במשטרה נערכים לתחקיר יום הטבח בשבעה באוקטובר

אחת השאלות המרכזיות עוסקת בהקפצת לוחמי הימ"מ לנוכח מידע שהתקבל בשב"כ על חשד לביצוע פיגוע בעוטף עזה • "היה ראוי שהמחוז לא יתחקר את עצמו", אומרים בכירים במשטרה • "יש מספיק ניצבים לשעבר, במטה או במחוזות אחרים, שיכלו לתחקר"

פקד נבו בן דיין בעדות מצמררת מ-7 באוקטובר במסגרת מפגש עדויות בכנסת// דוברות הכנסת

במשטרה מתכוננים ל"יום שאחרי" וכבר החלו באיסוף ממצאים לקראת תחקיר ארגוני שצפוי להתקיים בתום המלחמה.

אלא ששאלה מרכזית בתחקיר עוסקת בממשק הקיים בין המשטרה לשב"כ בכל הנוגע להפעלת הימ"מ, שלוחמיה הוקפצו מביתם כחלק מ"צוות טקילה" בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר לאור מידע שהתקבל בצה"ל ובשב"כ על חשד לכוונת מחבלי חמאס לבצע פיגוע באחד מיישובי העוטף.

תחנת המשטרה בשדרות, צילום: EPA

בעוד בכירים במשטרה בהווה ובעבר טוענים כי הנוהל המשטרתי מחייב קבלת אישור להקפצה כזו מאגף המבצעים ומלשכת המפכ"ל, באגף המבצעים ובמחוז הדרומי טוענים שאיש מהם לא עודכן בחשד לאירוע פח"ע כלשהו.

כאמור, במשטרה נערכים לקראת תחקיר ארגוני שצפוי בנושא. אולם שלא כמו בצה"ל, שכבר עסוק במהות התחקיר ובזהות הצוות המתחקר, במשטרה מבהירים כי "בשלב זה מתבצעים איסוף ולימוד של הממצאים".

הורסים את תחנת המשטרה בשדרות (ארכיון), צילום: שמואל בוכריס

עם זאת, הודעת המשטרה מתעלמת מהעובדה שבמחוז הדרומי כבר בוצע תחקיר. התחקיר קבע כי מפקד המחוז היה זה שהקפיץ את הכוחות בסביבות השעה 06:30 בעקבות ירי הטילים לעבר ישראל והיה זה שהפעיל את פקודת "דורס תל"מ" להתמודדות עם ירי רקטות, וב-06:41 את פקודת "פרש פלשת" לביצוע חסימות בעקבות חדירת מחבלים.

לוחם הימ"מ על רקע תחנת שדרות, צילום: דוברות המשטרה

"היה ראוי שהמחוז לא יתחקר את עצמו", אומרים בכירים במשטרה. "יש מספיק ניצבים לשעבר, במטה או במחוזות אחרים, שיכלו לתחקר". במחוז הדרומי טוענים בתגובה כי התחקיר שבוצע "אינו מבצעי" אלא תחקיר שנועד "לבדוק את הפעלת הכוח ושעון הפעילות של המחוז". בכירים במשטרה ומחוצה לה קוראים למפכ"ל ולשר לביטחון לאומי להורות, כמו בצה"ל, על הקמת צוות בדיקה חוץ־ארגוני שיבדוק את שרשרת הפיקוד, האירועים ואופן קבלת ההחלטות.

מבנה שרוף בעוטף עזה (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

כך או כך, השאלה המרכזית שנותרה בעינה נוגעת כאמור להקפצת לוחמי הימ"מ כחלק מכוח "טקילה" לדרום בעת שהגיעו אינדיקציות ראשוניות על חדירת מחבלים לאחד מיישובי העוטף בשעות הבוקר. על פי בכירים במשטרה, בכל הפעלה כזו השב"כ פונה ישירות לימ"מ ובמקביל עליו לפנות ב"בקשת הפעלה" לחטיבת המבצעים באגף המבצעים של המשטרה. כמו כן, על פי הנוהל, חטיבת המבצעים אמורה להודיע על הפנייה לראש אגף המבצעים וללשכת המפכ"ל. ככל הידוע עד כה, פרט לצוות טקילה שהוקפץ באופן ישיר כחלק מפעילות שב"כ, כלל כוחות הימ"מ הוקפצו ב-06:45 לאחר שהחלו הירי תלול המסלול וחדירת המחבלים לשטחי העוטף.

חדירת מחבלים בשדרות (ארכיון), צילום: שימוש לפי 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"צריך לבדוק עם כל הגורמים הרלוונטיים כמו מפקד מחוז דרום, ראש אגף המבצעים והמפכ"ל, מי מהם עודכן בהפעלה, ואם לא עודכן - אז מדובר בתקלה", אומר אחד מראשי אגפי המבצעים לשעבר."לו מחוז דרום היה מעודכן בהפעלה, זה יכול היה להשפיע על פעילויות שהתרחשו בגזרה כדוגמת מסיבת הנובה ועדכון תחנות המשטרה הסמוכות לעוטף".

מהמשטרה נמסר כי "באגף המבצעים של המשטרה לא התקבל דיווח ראשוני בלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר על חשש לחדירה לאחד היישובים בדרום שהוביל להקפצת כוח 'טקילה', ומדובר בטענות חסרות בסיס ומנותקות מההתנהלות המבצעית של המשטרה באותו יום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר