משרד החינוך למורים: לא לתת "סתם" שיעורי בית

במסמך שפרסם הארגון מומלץ להפחית את כמות המטלות לאחר שעות הלימודים והודגש כי בשום מקרה אין "להעניש" תלמיד בשיעורי בית • לפי הנתונים, התלמידים שקיבלו כמות שיעורי בית גדולה יותר, התעניינו פחות בחומר הנלמד • ההמלצה - עד שעתיים למידה ביתית בשבוע

משרד החינוך טוען: הפחיתו את כמות שיעורי הבית,, צילום: צילום: PEXELS

משרד החינוך למורים: לא לתת "סתם" שיעורי בית לתלמידים ולא להעניש ילדים שלא עשו את השיעורים לפני פתיחת שנת הלימודים.

משרד החינוך מוציא מסמך בו הוא ממליץ להפחית את שיעורי הבית ומבהיר כי בשום מקרה אין להשתמש בשיעורי בית כעונש על התנהגות לא מקובלת או על הישגים נמוכים וכי אין להעניש על אי הכנתם. במסמך מבהירים במשרד החינוך למורים כי אין לתת שיעורי בית ללא משוב. עוד צוין כי שיעורי בית אפקטיביים הם חלק אינטגרלי מהלמידה בכיתה והמשך ישיר שלה, ולא תוספת שאינה קשורה ישירות לנלמד בכיתה – כלומר אין לתת "סתם" שיעורי בית.

משרד החינוך מזהיר כי מטלות בית רבות פוגעות בעניין הילדים,

לקראת פתיחת שנת הלימודים מפרסם משד החינוך מסמך שעוסק באחת הסוגיות שהכי מתסכלות את ההורים לתלמידים ביסודי – שיעורי הבית. המסמך מפרט את היתרונות והחסרונות של מתן שיעורי בית, אך מה שחשוב בו הם ההמלצות – להפחית את כמות שיעורי הבית, לשתף את התלמידים וההורים במטרות שלהם ולהתאים את שיעורי הבית לתלמידים והתלמידות.

במשרד החינוך מציינים כי מחקרים הראו שככל שתלמידים צעירים קיבלו כמות שיעורי בית גדולה יותר, כך הם התעניינו פחות בלימודים. בנוסף עולה מהסקירה כי בגילי יסודי היעילות של שיעורי בית ביחס להישגי התלמידים נמוכה. עם זאת, ישנן עדויות מחקריות אודות תרומתם של שיעורי בית לפיתוח הרגלי למידה עצמאיים ושיפור יכולות הוויסות העצמי של התלמידים הצעירים.

משרד החינוך ממליץ: עד שעתיים שיעורי בית בשבוע, צילום: ThinkstockPhotos

כאמור, ההמלצה המרכזית היא לפחית בכמות שיעורי הבית: בגיל הצעיר של בית הספר היסודי (כיתות א'-ג') מומלץ להמעיט במתן שיעורי בית. רצוי שבמהלך השבוע יינתנו שיעורי בית פעמיים עד שלוש, והזמן הנדרש מהתלמידים לבצע אותם יהיה תואם לגילם.

התלמידים יקבלו השנה פחות שיעורי בית? פתיחת הלימודים אשתקד // צילום ארכיון: שמואל בוכריס, יניב זוהר, פז בר

בעבר דיברו במשרד החינוך על עשר דקות ביום לכיתה א' ובכל שכבת גיל תוספת של 10 דקות נוספות. עם זאת, כיום הם מציינים כי יש להתבונן על כל שבוע הלמידה ולבדוק שהתלמידים הקדישו בו רק עד שעתיים לשיעורי הבית. בנוסף, יש להתייחס לתלמידים הנאלצים להקדיש זמן רב יותר מהמתוכנן, ובשיח עם ההורים, להגיע לזיהוי מקור הקשיים ולהתאים את המטלות לתלמידים אלה.

בקבוצת הגיל הבוגרת יותר של בית הספר היסודי (כיתות ד'-ו'), אפשר להרחיב את מספר הפעמים שבהן ניתנים שיעורי הבית ואת היקף הזמן הנדרש לביצועם. אך חשוב שזה לא יעלה על ארבע שעות בשבוע לשיעורי הבית. במשרד החינוך מציינים כי יש לקחת בחשבון את כל המשימות הניתנות כשיעורי בית בכל מקצועות הלימוד והנושאים הנלמדים בכיתה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר