דיווחים ערביים: צה"ל תקף אתרים צבאיים בעומק לבנון ובאזור דמשק

במהלך השבת שני כטב"מים נפלו בשטח ישראל • הקונגרס האמריקני אישר הצעה שאוסרת על מימון אונר"א עד 2025 • ישראל הסכימה לפשרה אמריקנית לגבי מפתחות שחרור המחבלים וממתינה לתשובת חמאס • רס"ל עילי דוד גרפינקל נפל בפעילות מבצעית במרחב אפרים

השגריר ארדן במועצת הביטחון: ״הדרך להפסקת אש קבועה עוברת ברפיח״ // קרדיט: UN

היום ה-170 למלחמה: אמש הותר לפרסום כי רס״ל עילי דוד גרפינקל, לוחם דובדבן, נפל בפעילות מבצעית במרחב אפרים, כאשר כוחות הביטחון ערכו מצוד אחרי מחבל. המשלחת הישראלית הגיעה ביום שישי לקטאר כדי לקדם את המו"מ לעסקת שחרור חטופים, וראש המוסד נפגש עם בכירים מקטאר וממצרים. בלילה שבין שבת לראשון - התחממות בגזרה הצפונית. כלי תקשורת ערביים דיווחו על תקיפות של צה"ל בלבנון ובסוריה, ועל מטחים לרמת הגולן ולגליל.  

עדכונים שוטפים

05:06: ארה"ב תקפה 6 כטב"מים של החות'ים בים האדום.

03:21: דיווחים פלשתיניים: פעילות צבאית באזור ביה"ח נאסר במרחב חאן יונס.

02:55: דיווחים פלשתיניים: הרוגים בתקיפה על בית ברפיח. ברצועה מדווחים על תקיפות במתווה "חגורת אש" בדרום-מזרח חאן יונס.

02:42: צבא אדום בעוטף.

2:00: חיזבאללה קיבל אחריות על המטח לצפון. לפי הודעת ארגון הטרור, בין היתר מדובר על תגובה לתקיפה בבעלבכ.

1:49: צה"ל תקף סדנא ובה אמצעי לחימה של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב בעלבכ; בסגירת מעגל מהירה הותקפו המשגרים מהם שוגרו רקטות לשטח ישראל. מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר הלילה סדנא ובה אמצעי לחימה של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב בעלבכ. בנוסף, לפני זמן קצר זוהו כחמישים שיגורים משטח לבנון לשטח ישראל, מספר שיגורים יורטו והשאר נפלו בשטחים פתוחים. בסגירת מעגל מהירה, כלי טיס תקפו את המשגרים מהם זוהו חלק מהשיגורים לשטח ישראל. 

1:42: דיווחים ערביים על תקיפה של כטב"מ ישראלי בפאתי הכפר חלתא שבדרום לבנון. 

1:33: על פי האופוזיציה הסורית, התקיפה באזור דמשק התבצעה ליד רכס אל-קלמן. עוד דווח כי באזור זה נמצאים "מחסני נשק אסטרטגיים והוא נחשב לציר הברחות של אמל"ח איראני".

1:24: דיווחים ערביים על תקיפה ישראלית באזור דמשק 

1:22: מושל בעלבכ אמר שבינתיים יש שלושה פצועים ונכון לעכשיו לא ידוע על הרוגים. 

1:18: רשת אל-מיאדין מדווחת על מטח מכיוון סוריה לעבור רמת הגולן 

1:07: אזעקות בגליל וברמת הגולן

1:00: מושל בעלבכ אמר כי מטוסים ישראליים עדיין ממשיכים לטוס בשמי האזור והתושבים נדרשים להיזהר ולא להתקרב לזירת התקיפה. בה בעת, דיווחים ראשוניים על הרוגים ופצועים במקום, ועל תנועת אמבולנסים.  

0:44: על פי דיווחים בלבנון, מטוסי קרב של ישראל תקפו מבנה בשכונת אל-עסירה בבעלבכ שסמוכה לבית של בכיר חיזבאללה שחוסל לפני כעשור. 

0:20: דיווחים בלבנון על תקיפה בעומק המדינה, באזור העיר בעלבכ. ככל הנראה מדובר בתגובה לשיגורי הכטב"מים של חיזבאללה במהלך השבת. 

22:25: בכיר בארגוני הטרור לאל-מיאדין: אין דבר חדש במו"מ בקטאר, העמדה הישראלית לא כוללת דבר חדש מלבד שיש הסכמה מדורגת ומותנה של עקורים. הצד הישראלי הציב הגבלה לחזרה של עקורים בפעימות שכוללות נשים, ילדים וזקנים. חמאס דחה זאת. ישראל לא נתנה תשובה לגבי הפסקת אש או נסיגה מהרצועה. לא דובר על האסירים שחמאס דורש לשחררם. (שחר קליימן)

22:06: מזכיר המדינה האמריקני לשעבר מייק פומפאו תומך בעמדת ישראל: ״לאפשר לחמאס להישאר ברפיח יהיה כמו כבאים שמכבים רק 80 אחוזים מהשריפה. עלינו לתמוך בכוונתה של ישראל להביס את חמאס לחלוטין״.

21:35: ראשי המוסד והשב״כ והאלוף ניצן אלון ישובו הלילה מקטאר. בישראל מעריכים כי תשובת חמאס תגיע בתוך 48 שעות.

20:15: עוד מאל ג'זירה: התגובה הישראלית הציעה חזרה מוגבלת של 2,000 עקורים מדי יום לצפון רצועת עזה שבועיים לאחר תחילת היישום. תגובתה של ישראל כללה את הזכות לגרש מחבלים שנידונו למאסר עולם שישוחררו על פי העסקה לחו"ל. בתמורה לשחרור מחבלי עסקת שליט שנעצרו מחדש, ביקשה ישראל לשחרר את שני החיילים, הדר גולדין ואורון שאול.

20:05: מקורות מסרו לרשת "אל-ג'זירה" כי במסגרת התגובה הישראלית למתווכים, נדחתה הדרישה להפסקת המלחמה, לנסיגת כוחות צה"ל וחזרת העזתים לצפון הרצועה ללא תנאים. על פי המקורות, ישראל דחתה את דרישת חמאס לשחרור 30 מחבלים שמרצים מאסרי עולם על כל חיילת, והציעו רק חמישה מהם שיקבעו את שמותיהם.

כמו כן דווח ברשת הקטארית כי ישראל שמרה בתגובתה על מסגרת של שלושה שלבים והגישה הצעה שכוללת נקודות מפורטות לגבי שחרור המחבלים והתנאים להפסקת אש. (שחר קליימן)

19:41: בכיר ישראלי: במשא ומתן בקטאר התגלתה מחלוקת משמעותית בעניין מפתחות שחרור המחבלים מול האסירים. ארה״ב הניחה הצעת פשרה שישראל השיבה לה בחיוב. כעת ממתינים לתשובת חמאס.

19:12: שר הביטחון יואב גלנט, ימריא מחר  לביקור רשמי בוושינגטון. במהלך הביקור השר צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועת לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ובכירי ממשל נוספים. הם צפויים לגון על התקדמות הלחימה, פירוק החמאס, המאמצים להשבת החטופים, הסיוע ההומניטרי ברצועה והפעולות לשיפור היציבות האזורית וחיזוק שיתופי הפעולה המיוחדים בין מערכת הביטחון לממשל האמריקני בדגש על ותהליכי הצטיידות לשימור יתרונה האיכותי של מדינת ישראל באזור.

18:44: הותר לפרסום רס״ל עילי דוד גרפינקל בן 21, מסתריה, לוחם ביחידת דובדבן, עוצבת הקומנדו, נפל אתמול בפעילות מבצעית במרחב חטיבת אפרים.

רס"ל עילי דוד גרפינקל, צילום: ללא

18:09: צה"ל תקף מבניים צבאיים ועמדות תצפית של חיזבאללה בדרום לבנון. בין לאחר שזוהה מחבל נכנס למבנה צבאי, הוא הותקף בידי חיל האוויר.

תקיפת מבנים צבאיים בדרום לבנון // דובר צה"ל

17:35: הקמת מתחם טיפול ייעודי לחולים ואספקת ציוד רפואי ומזון: כך נראית הכנסת הסיוע ההומניטרי לבית החולים שיפא. 

17:00: מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן בהערכת מצב בשיפא: "המבצע שלנו נועז, תחבולני, ומרשים ביותר.  פגע במאות מחבלים, עצר מאות מחבלים והביא נכסים מבצעיים ומודיעיניים גדולים. אנחנו ממשיכים בפעולה הזאת, ההובלה של המפקדים היא מצוינת ואנחנו נסיים את הפעולה הזאת רק כשאחרון המחבלים יהיה בידינו - חי או מת". לידיעה המלאה. 

16:50: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ביקר היום (שבת) בצד המצרי של מעבר רפיח וטען כי ישראל מציבה מכשולים המקשים כל מספר המשאיות שאמורות להיכנס לרצועה. לדבריו "שורה ארוכה של משאיות חסומה בצד הגבול של מצרים". לידיעה המלאה.  

16:22: אזעקות הופעלו באבן מנחם ובשומרה. צה"ל מגיב בארטילריה לעבר מקור הירי. 

15:24: העיתון "אל־אחבאר" מדווח כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן העלה במהלך ביקורו במצרים כמה הצעות לגבי רפיח, שיאפשרו לישראל לפעול צבאית בעיר בדרום רצועת עזה, לאחר פינוי אוכלוסייה ממנה לאזורים אחרים.

בלינקן (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

מקורות מצריים מסרו לעיתון כי קהיר דחתה את ההצעות הללו, בין היתר בהתחשב בכך שהן יקחו זמן רב לביצוע. מנגד, כך דווח, בלינקן דיבר על הצורך של ישראל להסיר את האיומים הביטחוניים. חלק אחר בשיחות, לפי המקורות, התמקד במצב ברצועת עזה אחרי המלחמה, אך בלינקן לא אישר כי ארה"ב מסוגלת לעצור אותה לחלוטין לפני סוף המלחמה. (שחר קליימן)

15:20: התרעות על חשש מחדירת כלי טיס עוין הופעלו בקריית שמונה, מטולה וביישובים משגב עם, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי ותל חי שבאצבע הגליל.

13:05: דובר צה"ל: כוחות צה״ל פעלו הלילה בכפר דיר איבזיע שבמרחב חטיבת אפרים למיפוי בית המחבל מוג'אהד ברכאת מנסור, אשר ביצע את פיגוע הירי אתמול סמוך לצומת הפרסה. 

תיעוד ממיפוי בית המחבל שביצע את פיגוע הירי בצומת הפרסה // דובר צה"ל

12:51: חדירת כלי הטיס בצפון: כטב״מ אחד יורט ואחר נפל בשטח ישראל.

12:40: לפי דיווחים ברצועת עזה: כוחות צה"ל עצרו בביה"ח שיפא את סעיד בשאראת, אסיר ביטחוני לשעבר ששוחרר בעסקת שליט וגורש לרצועה. (שחר קליימן)

מחבל חמאס סעיד בשאראת, צילום: רשתות ערביות

12:35: התרעות מפני חדירת כלי טיס עוין הופעלו ביישובים דפנה, שאר ישוב, שניר, קיבוץ דן, רג'ר, שדה נחמיה, עמיר, גונן, שמיר, כפר בלום, כפר סאלד, נאות מרדכי ולהבות הבשן שבאצבע הגליל.

11:57: אזעקה באצבע הגליל: מרגליות ומשגב עם.

11:05: דיווח מצרי: מזכ"ל האו"ם הגיע לרפיח במסגרת המאמץ להפסקת אש. (שחר קליימן)

09:15: עד כה חוסלו כ-170 מחבלים בפעילות בבית החולים שיפא בעיר עזה, ועוכבו לחקירה יותר מ-800 חשודים, כך על פי הודעת דובר צה"ל. עוד נמסר, כי במרכז הרצועה כוחות צה"ל הרגו כ-15 מחבלים לאורך היממה האחרונה. באחת התקיפות, הכוחות זיהו מספר חוליות מחבלים שהתבצרו במבנה בגזרתם ופגעו בהם בירי צלפים, ירי טיל מדוייק ותקיפת מסוק קרב. (לילך שובל) 

תקיפת מטרות טרור ברחבי רצועת עזה // דובר צה"ל

08:40: הקונגרס האמריקני אישר הצעה שאוסרת על מימון ארגון אונר"א עד לשנת 2025 לפחות. ההצעה מגיעה כחלק מאישור חבילת התקציב שמנעה את השבתת הממשל האמריקני. 175 מיליון דולר יועברו בכל זאת במסלול עוקף אונר"א לפלשתינים בגדה המערבית ובעזה - מדובר בקיצוץ משמעותי לעומת 2023. לכתבה המלאה

08:19: שר החוץ ישראל כ"ץ מברך על ההחלטה ההיסטורית שעברה בתמיכה דו מפלגתית בבית הנבחרים ובסנאט האמריקני להקפיא את המימון לאונר"א לפחות עד מרץ 2025.

06:50: סוכנות הידיעות הפלשתינית ספא מדווחת על תנועת רכבים צבאיים מאסיבית מערבית לחאן יונס ודיר אל בלח ברצועה.

06:02: דיווחים ערביים: כוחות הביטחון ממשיכים לפעול בשעה זו בשכם.

כוחות הביטחון בשכם, הבוקר, צילום: רשתות ערביות

05:13: הפלשתינים מדווחים על הפגזה ארטילרית מדרום מזרח לדיר אל-בלח במרכז רצועת עזה.

הפגזות ארטילריה במרכז הרצועה // רשתות ערביות

04:57: דיווח ברויטרס: מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צפוי לבקר במהלך השבת בגבול שבין מצרים לעזה, ולחדש את קריאתו להפסקת אש במלחמה. גוטרש מתכנן להגיע לעיר אל-עריש שבצפון סיני, שם מאוחסן רוב הסיוע הבינלאומי שנשלח עבור תושבי הרצועה. כמו כן, הוא יגיע לצד המצרי של מעבר רפיח.

הפצצה ישראלית במרכז רצועת עזה, צילום: אי.פי

04:46: הפלשתינים מדווחים כי חמישה נהרגו בהפצצות חיל האוויר צפונית לרפיח, בהם ארבעה ילדים. עוד דווח על מספר פצועים במקום.

04:23: פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע כי תקף שלושה מחסני נשק תת קרקעיים של המורדים החות'ים בתימן, שהכילו אמצעים המשמשים אותם לתקיפת כלי שיט בים האדום. כמו כן, החות'ים שיגרו ארבעה טילים בליסטיים נגד ספינות לעבר הים, שלא פגעו בכלי שיט. עוד נמסר שבתקיפה נוספת השמיד הפיקוד ארבעה כטב"מים חות'יים.

04:00: כוחות הביטחון פועלים ביו"ש. עימותים אלימים הכוללים מטעני חבלה וירי זיקוקים התפתחו במקום, כך על פי דיווחים ערביים.

עימותים אלימים בין כוחות הביטחון לחמושים ממערב לרמאללה // רשתות ערביות

03:25: דיווח ברויטרס: המועצה העליונה של המורדים החות'ים פרסמה הלילה הצהרה לפיה ארצות הברית ובריטניה פתחו במתקפה אכזרית בתימן.

03:13: דיווחים פלשתיניים: מספר נפגעים הגיעו לבית החולים האירופי ברצועה כתוצאה מפגיעה באזור מיראז', הממוקם בין חאן יונס לרפיח.

01:42: דיווחים ערביים: כוחות הביטחון מבצעים מסע מעצרים ופשיטות על בתים בעיירה נימה ממערב לרמאללה.

כוחות הביטחון נכנסים לטול כרם, הלילה // רשתות ערביות

01:29: דיווחים ערביים על חילופי ירי בין כוחות צה"ל למחבלים חמושים בבית החולים שיפא ברצועה.

00:34: דיווח ערבי: תקיפת מבנה בבית לאהיא בצפון הרצועה. עוד מדווחים הפלשתינים כי צה"ל תקף בסביבת בית החולים שיפא.

00:26: דיווחים ערבים על פעילות כוחות הביטחון באיו"ש.

כוחות הביטחון בפעילות לילית לסיכול טרור // רשתות ערביות

23:32: החשודים שנעצרו בבקעת הירדן על ידי כוחות הביטחון, בהיותם חמושים - ממוצא ירדני. לידיעה המלאה (עידן אבני)

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, דנה בן שמעון, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר