ערב סוער של הפגנות בי"ם ובת"א בעקבות הפצת סרטון אות החיים מהחטוף הירש גולדברג-פולין; קבינט המלחמה יתכנס מחר לדון במתווה עסקה

נשיא ארה"ב נפגש עם אביגיל עידן בת הארבע ששוחררה משבי חמאס • הרמטכ"ל וראש השב"כ ביקרו במצרים כחלק מההיערכות לפעולה ברפיח • שר הביטחון בפיקוד הצפון: "התקופה הקרובה תהיה מכריעה" • עשרות רקטות שוגרו לגולן - צה"ל תקף בתגובה כ-40 מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • פגיעה ישירה בבית בשדרות • המזכיר הצבאי הנכנס של נתניהו במסמך פנימי: "בעד שליטה בעזה ביום שאחרי"

ההפגנה בירושלים. צילום: ללא

היום ה-201 למלחמה: הבית הלבן פרסם כי נשיא ארה"ב נפגש עם אביגיל עידן, בת הארבע, ששוחררה משבי חמאס. גורמים ביטחוניים בכירים מציינים כי צה"ל השלים את כלל ההיערכויות לכניסה קרקעית לרפיח, אולם ממתינים בשלב זה לאישור הדרג המדיני, מחר יכונס הקבינט. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם על חבילת סיוע לישראל בסך 95 מיליארד דולר. 

עדכונים שוטפים

01:25: דיווח על תקיפה בדיר אל-בלח. (שחר קליימן)

01:10: דיווח פלשתיני: שלושה הרוגים לפחות בתקיפה ברפיח. (שחר קליימן)

00:30: ברצועה מדווחים על סדרת תקיפות אוויריות בצפון רפיח. (שחר קליימן)

23:58: יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, קורא לנשיאת אוניברסיטת קולומביה להתפטר בשל "כישלונה לפנות במהירות את המאהל הפרו-פלשתיני בשטח הקמפוס". ג'ונסון, רפובליקני מלואיזיאנה, צפוי להיפגש עם סטודנטים יהודים באוניבריסטה ולהשתתף בסעודה עם רב המוסד האקדמי, יהודה דריזין. (דוד ברון)

23:19: דובר צה״ל, תת-אלוף דניאל הגרי: "עד שחמאס ישחרר את החטופים שלנו, צה"ל ימשיך לרדוף את חמאס בכל מקום בעזה. לא תישאר אבן שלא נהפוך במאמצינו לאתר את החטופים שלנו". (לילך שובל)

סינק של דובר צה״ל, תת-אלוף דניאל הגרי, לתקשורת הזרה לאחר פרסום אות החיים מהחטוף הירש גולדברג-פולין בידי חמאס // דובר צה"ל

22:55: במקביל להפגנות משפחות החטופים, מפגינים מוחים גם בתל-אביב מול שער הקריה ובדרך בגין. הם מבעירים מדורות, משתטחים על הכביש ודורשים לגבש עסקה מיידית בה ישוחררו החטופים. (אבי כהן)

מדורות מפגינים מול שער בסיס הקריה בתל אביב // ללא

21:55: היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, הודיע כי נשיא ארה"ב נפגש עם אביגל עידן בת הארבע ששוחררה משבי חמאס. לידיעה המלאה

נשיא ארה"ב נפגש עם אביגיל עידן בת הארבע ששוחררה משבי חמאס, צילום: דוברות שניידר ואיי.פי

הנשיא ביידן נפגש עם אביגיל עידן בת הארבע ששוחררה מידי חמאס // רויטרס

21:36: השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיע להפגנת משפחות החטופים בירושלים. אלו הקיפו אותו וקראו לעברו "בושה".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בהפגנת משפחות חטופים בירושלים, צילום: אורן בן חקון

21:30: ממשל ביידן קיבל את הסרטון שפרסם חמאס ובו אות החיים מהחטוף הירש גולדברג-פולין, כבר ביום שני האחרון, כך דווח ב-CNN. עם קבלתם את הסרטון, היה הממשל האמריקני בקשר עם משפחת גולדברג-פולין, זאת מאחר שהירש משפחתו בעלי אזרחות אמריקנית. כמו כן, ה-FBI בוחן את הסרטון כדי לצבור ממנו כל עדות אפשרית ומידע על מקום הימצא החטוף בתוך רצועת עזה.

20:59: בעיתון האקונומיסט מדווחים כי מיד לאחר התקיפה הישראלית באיראן, בטהרן מיהרו להחליף את סוללות ההגנה האווירית שנפגעו באיספהאן. זאת, כדי שתוכל המדינה לטעון באמצעות צילומי לווין כי לא אירעה כל פגיעה ובכך לטשטש את ממדי הנזק והפגיעה. כאמור, מסיברים בעתון הזר כי לווייניה המתקדמים של ישראל וארה"ב יוכלו לזהות בקלות את החלפת מערכות ההגנה, אולם למהלך האיראני ישנה ככל הנראה מטרה פנים-מדינתית שונה. (דוד ברון)

איספהאן הבוקר, צילום: איי.פי

20:56: בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה: "אנחנו מכבדים את המתווכים (מצרים וקטאר) אך לא נקבל שאף גורם ילחץ עלינו". עוד אמר: "אנחנו ניצור את היום שאחרי בעזה באמצעות המאבק וההתנגדות. אנחנו מי שנחליט על כך". הוא אף ציין כי "לא יהיה הסכם (עסקת חטופים) עם ישראל ללא הפסקת המלחמה" (שחר קליימן)

20:24: גורמים מדיניים מבהירים כי המאמצים למצוא מתווה לעסקת חטופים שיעלה בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל לא פסק בשום שלב. עם זאת, בקבינט המלחמה יש תמימות דעים בין כל החברים, שאין לעכב עוד את הפעולות הצבאיות גם אם חלון לעסקה. ״במידה ותתפתח אפשרות לעסקה נעצור, אולם עד שזה יקרה אין כוונה לעכב את מה שמתוכנן״, אמר אחד המקורות המדיניים. לידיעה המלאה. (אריאל כהנא)

19:59: משפחות חטופים מוחות מול מעון ראש הממשלה בירושלים בעקבות פרסום סרטון אות החיים מהחטוף הירש גולדברג-פולין, ע"י חמאס. (יורי ילון)

200 מטרים מבית רה"מ: פעילים לשחרור החטופים הדליקו מדורה ברחוב עזה // מטה משפחות החטופים

19:56: המזכיר הצבאי הנכנס של נתניהו במסמך פנימי: "בעד שליטה בעזה ביום שאחרי". בניגוד לעמדת הממשלה וצה"ל, תא״ל רומן גופמן, שמונה לאחרונה לתפקיד, המליץ במסמך פנימי: "הרצועה והאוכלוסייה הפלשתינית יהיו בשליטה ישראלית אחרי המלחמה"/ בדרג המדיני ובמערכת הביטחון הופתעו. לאור הביקורת, גופמן הבהיר: כתבתי את הדברים על דעתי הפרטית, בצה"ל טוענים: "המסמך לא מייצג את עמדתנו הרשמית". לידיעה המלאה(יואב לימור)

מנוגד בדעותיו לדרך המדיני ולצמרת צה"ל בסוגיית עזה. תא"ל רומן גופמן, צילום: איי.אף.פי ואייל מרגולין ג'יני

19:40: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב למחאות הפרו-פלשתינים שמובלות בידי סטודנטים באוניברסיטאות מובילות בארה"ב, לרבות קולומובייה וייל.

ראש הממשלה מתייחס לאירועי האנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית // עומר מירון, לע"מ

19:33: הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס מחר בשעה 15:30 במשרד ראש הממשלה בבסיס "הקריה" בתל אביב.

19:30: צפו: כך נראו דות התקיפה הקריטיות של עשרות מטרות בדרום לבנון מחמ"ל האש בפיקוד הצפון:

תיעוד מתקיפות צה"ל בדרום לבנון // דובר צה"ל

תיעוד מתוך חמ"ל האש של פיקוד הצפון במהלך התקיפה בדרום לבנון // דובר צה"ל

18:55: מטה משפחות החטופים הגיבו לסרטון התעמולה שפרסם חמאס בו מופיע החטוף הירש גולדברג-פולין: "133 חטופים ישראלים נמצאים בשבי חמאס כבר למעלה מ-200 ימים. זעקתו של הירש, היא זעקתם של כל החטופים - הזמן שלהם נגמר! למדינת ישראל אין עוד זמן לבזבז, יש לשים את החטופים בראש, בלעדיהם למדינת ישראל לא תהיה תקומה ולא יהיה ניצחון. יש להחזיר את כולם הביתה-החיים לשיקום, הנרצחים לקבורה בכבוד".

18:46: שר החץ, ישראל כ"ץ, כתב בחשבון ה-X שלו לאחר החלטת נשיא ארה"ב על החלת חבילת סיוע לישראל: "הברית בינינו חזקה כברזל". 

18:44: ‏משפחות חטופים מטעם פורום תקווה מוסרות בתגובה לסרטון של הירש גולדברג - פולין שהוציא החמאס: "הסרטון הזה הוא עוד איתות שחמאס לא מורתע ומעוניין להתעלל בנו, משפחות החטופים. ליבנו יוצא אל משפחת גולדברג - פולין ואנו כואבים איתם את האכזריות והגועל של החמאס. אנו מבקשים בכל לשון של בקשה מכל אמצעי התקשורת לא לשתף פעולה עם סרטוני התעמולה הנאצית".

"אנו מצפים מראש הממשלה ומקבינט המלחמה להפסיק לדשדש ולהתחיל להפעיל מנופי לחץ משמעותיים שישיבו את הירש ויתר החטופים לביתם בהקדם. ישנם מנופי לחץ רבים להשבת החטופים שלא נעשה בהם שימוש, כמו סיפוח של שטחים מהרצועה, הפסקת סיוע "הומניטארי", כיבוש פילדלפי ועוד".

אמו של החטוף הירש גולדברג-פולין בעצרת להשבת בנה בירושלים,

18:28: פגיעה ישירה במטח לשדרות: זוהו שני שיגורים, אחד יורט ושברי מיירט פגעו בבית בעיר. כתוצאה מהפגיעה ישנם מספר נפגעי חרדה שמטופלים בעיר. הרקטה השנייה ששוגרה לא אותרה ונפלה ככל הנראה בשטח פתוח.

מיירט שפגע בבית בשדרות, צילום: דוברות עיריית שדרות

18:14: דיווח ראשוני: פגיעה ישירה בשדרות, לפי שעה אין נפגעים. (איליה יגורוב)

18:11: צפו: כך נראו ממטעי שתולה תקיפות צה"ל בדרום לבנון מוקדם יותר היום.

תקיפות חיל האוויר בלבנון כפי שנראו ממטעי שתולה // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

18:05: אזעקות מופעלות בגולן באזור מג'דל שמס.

18:02: עכשיו זה סופי: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן. מוקדם יותר הלילה אישר הסנאט את החבילה בסך 95 מיליארד דולר ברוב של 79 תומכים מול 18 מתנגדים. (דוד ברון)

ביידן (ארכיון), צילום: אי.פי

18:01: הפלשתינים מדווחים על 16 עצורים פלשתינים ששוחררו מכלא עופר שמדרום לרמאללה. (שחר קליימן)

17:58: אזעקות צבע אדום הופעלו בגבים, במכללת ספיר, בשדרות, באיבים ובניר עם.

17:07: הטרור הפסיכולוגי של חמאס: ארגון הטרור פרסם סרטון בו מופיע החטוף הירש גולדברג פולין. (שחר קליימן)

החטוף הירש גולדברג פולין בשבי חמאס, צילום: ללא

16:53: הרמטכ"ל וראש השב"כ ביקרו במצרים לטובת דיון על מבצע אפשרי ברפיח. (לילך שובל)

 

16:49: יו יואיט, בעל טור בוושינגטון פוסט ומגיש ברדיו "סאלם מדיה" אמר כי: "יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, קיבל הבטחה מהיועץ לביטחון לאומי של ממשל ביידן, ג'ייק סאליבן, כי לא יוטלו סנקציות אמריקניות על חיילי צה"ל". על פי הדיווח, כאשר ג'ונסון שמע על הכוונה הוא התקשר באופן מידי לסאליבן והביע תרעומת רבה. במערכת המדינית בישראל סבורים שהדיווח נכון. (אריאל כהנא)

16:06: מקורות ביטחוניים לרויטרס: צה"ל מוכן להתחיל במבצע ברפיח מיד - וממתין כעת לאישור הדרג המדיני. לידיעה המלאה

רפיח (ארכיון), צילום: אי.פי

15:40: כוננות ספיגה הוכרזה ביישובי גבול הצפון. צירי תנועה באזור הגבול נסגרו לתנועה והכניסה ליישובים צמודי הגדר נאסרה. מחשש לתגובת החיזבאללה (עידן אבני)

15:37: צה"ל מאשר: כ-40 מטרות של חיזבאללה הותקפו על ידי מטוסי קרב בעיתא א-שעב שבדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו- מתקני אחסון, אמצעי לחימה ותשתיות טרור ומטרות נוספות ששימשו את הארגון במרחב. כל זאת, כחלק ממאמץ השמדת תשתיות הארגון במרחב הגבול. 

תיעוד מהתקיפות בדרום לבנון // דובר צה"ל

15:18: שר הביטחון, יואב גלנט, בהערכת מצב בפיקוד הצפון: ״מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ומפקיר את השאר לפעולת צה״ל. בהיבט המבצעי, התקופה הקרובה תהיה מכריעה״

דברי שר הביטחון בפיקוד הצפון | אלעד מלכה

14:35: צבע אדום הופעל בכיסופים 

14:05: סוכנות הידיעות הצרפתית אי.אף.פי מדווחת מפי מקור מקורב לחיזבאללה כי האיראנים פינו את אנשיהם מדרום סוריה ודמשק.

13:40: רשת "אל-חדת'" הסעודית דיווחה כי התקיפות הנרחבות היום בדרום לבנון התמקדו בעיקר במנהרות תת קרקעיות.

13:11: צפו: תיעוד נוסף מתקיפות צה"ל בדרום לבנון. 

תקיפות בעיתא אל שעב שבלבנון קרדיט: כיתות כוננות יישובים צמודי גדר

12:39: לאחר הפגיעה באביבים: דיווחים ערביים על תקיפות אינטנסיביות של כעשרות מטרות בעייתא א-שעאב, ראמיה ובמקומות נוספים בדרום-מערב לבנון. 

12:19: כוחות צה"ל תוקפים כעת מטרות של חיזבאללה במרחב דרום לבנון. (לילך שובל)

תקיפות בדרום לבנון,

12:12: עשן ואש באמצע היישוב: תיעוד הפגיעה באביבים.

עשן ואש באמצע היישוב: תיעוד הפגיעה באביבים// מועצה אזורית מרום הגליל

10:59: ניסיון פיגוע בצומת ענון סמוך לחברון במרחב צומת העוקפים שבחטיבת יהודה: מחבלת ניסתה לדקור חיילים ונוטרלה. הלוחמים חתרו למגע ופתחו בירי לעבר המחבלת שאחזה בסכין והסתערה לעבר הכוח, המחבלת חוסלה. (חנן גרינווד)

זירת נסיון הפיגוע בצומת העוקפים סמוך לחברון השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10:57: שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים באביבים, קראוון אחד נשרף. (עידן אבני)

13:00:  צה"ל גייס שתי חטיבות מילואים שפעלו עד כה בגבול הצפון, והן נערכות למשימה ברצועת עזה. חטיבת ׳כרמלי׳ (2) וחטיבת ׳יפתח׳ (679)  הגבירו כשירות ברצף אימונים בגזרה הצפונית והדרומית. הלוחמים תרגלו טכניקות קרב ולמדו את עיקרי התובנות והלקחים מהלחימה והתמרון ברצועת עזה עד כה. (לילך שובל) 

10:54: אזעקות הופעלו בגליל המערבי. זוהו מספר נפילות בשטחים פתוחים. (עידן אבני)

09:54: גרמניה מתכוונת לחדש את שיתוף הפעולה עם ארגון אונר"א, כך מסרו שרי החוץ והפיתוח של המדינה בהצהרה משותפת. גרמניה הפסיקה את העבודה עם ארגון הסיוע לאחר שנחשפה מעורבות עובדיו בטבח 7 באוקטובר. ההודעה מגיעה לאחר שדו"ח של ועדת בדיקה קבעה כי ישראל "לא סיפקה הוכחות למעורבות משמעותית של עובדי הארגון בטרור".

09:43: מטוסי קרב של השמידו שתי עמדות שיגור טעונות ומוכנות לשיגורים של חמאס, שמוקמו בלב מרחב הומניטרי בדרום הרצועה. צוות הקרב של חטיבת הנח״ל ממשיך לפעול במסדרון מרכז הרצועה, תוך חיסול מחבלים והשמדת תשתיות טרור.  באחת התקיפות, תצפיות זיהו מחבל בגזרת הכוחות, בשיתוף פעולה עם הכוחות בשטח המחבלים חוסלו בירי טנקים.

09:31: התראות על חדירת כלי טיס עוין בגליל העליון 

09:25: מקור בכיר בחמאס לעיתון הקטארי  "אל-ערבי אל-ג'דיד": הארגון הציע לשחרר 40 חטופים בשלב הראשון לעסקה. "אי אפשר כמובן לקבוע במדויק את מספר החטופים החיים, אבל בוודאות המספר גדול יותר מהמספרים שהופצו בתקשורת הישראלית", אמר. המקור טען גם כי "הדרך היחידה לשחרור החטופים היא במשא ומתן רציני שיבואו אחריו מחויבות מלאה להפסקת אש ולשיקום (הרצועה)". הבכיר בארגון הטרור ציין גם כי רק אצל חמאס יש לפחות 30 חטופים שהם אנשי ביטחון, אך לא אמר אם הם חיים או מתים. (שחר קליימן)

08:23: אמש (ג') זוהו מספר שיגורים משטח לבנון שנפלו בשטחים פתוחים במרחב שומרה. תוך זמן קצר, כלי טיס של חיל האוויר תקף והשמיד את המשגר ממנו שוגרו הרקטות במרחב טיר חרפא. בנוסף, מבנה צבאי של ארגון הטרור חזבאללה בו שהו מחבלים הותקף במרחב. (לילך שובל)

במהלך הלילה, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו תשתיות טרור במרחב מרכבא, מבנה צבאי במרחב עייתא א-שעב, ועמדת תצפית במרחב מרווחין המשוייכות לחזבאללה. כמו כן, כוחות צה"ל תקפו בירי ארטילרי להסרת איום במרחבים שיחין וכפר שובא.

05:00: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי יחתום על החוק שאושר מוקדם יותר בסנאט שיבעיר לישראל, אוקראינה וטייוואן כ-95 מיליארד דולרים. "הצורך דחוף, לאוקראינה מול ההפצצות הבלתי פוסקות מרוסיה, ולישראל שעמדה זה עתה בפני התקפות חסרות תקדים מאיראן", אמר הנשיא האמריקני.

04:25: הסנאט האמריקני אישר באופן סופי את חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן, ברוב של 79 תומכים מול 18 מתנגדים.

03:00: הפלשתינים מדווחים כי אותרו כ-50 גופות במתחם בית החולים נאצר בחאן יונס בו פעל לאחרונה צה"ל.

תיעוד ההרס במתחם הרפואי נאצר בחאן יונס // רשתות ערביות

02:25: דיווחים ערבים על תקיפות צה"ל בדרום לבנון.

02:00: מקורות פלשתיניים מדווחים הלילה על תקיפות נרחבות של חיל האוויר במוקדים שונים ברצועת עזה, בין היתר בחאן יונס, בעיר עזה ובמחנות המרכז.

00:40: סגנו של סינוואר, בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה, לערוץ "א-שרק": "מתחילת המו"מ יש לחץ על קטאר במטרה ללחוץ על חמאס. לא נדרשנו לעזוב את קטאר. אני סבור שזה האינטרס של כולם שחמאס תישאר במקומות שבה היא נמצאת. האמריקנים עבדו על שינוי קל (בהצעה שלהם) לגבי חזרת העקורים (לצפון הרצועה). במקום שישראל אמרה שתזוז מעט מרחוב א-ראשיד, אז האמריקנים אמרו שיזוזו 500 מטר".

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר