מתחילת השנה: מעל ל-5,000 שב"חים נתפסו בישראל

מנתוני המשטרה עולה: רוב השוהים הבלתי חוקיים נתפסו בגזרת ירושלים • קצין בכיר במג"ב: "מרביתם נכנסים לארץ כדי להביא פרנסה" • פלשתינים ל"ישראל היום": "המעסיקים מחפשים עובדים עם אישור על חשבונם, סוחרי ההיתרים הם ערפדים"

חיילים סמוך לגדר הביטחון, צילום: אי.אף.פי

על רקע המצב הביטחוני ולקראת ציון יום השנה למבצע "שומר החומות" בחודש הבא, לוחמי משמר הגבול וצה"ל מופקדים על קו התפר במטרה למנוע הסתננות לתוך הארץ של שוהים בלתי חוקיים. אתמול פורסמו הנתונים על אלו שנתפסו בארץ מתחילת השנה. 

מנתונים שפורסמו עולה כי מתחילת השנה נתפסו 5,115 שוהים בלתי חוקיים בישראל, מתוכם 1,124 נחקרו בתחנות משטרה. 827 נחקרו ביחידות מג"ב, 234 נכלאו ו־723 מלינים מסיעים ומעסיקים של שבח"ים נחקרו.

מנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי רוב השב"חים (2,299) נתפסו בגזרת ירושלים, 996 נתפסו בגזרת עוטף עזה ו־733 בגזרת איו"ש. במחוז הצפוני נעצרו 333 שב"חים, בדרומי 453, בחוף 110 ובמרכז 178.

את הפעילות המשטרתית בנושא מובילות יחידות משמר הגבול. קצין בכיר בחיל אמר אתמול ל"ישראל היום" כי "בהיבט הפסיכולוגי והגיאוגרפי, מרבית הפלשתינים נכנסים לארץ כדי להביא פרנסה". יצוין כי עבירות של הסעה, העסקה והלנה של שב"ח נחשבות לחמורות וכוללות מעצרים עד תום ההליכים והגשת כתבי אישום.

"הטריגרים קיימים"

שוהה בלתי חוקי שנתפס בפעם הראשונה נלקח לחקירה, ובסיומה - לאחר שכל פרטיו נרשמים - הוא מוחזר לשטחי הרשות הפלשתינית.

ניצבת סיגל בר-צבי, צילום: משטרת ישראל

בתוך כך, המשטרה נערכת לקראת ציון יום השנה למבצע שומר החומות בחודש הבא. "אנחנו יודעים שהטריגרים שהיו לפני שומר החומות קיימים גם עכשיו", אמרה אתמול ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצבת סיגל בר צבי.

בתשובה לשאלה אם יש כיום למשטרה מודיעין על מה שעתיד להתרחש, ענתה כי "לא בטוח שיהיה מודיעין אם מישהו יחליט להצית את האש". עם זאת, היא ציינה כי המשטרה ערוכה היום בצורה טובה יותר לקראת אירועים רב־זירתיים, שלא היתה ערוכה להם בעבר.

"הפקנו לקחים והתארגנו מחדש", אמרה והוסיפה כי תחנות המשטרה בכל הארץ מיפו בחודשים האחרונים את כל נקודות החיכוך. "ברור שאנחנו לא יכולים להיות בכל המקומות, אבל בנקודות המוגדרות כאדומות נשים כוחות מבעוד מועד. ככל שהמוקד גדול יותר, כך יהיו בו יותר כוחות ואמצעים". עם זאת, היא הדגישה כי "בקצה תמיד צריך לזכור שיכול להיות מקום אחד נידח שלא שמנו עליו את היד ויתפתח בו אירוע. אנחנו מוכנים, ונדע להגיב יותר ממה שידענו בעבר".

ראש חטיבת המודיעין במשטרה, תנ"צ קובי זריהן, הוסיף: "אנחנו לא מורידים מהפרק שאירועי שומר חומות יחזרו על עצמם בהינתן טריגר מתאים. למשל, פעיל דאעש שנכנס לקניון ומבצע פיגוע, ומהצד השני - מתנחל שינהג כמו ברוך גולדשטיין. אין סיכוי לקבלת מודיעין על מי ש'קיבל קריזה', אבל אדי הדלק נמצאים באוויר".

בתוך כך, תושבים פלשתינים מספרים מה עומד מאחורי תופעת השב"חים ומתריעים מפני הסחר בהיתרים, שדוחף חלק מהעובדים לעבור על החוק ולהפוך לפושעים בעל כורחם. תושב שכם סיפר ל"ישראל היום" שהשוהים הבלתי חוקיים נלחמים בשביל פת לחם לילדים שלהם, בעוד חלקם לא יכולים להרשות לעצמם לקנות היתר עבודה במחיר הקיים, שעומד על כ־2,500 שקלים. הקושי הכלכלי של אותם שוהים התגבר לאחר פיגועי הטרור, שבעקבותיהם תגברו כוחות הביטחון סיורים בפרצות בגדר, כך שבימים האחרונים שב"חים לא הגיעו למקומות העבודה שלהם.

בשיחה עם "ישראל היום" מתאר תושב טול כרם איך אנשים מגיעים למצב שבו הם מנסים להיכנס דרך הפרצות בגדר. "עלויות היתר העבודה מוטלות במקור על המפעיל. כדי להתחמק מהמצב הזה, יש מעסיקים שמחפשים עובדים עם אישור על חשבונם", אומר א'. הוא טוען כי המעסיקים מעדיפים עובדים כאלה כדי להתחמק מאחריות כלפי העובד וכך הוא נאלץ לחפש היתר בעצמו.

לדבריו, "למי שאין יכולת לרכוש אישור עבודה יש שתי אפשרויות: או לחפש עבודה בשטחי הרשות הפלשתינית עם שכר נמוך בהרבה מאשר בתוך ישראל, או שהוא עובד בתוך ישראל בצורה בלתי חוקית, שעלולה להוביל למעצר או למאסר".

במקרים מסוימים, טוען א', העובד הבלתי חוקי חשוף להונאה מצד חלק מהמעסיקים כי אין לו אומץ להגיש תלונה במשטרה מחשש למעצר בגין כניסה בלתי חוקית לישראל.

מרמים את העובדים

"אחד הקשיים הכי גדולים שעובדים פלשתינים בישראל מתמודדים איתם הוא מתווכים וסוחרי אישורי עבודה, שהם ערפדים של עובדים. חלק מהמעסיקים מרמים חלק מהעובדים המאוימים, בין שבנשק ובין שבהודעה למשטרת ישראל, מה שמאלץ את העובד הפלשתיני לחזור מאוכזב לביתו", מציין א'.

לא ניתן לקבוע במדויק את מספר השב"חים, אך ההערכות נעות בין 40  אלף ל־80 אלף. בעמותת "היוזמה לצמצום הסכסוך" מסבירים כי אף על פי ששוק הסחר בהיתרים קשור גם לתופעת השב"חים, מדובר בבעיות נפרדות. בגלל היעדר אכיפת הסחר בהיתרים והקושי של פלשתינים להגיע למעסיקים ישראלים, נוצר שוק שחור של מתווכים. לפי הארגון, שוק זה מגלגל כ־1.2 מיליארד שקלים בשנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר