגון "שוברים שתיקה" נמסר: "הזוי שאירוע היסטורי כל כך משמעותי אינו נלמד במערכת החינוך הישראלית. רק 4% מהנשאלים ציינו שלמדו במערכת החינוך על הטבח שהוביל לשורת פיגועים נגד ישראלים ומעל לשליש מהאוכלוסיה לא שמעו עליו כלל.

"זה נתון מזעזע וציון נכשל בוהק למערכת החינוך הישראלית. רוב הציבור הישראלי בעד לימוד הנושא בבתי הספר. הניסיון להדחיק את הכיבוש ממערכת החינוך, גם במופעיו הקיצוניים ביותר, איפשר את צמיחתן של דמויות כמו בן-גביר, סמוטריץ' וסטרוק למרכז קבלת ההחלטות במדינה. מי שחושב שיוכל להתעלם מהעריצות שלנו בשטחים, ימצא את עצמו נאבק על הדמוקרטיה בתוך גבולות ישראל".

ממשרד החינוך נמסר: צוותי החינוך מחויבים ללמד את תכנית הלימודים שאושרה בידי אנשי המקצוע במשרד. כל תכנית לימודים אחרת אינה מאושרת. נשמח לקבל מידע פרטני באשר ללימוד תכנית לימודים שלא קיבלה את אישור המשרד ולבצע בירור נוסף.

ש' הוא מורה ותק להיסטוריה שמעיד כי הוא מתכוון ללמד את תלמידי בנושא: "אם משרד החינוך לא יאהב את זה - זו בעיה שלו. מורים היום נמצאים תחת איום ומזמנים מורים לשימוע כי הם עשו עבודתם. אני רוצה שתלמידים יהיו ביקורתיים וידקלמו כמה אנחנו מוסריים במדינות טוטליטריות. צריך גם להראות שאנחנו כמדינה והצבא שלנו עושים דברים שהם לא בסדר, גם כמדיניות". לדבריו: "הנושא של הסכסוך הוא מורכב, אנחנו מנסים לחשוף את התלמידים לכמה שיותר נושאים, לתלמידים היום חסר הרבה ידע. תלמידים היום לא יודעים מי היה הרב כהנא ולא מי ברוך גולדשטיין והתפקיד שלנו להכיר להם את זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר