אירוע טרגי בגוש עציון: פלשתיני שהתגייר נורה למוות בידי חייל מילואים

דוד בן אברהם התגייר לפני מספר שנים בעקבות סבו שהציל יהודים מטבח באירועי תרפ"ט • הבוקר נורה על ידי חיילי מילואים לאחר שעורר את חשדם • דוד נפצע אנושות ולאחר זמן קצר מת מפצעיו • בפרקליטות הצבאית הורו על פתיחת חקירה

דוד בן אברהם (בשמו הקודם: סאמח זיתון) בעת שחרורו מבית הכלא הפלשתיני

דוד בן אברהם (סאמח זייתון בשמו המקורי) היה הבוקר (חמישי)  בדרכו לירושלים. מחקירה ראשונית של האירוע, עולה כי בן אברהם עורר את חשדם של חיילי מילואים. השניים מצאו סכין בתיקו ולאחר שהחליט לשים את ידיו בכיסיו, החיילים פתחו באש. בן אברהם נפצע אנושות ולאחר מכן נקבע מותו.  עוד עלה בבדיקה שדוד היה עם ידיים מורמות בעת שנורה. חקירת מצ"ח נפתחה בעניין.

דוד בן אברהם, צילום: חיים פרג

סאמח זייתון הוא נכדו של תושב ערבי, שהציל יהודים בטבח אירועי תרפ"ט וביקש לעבור גיור מקובל. לאחר שלא קיבל אישור מרשויות הגיור הישראליות,  התגייר דרך בית הדין של הרב קרליץ בבני ברק ושינה את שמו לדוד בן אברהם. הוא המשיך לאחר מכן ללמוד יהדות במכון מאיר בירושלים ובבית שמש.

בן אברהם לאחר שחרורו מהכלא הפלשתיני, צילום: איחוד הצלה

בערב יום כיפור בשנת 2019 נעצר דוד על ידי הרשות הפלשתינית, כשהוא נפגש עם בנו בסמוך ליישוב כרמי צור. במשך 58 ימים הוחזק בכלא בחברון בתנאים קשים שכללו שהייה בצינוק, תוך כדי התעללות, כשאנשי דת דורשים ממנו לחזור בו מהגיור. "לא הסכמתי בשום אופן", אמר לאחר מכן לכתבת יפעת ארליך, "בחרתי להיות חלק מהעם היהודי ואין לי שום כוונה לחזור בי. לא נתנו לי מים, שלוש פעמים התעלפתי ואז הוציאו אותי מהצינוק ולקחו אותי לבית החולים".

מאחורי הקלעים פעלו רבים בישראל בניסיון לשחררו – חיים פרג, תושב חברון, שבת רעב במשך 14 יום בדרישה לשחררו. נוסף על כך, פנה לשר הביטחון דאז נפתלי בנט ושר הפנים דאז אריה דרעי בבקשה שיעניקו לו אזרחות ויפעלו לחילוצו.

"חי בין שני עולמות"

נעם ארנון, דובר הישוב היהודי בחברון, ספד לו: "דוד בן אברהם ציפה להתקבל כאזרח מן המניין, אך הרשויות הישראליות דחו אותו והתעלמו ממנו. מכיוון שהתגייר, גם ברשות הפלשתינית ובחמאס התעללו בו, כלאו ועינו אותו". ארנון הוסיף: "הוא חי בין שני עולמות: העולם המוסלמי שהתעלל בו, ומדינת ישראל שהפנתה לו את גבה באטימות ובאדישות מרושעת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר