איך זה קרה? למרות מודיעין, אזעקה ומיגוניות - השאלות הקשות על האירוע בכרם שלום

חמאס שיגר יותר מעשר רקטות לעוטף - שתיים מהן גרמו למותם של שלושה לוחמים ופציעתם של נוספים • כל זאת, למרות שהייתה התרעה לירי מהאזור • נוכח ההתנגדות האמריקנית, ייתכן שהפעולה ברפיח תהיה מינורית

מסוקי הפינוי הרפואי מגיעים לפנותאת הפצועים מירי הפצמ"רים לכרם שלום. צילום: ללא

לא מעט שאלות קשות צריכות להישאל בצה"ל לאחר אירוע הירי לכרם שלום מאזור מעבר רפיח.

שתיים מתוך עשר רקטות שנורו מרפיח לעבר אזור כרם שלום גרמו למותם של שלושה לוחמים שהיו סמוך לגבול, ופצעו עוד עשרה לפחות באורחים שונים.

בצה"ל הדגישו את העובדה שהירי בוצע מקרבת מחסות של אזרחים פלשתינים, וציינו כי "מדובר בדוגמה ברורה נוספת לניצול השיטתי שארגון הטרור חמאס עושה במתקנים ומרחבים הומניטאריים לצרכי טרור, תוך שימוש באוכלוסיה האזרחית כמגן אנושי".

רפיח. מבנה שהותקף על ידי צה"ל, צילום: רויטרס
הירי לעבר כרם שלום בוצע מתוך מתחם המחנות ברפיח, צילום: רויטרס

לפי צה"ל, במרחב הופעלה התרעת צבע אדום במרחב, והיקף הנפגעים הגדול חרף ההתרעה יתוחקר היטב. בתגובה לירי, תקף אתמול צה"ל בשטח רצועת עזה, ובין היתר השמיד את המשגרים מהם בוצעו השיגורים.

אם היה מודיעין - למה הכוחות היו באזור?

בראשית, על צה"ל לבדוק כיצד ייתכן שלמרות שהייתה התרעה מודיעינית, ולמרות שהופעלה התרעת צבע אדום במרחב, וחרף העובדה שהיו באזור מיגוניות, הצליח חמאס לפגוע במספר כה רב של ישראלים באמצעות שיגור רקטות.

שאלות לא פחות נוקבות הן מדוע היה ריכוז ישראלים בקרבת הגבול נוכח ההתרעה המודיעינית, האם הם שמעו את ההתרעה, האם היה להם מספיק זמן להתמגן, האם היו ברשותם ובקרבתם מספיק אמצעי מיגון מתאימים, וכיצד הם פעלו עם הישמע ההתרעה.

ניסיונות אחרונים לעסקה; כניסה לרפיח תהיה מינורית בשלב הראשון

משלחת חמאס בראשות סגנו של סינוואר, חליל אל־חיה, חזרה אתמול לקטאר אחרי סבב המשא ומתן לעסקת חטופים שנמשך יומיים במצרים. גורם המעורה בפרטי המו"מ אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשא ומתן אמש היה קרוב לקריסה, בעוד שראש ה־CIA וויליאם ברנס טס לדוחא כדי להיפגש עם ראש ממשלת קטאר ."סבב המו"מ הסתיים".

א-סיסי עם ראש ה-CIA ברנס, צילום: אי.אף.פי

אתמול הודיע חמאס בהודעה רשמית כי "הסתיים סבב המו"מ הנוכחי בקהיר, ומשלחת חמאס תעזוב את קהיר לצורך התייעצות עם הנהגת התנועה (כלומר עם איסמעיל הנייה; ש"ק). "משלחת חמאס העבירה למתווכים במצרים ובקטאר את תגובת התנועה, התנהלו איתם דיונים מעמיקים ורציניים. התנועה הדגישה כי היא מתייחסת בכל הרוח החיובית והאחריות, ופעלה כדי להגיע להסכם שיענה לדרישות עמנו, יסיים את התוקפנות באופן מוחלט, ישיג נסיגה מכל רצועת עזה, חזרת העקורים לצפון הרצועה, הגברת הסיוע, התחלת השיקום, והשגת חילופי שבויים".

בשלב ראשון, כלל לא בטוח שהכניסה לרפיח תהיה דומה לפעולות הנרחבות הקודמות של צה"ל באזורים נרחבים ברצועה, וייתכן שהיא תהיה מינורית יותר ובעלת אופי שונה.

בין הפליטים מסתתרים 10,000 מחבלים. רפיח, צילום: אי.אף.פי

זאת, בין היתר, נוכח ההתנגדות האמריקנית לפעילות אינטנסיבית של צה"ל ברפיח. האמריקנים מתנגדים לפעולה נרחבת באזור משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שבעיר יש כ־1.2 מיליון פלשתינים, ובארה"ב חוששים כי בלתי מעורבים רבים ייפגעו, והשנייה היא שלטענתם, פעולה ברפיח לא תשנה את המצב באופן מהותי, ולא היא זו שתגרום לסינוואר לשחרר חטופים.

אלא שבהינתן שסינוואר ישיב בשלילה להצעת המתווכות, שהוגדרה על ידי ארה"ב כמרחיקת לכת מבחינת ישראל, בצמרת הישראלית סבורים שאין ברירה אלא לחדש את הלחץ הצבאי על חמאס.

בתוך כך, חילופי אש נרשמו גם בגבול הצפון, לאחר שחיזבאללה דיווח על אבידות כתוצאה מתקיפה של צה"ל. ארגון הטרור ירה עשרות רקטות לעבר קריית שמונה, נזק נגרם למבנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר