צה"ל חצה את הרוביקון

עצם ההעזה לצאת להתקפה בלב המרקם האורבני הצפוף, בעצימות שלא נודעה דוגמתה, היא כשלעצמה הישג ומסר מהדהד • עשרות שנות היסוס וחרדה נמחקו

לוחמי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

יש מומחים ופרשנים המתבוננים בהישגי המלחמה בעזה במבט ספקני. אמנם הם מכירים בהישגי צה"ל בלחימה בעומק עזה בשילוב חסר תקדים של כוחות היבשה, האוויר והים, אבל מצביעים בדאגה על כך שארגון חמאס על מנהיגיו ולוחמיו עדיין לא נשבר.

תיעוד: לוחמי צנחנים בפשיטה על בתיהם של בכירי חמאס בשכונת היוקרה של עזה // צילום: דובר צה"ל

ובכל זאת, על אף אי־הבהירות ביחס להמשך המלחמה ולמכלול תוצאותיה והשלכותיה לעתיד, מרגע שצה"ל עבר לפני שלושה שבועות למתקפה יבשתית בעומק העיר עזה, נחצה רוביקון של עשרות שנות היסוס וחרדה.

כך, לדוגמה, תואר השיתוק הישראלי בעיני בשאר אל־אסד, בראיון מ־2009: "מדינת ישראל הופכת לחזקה יותר מבחינה צבאית, ככל שעובר הזמן... אך יש לה פחות יכולת לבצע את המטרות הצבאיות והמדיניות שלה. היא עוברת מכישלון לכישלון... היום כבר אין מערכה של ישראל באדמות האחרים, זה עיקרון אסטרטגי. היום המערכה של ישראל היא 'בפנים'. כך שהמפה השתנתה, ישראל לא יודעת כיצד להתמודד עם המפה הזאת" (ראיון ל"אל־אספיר", 25 במארס 2009).

נשיא איראן ראיסי ונשיא סוריה אסד., צילום: אי.פי.אי

חרדת ההנהגה הישראלית בעשורים האחרונים מהפעלת כוחות יבשה בשטח אויב מגלמת משבר ארוך שנים בתפיסת הביטחון הישראלית. הוא נובע בראש ובראשונה מאי־הוודאות שבכניסה למלחמה, הכרוכה על פי טבעה בצעד אל הבלתי נודע.

על פרשת הדרכים שבה ניצבת ההחלטה להפעלה התקפית של הכוח היבשתי בעומק שטח האויב, הדרג המדיני נרתע במשך שנים, עוד מימי מבצע "דין וחשבון" בלבנון 93', מנקיטת צעד העלול להסתבך עד לאובדן שליטה בהבאת המלחמה לסיומה הרצוי.

כך היה גם במבצע עופרת יצוקה בסוף 2008. במחלוקת שנפערה בין ראש הממשלה אהוד אולמרט, שדחף למהלך הכרעה רחב נגד חמאס, לבין שר הביטחון אהוד ברק, שביקש לסיים את המבצע לפני שהעניינים מסתבכים במבוך הבוץ העזתי - גברה ידם של שר הביטחון והרמטכ"ל. 

פעילות כוחות צה"ל ברימאל, שכונת היוקרה של עזה, צילום: דובר צה"ל

בהיבט הזה, במלחמה הנוכחית עצם ההעזה של הנהגת צה"ל וקבינט המלחמה לשלוח את הכוחות להתקפה בלב המרקם האורבני הצפוף, הממולכד והמבוצר מעל ומתחת לקרקע - ובעצימות שלא נודעה דוגמתה, גם לא בלחימה נגד דאעש במוסול - היא כשלעצמה הישג ומסר מהדהד בעל משמעות אסטרטגית. 

ובדיוק כמו בתהליך עלייה לרגל, שבו המסע עצמו חשוב לא פחות מהיעד - כך גם במלחמה הזו לדרך הנועזת והנחושה שבה חותרים כוחות צה"ל בדרכם להשגת מטרות המלחמה יש משמעות שעומדת בפני עצמה.

מעל לכל, לבחירה במיקוד ההתקפה בלב נכסי שלטון חמאס בעזה יש משמעות שנובעת מתפקידה המרכזי של העיר באופן שבו היא מהווה מעין רחם תרבותי־דתי לכל ממדי הקיום של הארגון.

העיר עזה עצמה היא מוקד החזית ומוקד המלחמה. מההיבט הזה, יכולתו של צה"ל לחדור בהצלחה אל ליבת העיר ולפעול במיקוד מבצעי יעיל בנכסי הליבה בעיר מציגה הישג מערכתי חסר תקדים. גם אם עוד ארוכה הדרך להשגת מטרות המלחמה, ההישג עד כאן נראה בשלב זה כפותח אופק להשגתן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר