בשביל המשפחות: דובר צה״ל חייב לנצח בקרב נגד השמועות

למשפחת יבלונקה נודע על חילוץ גופת בנם מעזה משמועות, משפחת צנגאוקר נחרדה לגלות מידע על בנם החטוף מסרטון חקירת מחבל שהופץ ללא ידיעתם - המקרים הללו מעלים תהייה על הכלים בהם נלחם מערך דובר צה"ל במידע הרץ ברשת • תדרוכי הבכירים בשטח מהונדסים ולא תואמים את המציאות האותנטית והשורטת של שדה הקרב

דובר צה"ל התנצל בפני משפחת צנגאוקר: "טעות אנוש" // דובר צה"ל

הקרב על ההסברה: ב-7 באוקטובר החליטה משפחתו של חנן יבלונקה הי"ד לנתק את מכשיר הטלוויזיה בבית סבתו בת ה-97 ובכך להסתיר ממנה כל מידע על שאירע מאותו יום ואילך. כעת הם מתלבטים, כך שיתפו, אם וכיצד לספר לה על הנורא מכל בזמן שהם עצמם מעכלים את המידע על החזרת גופת בנם, שהגיע אליהם בטרם קיבלו את ההודעה הרשמית מצה"ל.

גם משפחת צנגאוקר נחרדה לגלות מידע על מתן בנם כחלק מעדות של מחבל נוחב'ה בסרטון שהופץ בשוגג על ידי דובר צה"ל, מבלי שניתנה למשפחה הזדמנות לצפות בו לפני הפצתו לציבור. ההתנצלות הגיעה מיד, אך המקרים האחרונים מעלים את השאלה האם נעשה מספיק במערך דובר צה"ל כדי להימנע מהם? האם "נלחמים" בבעיית השמועות ברשתות בכלים הנכונים?

העדות של המחבל שהחזיק במתן צנגאוקר על חטיפתו // דובר צה"ל

עד כה, זוכה תא"ל דניאל הגרי לשבחים על תפקודו במלחמה, ובצדק. בשבועות הראשונים של המלחמה בלטו היושרה והדיוק שהפגין דו"ץ, לצד העוצמה והקוליות ששידר, גבוה מעל ההלם, הגמגום ומשחקי ההדלפות של הדרג המדיני. הישראלים, שהיו זקוקים בימים האלה לבעל בית שיעשה להם סדר, נשאו את עיניהם אל הגרי, שניסיונו כקצין קרבי בכיר הוסיף גם הוא לאמון שהציבור הרעיף עליו.

אין ספק, מדובר באחת המלחמות הארוכות והמורכבות שידעה ישראל. אמנם גם מלחמות העצמאות וההתשה ארכו זמן רב, אולם ללא צורך של דובר צה"ל להתמודד עם זווית אזרחית (חטופים) ועם אוטוסטרדת מידע שמאיימת לכבוש את כולנו. הזירה התקשורתית כיום היא שטח לחימה לכל דבר, אך נראה שככל שהמלחמה הולכת ומשנה את פניה, הניסיון הקרבי והפיקודי של הגרי באים פחות ופחות לידי ביטוי, וחוסר הרקע התקשורתי עימו נכנס לתפקיד מתחיל להרים ראש.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, בראיון ל"ישראל היום", צילום: גדעון מרקוביץ'

חשוב לציין, מערך דובר צה"ל עשה צעדים גדולים בעשור האחרון, יצא מבסיס האם, התחבר לעולמות הדיגיטל וחיזק את הקשר עם הצעירים. המלחמה הזו, שנכפתה על כולנו, היא הזדמנות גם עבורו לנקות את אבק הפרוצדורות ולבצע את קפיצת המדרגה הבאה בכל הקשור לקיצור זמנים, שכה קריטיים בעידן הנוכחי, בשינוי נהלים ובעיקר ביציאה מהקופסה.

ואם בקיבעון עסקינן, קשה לפספס את המשותף לכל תדרוכי הבכירים שמשודרים אלינו כמעט מדי יום מכל החזיתות. בין אם זה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגבול הצפון, הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, בג'באליה או שר הביטחון, יואב גלנט, ליד מטוס קרב, תמיד נראה מולם את הקהל בחצי מעגל. הוא יקשיב, יהנהן ויהיה רציני. אז נכון, זה משדר כבוד, סדר והדר, אבל המציאות בשטח הרבה יותר אותנטית ושורטת בשביל תפאורה מהונדסת.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי ובעלי משרד משעל-ורניק תקשורת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר