הפיר שמוביל לגיהינום: כתב "ישראל היום" במנהרה שממנה חולצו גופות החטופים

כתבנו התלווה ללוחמי הצנחנים במחנה ג'באליה שחילצו את גופות החטופים במנהרת חמאס וממשיכים להילחם במחבלים בסימטאות הצרות שבהן עומדת צחנת המוות • "אני נלחם עם הלוחמים שלי כתף אל כתף, הם חווים חוויות קשות, אבל אני רואה ברק בעיניים שלהם - הם תוקפים ולא עוצרים", מספר סא"ל אלמוג רותם, מפקד גדוד 202

כתב "ישראל היום" עם כוחותנו בג'באליה || יהודה שלזינגר

בכניסה לבית במחנה הפליטים ג'באליה הלב מתחיל לדפוק חזק והנשימה הופכת מהירה. זה ממש פה וזה הולך להיות מטלטל.

זה נראה כמו סצנה מסרט, שגם הבמאי הכי טוב בעולם לא היה מצליח ליצור. בסמטה עומד חתול אפור במבט קפוא וכעוס. למרות קולות הירי, הפיצוצים העזים והמולת החיילים, הוא מסרב לזוז ממקומו. מאחוריו, מבצבצים מבין ההריסות אופניים כחולים של ילד וכיסא גלגלים. אחד החיילים אומר שהחתול מסתובב שם כבר ימים ארוכים ושהוא יכול רק לדמיין מה החתול ראה שגרם לו לקפוא במקום.

הבור בג'באליה, צילום: יהודה שלזינגר

הכניסה לבית, כמו בבתים רבים אחרים בעזה, היא לא מהדלת המקורית, אלא מפתח חדש שאותו פתחו הכוחות הישראלים בקיר המבנה. כדי להיכנס, צריך לדרוך על שני מזרונים סגולים מאובקים, לפנות ימינה לסלון, לחצות שטיח גדול ולקחת שמאלה בחדר הראשון - ושם זה נמצא: מרצפות בהירות ובמרכזן פיר מרובע, שמוביל היישר לגיהנום.

גם החתול קפא במקומו, צילום: יהודה שלזינגר

 בפיר הזה, שיורד לעומק של עשרה מטרים ושמוביל למנהרה, הוחבאו גופותיהם של שני לוק, עמית בוסקילה, רון בנימין ויצחק גלרנטר - שחולצו בלילה שבין יום חמישי לשישי בשבוע שעבר.

מפקד גדוד 202 בחטיבת הצנחנים, סא"ל אלמוג רותם, עומד מעל הפיר בחדר החשוך ומספר ל"ישראל היום" על רגע חשיפתו: "לא ידענו שיש שם פיר. מי שמצא אותו היה מפקד הצוות, סרן רועי בית יעקב ז"ל. הצוות כבש איתור והיה יכול היה להמשיך לכיבוש הבא, אבל רועי החליט להתעכב. הוא נכנס לחדר ובתושייה של לוחם מקצוען חתר למגע, הפעיל היגיון בריא, הזיז כמה רהיטים ואת השטיח - ומצא חתיכת פח שמתחתיה הוסתר הפיר. הוא עלה בקשר ואמר 'מצאנו פיר'. הבאנו למקום כוחות של יחידת יהל"ם, שעושים עבודה בלתי רגילה בתת-קרקע, והם התחילו לעבוד".

סרן א' מיחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, שירד אל תוך הפיר בג'באליה, סיפר ל"ישראל היום": "כוחות של ס"פ (סילוק פצצות, י.ש) ניטרלו זירת מטענים סמוכה לפיר ואז נכנסו לתוך תוואי התת-קרקע. המשימה הייתה לאתר ולהילחם, לא ידענו שיש חטופים בפנים. ניהלנו לחימה ובכמה נקודות חשודות התחלנו לבצע חפירות ואז נתקלנו בגופות. לא ידענו בוודאות שהם החטופים, אבל הייתה לנו אופטימיות גבוהה שאלו האנשים שלנו. שום דבר לא מכין אותך לרגע שמבשרים לך שאלו ארבעה חטופים. זו זכות ענקית. אנחנו מתחייבים לעשות ככל שביכולתנו לצוד את מנהרות חמאס ולהביא את כל החטופים הביתה".

סא"ל רותם ליד הפיר, צילום: יהודה שלזינגר

"לא עוצרים לעולם"

יומיים בלבד אחרי ההישג הפנומנלי של גדוד 202 בחילוץ הגופות, קרתה תקרית הדו"צ החמורה שבמהלכה טנק ירה לעבר בית שבו שהו הלוחמים וחמישה מהם נפלו – סרן רועי בית יעקב, סמ"ר גילעד אריה בוים, סמל דניאל חמו, סמל אילן כהן, וסמ"ר בצלאל דוד שעשוע.

"חווינו אירועים לא פשוטים בלחימה, אבל התכונה הבולטת של גדוד 202 היא שאנחנו לא עוצרים לעולם", מספר המג"ד רותם על התחושות של הלוחמים סביב האירוע הקשה. "זה אירוע קשה ואליו התווסף גם נפילתו של המ"פ גל שבת בקרב מול מחבלים. זה אירוע שלא צריך לקרות, אבל הוא קרה. אנחנו במלחמה קשה ומאתגרת. אנחנו נלחמים עם אחינו השריונרים כתף אל כתף ומחבקים אותם, בפעולות שהם ביצעו לאורך כל המלחמה הם הצילו עשרות חיילים. לבי עם המשפחות של הנופלים, אנחנו נחבק אותם ונמשיך קדימה - למילוי המשימה".

כוחותינו בג'באליה, צילום: דובר צה"ל

"אני נלחם עם הלוחמים שלי כתף אל כתף, יש להם חוסן נפשי ואישי. הם חווים חוויות קשות אבל אני רואה ברק בעיניים, אני רואה את המשימתיות, איך הם תוקפים ולא עוצרים. לא היה לוחם שאמר 'אני לא רוצה להמשיך'", הוא אומר.

"בכל בית יש לפחות חמישה מטענים"

הלחימה במחנה הפליטים בג'באליה קשה מאוד. הסמטאות צרות וטנקים לא יכולים לעבור בהם, רק לוחמים. לחמאס היו חודשים ארוכים להתכונן ולמלכד במטענים כל אזור. סא"ל רותם מראה לנו את מתחמי הלחימה מול המחבלים: "זו מלחמה אורבנית מאתגרת, אתה נתקל באויב פנים-מול-פנים בטווחים קצרים, בשטח צפוף. ללוחמים יש יכולות וכישורים בלתי רגילים".

הרמטכ"ל בג'באליה, צילום: דובר צה"ל

בין הסמטאות הצרות עומד ריח נוראי של ריקבון, של מוות. לדברי סא"ל רותם, מדובר במחבלים שנקברו במהלך הקרבות תחת ההריסות. "זה ריח של מלחמה" הוא אומר. "האויב רישת את הבניינים בעזרת פתחים, מילכד חצרות ובתים ומפעיל מטענים מרחוק. אין פה בית שלא מצאנו בו לפחות חמישה מטענים - מטען בכניסה למדרגות, מטען בחצר ביציאה מהבית ועוד. לשמחתי, אנחנו עם טכניקות ותרגולות שמנטרלות מטענים. אנחנו מגיעים מכיוונים לא צפויים ומשמידים אויב. המחבלים התפרקו מול העוצמה של צה"ל".

"הצלחנו להביא ארבע גופות של חטופים וזה הישג משמעותי. אין גאים מאיתנו שהצלחנו אותם לקבורה בישראל. זה מצער למצוא גופה של חטוף במקום אדם חי שיכול לחזור למשפחות, אבל לדעת שיש ארבע משפחות במדינת ישראל שבמשך שמונה חודשים היו באי-ודאות ושהצלחנו להביא להם קצת נחת בתוך הסיוט הזה - זה נותן תחושה טובה. נמשיך לחרף את נפשנו להגן על המדינה ועל האזרחים, בתנאי שטח מורכבים, לא משנה כמה זמן זה ייקח, כדי להביא ביטחון לעם ישראל ולהשיב חטופים".

סא"ל רותם מבקש להעביר מסר גם לכלי התקשורת במלחמה: "אנחנו עושים את המשימות שלנו, אז תדעו לספר את הסיפור של הלוחמים לעם ישראל. הם נלחמים כמו אריות, בסמטאות, תחת איום. הם גיבורים. זו מלחמה לא פשוטה, אבל יש בה מבצעים שמביאים הישגים אדירים. תספרו את הסיפור שלהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר