קסטלמן והחשוד בהריגתו בשוגג. צילום: ללא

הלוחם שירה ביובל קסטלמן חשוד בהמתה בקלות דעת

סמ"ר (מיל') אביעד פריג'ה נעצר למעצר ראשוני והיום צפויה להימשך חקירתו • עורכי דינו של החייל: "יש לבחון על פי כלל הנסיבות ותמונת המצב שעמדה בזמן אמת לנגד עיניו של הלוחם" • נשיא המדינה הרצוג ביקר בבית המשפחה: "באתי לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ" • התובע הצבאי ביקש להאריך את מעצרו עד ליום רביעי

סמ"ר (מיל') אביעד פריג'ה, הלוחם שירה ביובל דורון קסטלמן ז"ל בזירת הפיגוע בירושלים בשבוע שעבר, נעצר היום (שני) בתום החקירה. פריג'ה, החשוד בהמתה בקלות דעת, נחקר אמש במצ"ח ביחס לנסיבות מותו של קסטלמן ז"ל, ובסוף החקירה נעצר. התובע הצבאי ביקש להאריך את מעצרו עד ליום רביעי. 

הארכת מעצר אביעד פריג'ה שירה למוות ביובל קסטלמן // שמואל בוכריס

כזכור, בתחילה צה"ל הודיע כי לא ייחקר על ידי המשטרה הצבאית ואז חזר בו. קסטלמן ז"ל כזכור נטרל את המחבל בזירת הפיגוע בכניסה לירושלים בשבוע שעבר, ולאחר מכן נורה ונפצע אנושות. בשעות הלילה נקבע מותו והוא היה לקורבן הרביעי בפיגוע.

עורכי דינו של החייל, אל״ם (מיל׳) שלומי צפורי ואל״ם (מיל׳) רן כהן רוכברגר, הסנגור הצבאי הראשי לשעבר, מסרו: "האירוע הנורא שבו נהרג שלשום יובל דורון קסטלמן ז"ל הוא טרגדיה נוראה ומטלטלת.

הלוחם נחקר הלילה במצ״ח במשך שעות ארוכות. בחקירה מסר את גרסתו המפורטת, השיב לכל שנשאל, הביע הסכמה להיבדק בפוליגרף - ומסר את צערו עמוק על מותו של יובל ז״ל וביקש למסור את תנחומיו הכנים למשפחה האבלה.

סמ"ר (מיל') אביעד פריג'ה בעת הארכת מעצרו, צילום: שמואל בוכריס

קטעי הסרטונים מזירת הפיגוע שפורסמו ברשתות החברתיות, וזוויות הצילום שלהם, יוצרים רושם חלקי ומוטעה שאינו משקף את מה שנראה ונשמע מהכיוון של הלוחם. את הירי הנוסף שביצעו הלוחם ואנשים נוספים בזירה לעברו של יובל ז״ל יש לבחון על פי כלל הנסיבות ותמונת המצב שעמדה בזמן אמת לנגד עיניו של הלוחם.

מהמקום שבו עמד הלוחם, מהמראות שראה ומהקולות ששמע, הלוחם היה משוכנע בכל ליבו שהוא מבצע ירי לעבר מחבל שעדיין מהווה סכנת חיים כלפיו וכלפי כל הסובבים. הוא לא התכוון בשום אופן לבצע "וידוא הריגה" וכך גם לא פעל. מיד לאחר שראה שאותו אדם נפגע ונשכב, חדל מהירי".

תיעוד חדש מהפיגוע בירושלים: שני מחבלים יורדים מרכב - ויורים לכל עבר לכיוון טרמפיאדה עמוסה \\ 27א

הרצוג: "באתי להביע תנחומים בשם עם שלם"

נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג, הגיע גם הוא לנחם את בני משפחת קסטלמן. ״קודם כל אני בא לנחם", אמר. "אני לא מסוגל לשנות את המציאות, אני בא להביע תנחומים בשם עם שלם - אני לא בא גם רק כאדם פרטי אני בא כנשיא מדינת ישראל, לבקש סליחה ולהביע הערכה עצומה לגיבור ישראל שעשה דבר עצום ואמיץ. לא כל אחד עושה את זה. הוא יצא מהרכב כי ככה הוא חונך, כי הוא תמיד עשה את זה, כדי להציל אחים ואחיות שהוא לא הכיר, ושילם בחייו בצורה נוראה ומחפירה בעיניי".

נשיא המדינה הרצוג בביקור בשבעה בבית משפחת קסלטמן, צילום: ללא קרדיט

"זה מחייב כמובן חקירת עומק אמיתית על כל ההיבטים. אבל חשוב לי לומר, מעבר לניתוח של האירוע עצמו שלדעתי כבר נדון וידון, ויקבל תהודה עצומה פה בארץ וגם בעולם, זה גם כל העניין של ההתייחסות לנשק, האחריות, ההבנה לתפעול נשק, כללי הפתיחה באש, ואיך נושאים נשק ובאיזו צורה".

"אסור שנפחד לדבר על זה, לשים את זה על השולחן. כי אנחנו רוצים להגן על אזרחים ואנחנו יודעים שיש פיגועים וצריך לדעת לנקוט אחריות, ׳ולא תעמוד על דם רעך׳, צריך לעשות הכל, אבל גם צריך להיות אחראי מאוד בשימוש בנשק והכללים נועדו לשם כך. עם ישראל יזכור את יובל קסטלמן כל הזמן, כי הסיפור הזה ימשיך ויהדהד בכל מעגל אפשרי שעוסק במלחמה בטרור ובנשק".

"אני יודע שגידלתם אותו, וחינכתם אותו, לאהבת העם והארץ, ולשירות העם והמדינה, אני רואה גם את הילדים המדהימים שלכם ואני אומר לכם שעם שלם בוכה, חושב ומדבר על יובל״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו