רמדאן "שקט"? הטרור ביו"ש פעיל מתמיד

מות הלוחם בבנימין, צלבי קרס וכיתוב "7 באוקטובר" על עמדת חיילים בחווארה, ירי לעבר כרמי צור: ההסלמה באזור יו"ש הולכת וגוברת • מנגד, בשומרון נפתח ציר לתנועת פלשתינים - לראשונה מפרוץ המלחמה • בצה"ל מבהירים שהכל תחת פיקוח, אך התושבים זועמים: "את החרפה הזו חייבים לעצור"

תיעוד: חיסול המחבל מהפיגוע בבנימין || דובר צה"ל

"הייתי עם הרכב של הסיור בצד השני של היישוב, שמענו שיש אירוע ירי ופתאום אשתי התקשרה. היא אמרה 'עדיאל, ירו לנו בבית'".

בחלון בסלון ביתו של עדיאל שרעבי פגע שלשום בלילה קליע שמחבלים ירו, ואם הייתם אומרים לפני חצי שנה לתושבי יישובו, כרמי צור, שהם ישמשו יעד בלתי פוסק לירי מחבלים - הם לא היו מאמינים. אלא שבחודשים האחרונים התרחשו לא פחות מ־30 אירועי ירי כאלו, לרוב מרחוק, אך לא פעם האירוע עלול היה בקלות להיגמר בנפגעים.

עדיאל שרעבי הוא לוחם הגנה מרחבית שמשרת במקום מגוריו, הממוקם בצד הדרומי של גוש עציון. שבוע לאחר פרוץ המלחמה הוא ויתר על פטור והתגייס למילואים. התושבים לא מודעים לכל אירועי הירי, הוא מספר, אף שיש כאלו לא מעט. ועם זאת הוא לא האמין כשזה הגיע לביתו: "לא ציפיתי שקליע יפגע בחלון. שמענו ירי, פתאום הטלפון מאשתי, דיווחתי בקשר וטסתי הביתה".

"ביום רגיל רוב הסיכויים שמישהו היה יושב בסלון", החלון שנופץ, צילום: ללא

הסלון ספג פגיעה, אך בנס לא היה בו אף אחד. "ביום רגיל רוב הסיכויים שמישהו היה יושב בסלון. היינו בירושלים והגדולים נותרו שם, הקטנים הלכו לישון חצי שעה קודם לכן. אשתי בדיוק התחילה להתארגן לשינה, ופתאום שמעה בום מהחלון. התחושות לא פשוטות".

תושבים ביישוב שהפך יעד לירי זעמו על האירוע. "הכלת אירועי הירי, תוך העזה הולכת וגוברת של היורים, מזכירה באופן מטריד את המצב לפני שבת שמחת תורה בדרום", אמרו. גם ראש מועצת גוש עציון, ירון רוזנטל, דרש לפעול באגרסיביות נגד המחבלים: "כרמי צור מגינה על גוש עציון מדרום. לא נאפשר לאויב להמשיך לתקוף את היישוב בלי תגובה תקיפה. 7.10 הוכיח שמי שמאפשר ומכיל ירי על תושבים מזמין פגיעה חמורה יותר בעתיד, ולא נאפשר זאת".

צה"ל, יש לומר, מבין היטב שבכפר הסמוך, בית אומר, עושים מאמצים להוציא לפועל פיגועים קשים - שֵׁם קבוצת הטלגרם של הכפר העוין, "בית אומר - כפר של שאהידים", מלמד על כך. בחטיבה המרחבית עציון עושים לא מעט פעולות, שאת חלקן לא ניתן לציין, למיגור הטרור באזור. לאחר הירי לעבר ביתו של עדיאל, פעלו לוחמים לאורך כל הלילה בכפר ואיתרו אקדח ותחמושת.

"לפעול יותר לביטחון", המחאה בכרמי צור, צילום: ללא

במוקד הבערה

בשבועות האחרונים עומד אזור יהודה ושומרון במוקד של הסלמה גוברת. בתחילת המלחמה היתה רגיעה יחסית, אולי בשל הפעילות האינטנסיבית מאוד של צה"ל והסרת הכפפות מול המחבלים, אך כעת חזר האזור כולו לבעור. שיא האירועים היה בבנימין ביום שישי האחרון, כשמחבל התבצר במשך חמש שעות, ירה לעבר חיילים והרג לוחם דובדבן מטווח קצר, עד שלבסוף חוסל בטיל ממסוק קרב.

בימים האחרונים נעשו כמה שינויים שהתושבים קטלגו כהקלות לפלשתינים, ועוררו זעם כבד. כך, ימים ספורים לאחר שחיילים עזבו עמדות שבהן שהו בחווארה, הגיעו מחבלים וריססו במקום צלבי קרס ואת המילים "7 באוקטובר". מאוחר יותר תועד שם ג'יפ צה"לי.

צלב הקרס שרוסס בחווארה, צילום: נלחמים על החיים

בד בבד, בחטיבת שומרון הוחלט לפתוח לתנועת פלשתינים את ציר גלעד, שהיה סגור בפניהם מתחילת המלחמה. התושבים בשומרון זועמים: כמה ימים קודם לכן, טענו, הם קיבלו מהחטיבה התחייבות ברורה שהציר לא ייפתח.

בצה"ל הודפים את הטענות ומבהירים כי אין בפתיחת ציר כזה או אחר להעיד שהוא לא מפוקח. ציר גלעד, אמרו גורמים בצבא, הפך יעד למחבלים מכיוון שנסעו בו אך ורק ישראלים ולכן הוחלט לפתוח אותו, בכפוף לבידוק ביציאות מהכפרים. באשר לחווארה, טוענים הגורמים, העובדה שאין חיילים בעמדות לא אומרת שאין פעילות במרחב.

"לא נשלים עם הירי"

אירועי הימים האחרונים הביאו להתארגנויות מחאה מקומיות. תחת הכותרת "מי יודע אם לעת כזאת הגעת", ערכו אתמול תושבי כרמי צור צעדה במטרה "לזעוק, להעיר ולעורר, ולא לקבל ולהשלים עם ירי על יישובנו". בהודעה שפרסמו המארגנים נכתב ש"לא עוצרים עד שהחרפה הזו תיפסק. אפשר לעשות עוד, אפשר לעשות יותר בהתיישבות ובביטחון - מחזקים את צה"ל, מחזקים את חטיבת עציון".

""לזעוק, להעיר ולעורר", כוחות הביטחון בפעילות בבית אומר, צילום: דובר צה"ל

במקביל, יותר מ־100 לוחמי מילואים באזור גוש עציון התייצבו להגנת הלוחם שירה והרג את דוד בן אברהם בצומת אלעזר בשבוע שעבר. לדבריהם, מדובר בחייל מילואים מצטיין שמנע לא מזמן פיגוע, ואין להם ספק שהוא ירה משום שחש בסכנת חיים.

בעצומה שהופצה בקרב לוחמי מילואים בגזרה נכתב: "אנו, לוחמי כיתת הכוננות של גוש עציון, מבקשים להביע את תמיכתנו החד־משמעית בחברנו שתרם רבות לביטחון התושבים בגוש במשך שנים ארוכות, באופן מסור ומקצועי. אנחנו מכירים היטב את *** כאדם ערכי ביותר, שמעולם לא נפל פגם במעשיו ומעולם לא עשה שימוש בנשק שלא במסגרת תפקידו וסמכותו, ומעולם לא פגע בתושבים הפלשתינים.

סאמח זייתון הידוע בשמו: דוד בן אברהם - חשדו שרוצה לבצע פיגוע, צילום: חיים פרג

"הלב שלנו כבד מאוד על ההחלטה לעצור אותו בעקבות המקרה. בהכירנו אותו ואת האירוע, אנו משוכנעים שפעל באופן מוצדק לאחר שהרגיש איום ממשי לחייו, וקוראים לשחרר אותו ממעצר ללא דיחוי. המשך מעצרו פוגע בכולנו ובתחושת הביטחון האישי שלנו, ומהווה בעינינו עוול כבד. אנחנו מבקשים לשלוח לו חיזוקים מכולנו, ואת אמונתנו בחפותו ובכנות מעשיו שנועדו להגן על החיים למול תחושת איום ברורה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר