במבצע הירואי תחת אש: צה"ל חילץ את פרננדו סימון מרמן ולואיס הר מהשבי ברפיח

במהלך הלילה, בפעולה מורכבת שבוצעה על ידי שב״כ, ימ״מ, חטיבה 7, שייטת 13 וחיל האוויר - חולצו שני השבויים מידי חמאס בלב רפיח • במבנה שממנו הם חולצו הסתתרו גם מחבלים • בצה"ל מציינים כי "התכנון היה מדוקדק, עם מודיעין מצוין של השב"כ על מיקום המחבלים והחטופים" • השניים הובאו לישראל ונמצאים בבדיקות רפואיות

מימין: לואיס הר ופרננדו הרמן. צילום: באדיבות המשפחות

צה"ל רשם הלילה (בין ראשון לשני) את אחד המבצעים המורכבים והנועזים שידע. במבצע חילוץ לילי הצליחו הכוחות לשחרר מהשבי את פרננדו סימון מרמן (60) ולואיס הר (70), שנחטפו מניר יצחק. השניים הובאו לישראל והם נמצאים בבדיקות רפואיות בשיבא, תל השומר.

המבצע המורכב שעליו עובדים כוחות הביטחון תקופה ממושכת בוצע על ידי שב"כ, ימ"מ, חטיבה 7, שייטת 13 וחיל האוויר. 

תיעוד: המטוס ובו החטופים נוחת בשיבא

פעולת החילוץ החלה בסביבות השעה 1:00 בלילה, כאשר מפקד הימ"מ (שאיבד את בנו במלחמה) נמצא בחפ"ק. לוחמי השב״כ והימ״מ הוציאו את המבצע לפועל ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, עם ביצוע וניהול אש, אומץ וגבורה בשטח.

רפיח. זירת התקיפה במסגד. כוח אש שליווה את פעולת החילוץ, צילום: ללא

האירוע החל להתפתח עם הרבה אש מסביב לכוחות, ומסיבה זאת לקח לכוחות זמן לנתק מגע.

המחולצים הם כאמור פרננדו סימון מרמן ולואיס הר. פרננדו הוא גיסו של לואיס - אח של קלרה, אשתו של לואיס. במבנה שממנו הם חולצו הסתתרו גם מחבלים. בצה"ל מציינים כי "התכנון היה מדוקדק, עם מודיעין מצוין של שב״כ על מיקום המחבלים והחטופים". כן מוסיף דובר צה"ל דניאל הגרי, כי "בכל מבצע יש סיכונים גדולים. היו מודלים לפני המבצע. הכוחות חיכו לתנאים למבצע".

 

הגרי הרחיב בעדכון לילי חריג השמור לאירועים מן הסוג הזה על פרטי המבצע הייחודי: "יש במבצע מורכבות גדולה בהגעה ליעד בלב רפיח. הכוחות הגיעו בצורה חשאית, בפעולה מורכבת בבניין בקומה השנייה שבה הוחזקו. פעולה חשאית עם מודיעין אינטימי וחיפויים".

על הפעולה עצמה והדרך שבה התנהלה אמר: "מתבצעת פריצה למבנה, יש בכניסה ובתוך הבית שומרים. הכוחות מסתערים בפריצה חמה, הדלת הייתה נעולה. במקביל הופעלה אש מהקרקע והאוויר. שני הגברים, בני 61 ו-70 נשלפו מהדירה, במקביל לאש כבדה מהאוויר, בליווי תקיפת מטרות רבות של חמאס, וכך מאפשרים לכוח לצאת מהמבנה.

"במהלך הפעולה חייל אחד נפצע קל, לא מאש. הכוח מנתק מגע ומגיע למנחת עם מסוק שהמתין במנחת סמוך. החטופים הגיעו לשיבא ופגשו את בני משפחותיהם".

במהלך הפעולה ישבו בחפ"ק ראש השב״כ, הרמטכ״ל, המפכ״ל, ר' אמצ, ר' אמן ומפקד חיל האוויר. הייתה היערכות ארוכה למבצע, ולחפ"ק הגיעו גם שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו. 

כבר מחצות החלו הדיווחים על פעילות נרחבת וחריגה של צה"ל באזור רפיח. פעולה שריכזה ירי ארטילרי מאסיבי בהתקפה על גדוד שבורה של חמאס ברפיח. כעת, עם היוודע פרטי המבצע הנועז, בצה"ל מעדכנים כי כוח האש הרב על רפיח הוא זה שאפשר את יישום פעולת החילוץ.

גלנט: מלוא הערכה לכוחות צה״ל 

שר הביטחון יואב גלנט אמר: "במבצע חילוץ מרשים, כוחות הביטחון הצליחו להשיב לישראל את פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק. יחד עם ראש הממשלה והפיקוד הבכיר, עקבתי אחר המבצע מהחפ״ק - מלוא הערכה לכוחות צה״ל, שב״כ וימ״מ על פעולה חשובה וביצוע איכותי. ‏נמשיך לממש את מחויבותנו להשיב את החטופים, בכל דרך".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "שני החטופים הגיעו אלינו לפנות בוקר. לאחר בדיקה רפואית ראשונית מצבם של השניים מוגדר טוב והם שוהים כעת במתחם ייעודי".

השבויים שחולצו, פרננדו מרמן ולואיס הר, הם גיסים. פרננדו הוא אחיה של קלרה, אשתו של לואיס. חמשת בני המשפחה נחטפו יחד מניר יצחק: קלרה מרמן (63), אחיה פרננדו מרמן (60), אחותה גבריאלה ליימברג (59), מיה ליימברג בתה של גבריאלה (17), ולואיס הר (70), בן זוגה של קלרה.

מעיין סיגל-קורן, בתה של קלרה, אמרה ל"ישראל היום" כשסיפרה על חטיפתם: "הקשר בין אמא שלי ושני האחים שלה - זה לא סתם שהם ביחד הגיעו גם לעזה כנראה. אמא שלי בת 63. היא האישה הכי חמה... הכי חמה בעולם. יש 15 שנה כבר טילים על הקיבוץ, אבל דבר כזה לא דמיינתי, בכלל לא דמיינתי. אני רוצה את אמא שלי, ואני רוצה את המשפחה שלי יותר מכל דבר כי אני חייבת, כי היא שם, והם שם. צריך לעשות מה שאפשר".

משה וגבריאלה ליימברג עם בתם מיאה והכלבה בלה, בבית המשפחה בירושלים, צילום: רויטרס
מיאה ליימברג וכלבתה בלה משתחררות משבי חמאס, צילום: רויטרס

חמשת בני המשפחה נחטפו לעזה בשבת השחורה מניר יצחק, לאחר שהגיעו לקיבוץ כדי לחגוג יום הולדת לאחת מבנות המשפחה. מיה וגבריאלה שוחררו מהשבי לאחר 53 ימים. יחד עימן שוחררה גם קלרה מרמן. למעשה החטופים האחרונים שנשארו בשבי מהמשפחה שנחטפה יחד היו מרמן והר, ששוחררו הלילה במבצע. כך התאחדה כל המשפחה יחד באחד הסיפורים המרגשים ביותר שידענו במלחמה.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר