עימות בין נתניהו לבן גביר: השר הודיע על הקשחת תנאי האסירים, רה"מ התנער - "מדובר בפייק"

לאר הודעת השר על הנחיות חדשות שיגבילו את ביקורי המשפחות של האסירים הביטחוניים, ראשי האסירים הודיעו שיפתחו בשביתת רעב בערב ראש השנה • גורמי הביטחון זעמו: "בן גביר מתנהל בצורה מופקרת" • נתניהו התנער וטען: "לא התקבלה שום החלטה כזו" • טלי גוטליב: "השב״כ וצה״ל עובדים אצל המחבלים והאסירים הבטחוניים"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. צילום: אורן בן חקון

כאב הראש הבא?: ראשי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא הודיעו היום (שישי) שיפתחו בשביתת רעב ב-14 בספטמבר, ערב חג ראש השנה. השביתה מגיעה בתגובה למה שהם מכנים כהרעת תנאיהם באופן חד צדדי בהנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. ״הוא רוצה מלחמה - הוא ייקבל מלחמה״ אומרים ראשיהם לעמיתיהם מחוץ לכלא.

לאחר ההצהרה על כוונות השביתה, בלשכת ראש הממשלה נתניהו הבהירו כי לא התקבלה החלטה על הרעת תנאי האסירים הביטחוניים. "בתגובה לדיווחים כאילו התקבלה החלטה בנוגע לאסירים הביטחוניים - מדובר בפייק ניוז. עוד לא התקבלה כל החלטה ולא תתקבל כזו, עד לדיון המיוחד בנושא בהשתתפות כלל גופי הביטחון, שקבע רה״מ נתניהו לשבוע הבא".

בן גביר: מי שנבחר צריך להכתיב מדיניות // המשרד לביטחון לאומי

עם זאת, נראה שייתכן שדווקא רה"מ אחראי לפייק ניוז. השר בן גביר הנחה את נציבת שב"ס לקבוע את ביקורי המשפחות אצל האסירים הביטחוניים פעם בחודשיים ולא אחת לחודש כפי שהיה נהוג עד כה. הרקע: בפגישה בין השניים נודע לבן גביר כי בניגוד לפקודת שב"ס הקובעת כי על הביקורים להיערך אחת לחודשיים, בשירות בתי הסוהר פועלים שהם יקרו לעתים תכופות יותר. בן גביר דרש מנציבת שב"ס לפעול על פי פקודת שב"ס וההנחיה יצאה לפועל. בארגון שירות בתי הסוהר אף עדכנו את הצלב האדום בדבר הנהלים החדשים.

"לא נעים להגיד אבל נתניהו לא יודע על מה הוא מדבר", אמרו בסביבת השר בן גביר והוסיפו "ראש הממשלה ידע מה המדיניות של בן גביר בנוגע לתנאי הכליאה של המחבלים כשמינה אותו לשר לביטחון לאומי. אם נתניהו רוצה שישנה את פקודת בתי הסוהר, בינתיים השר הוא שאומר לנציבה כיצד לפעול". מוקדם יותר היום הוציאה לשכת נתניהו הבהרה בעקבות הפרסום אודות הנהלים החדשים של בן גביר מתנערת מהפרסום.

אלא שכאמור הפקודה המדוברת יצאה לפועל בעוד ראש הממשלה מתנגד וכך גם הגורמים הביטחוניים. החשש העיקרי הוא: הסלמה ביטחונית נוספת כתוצאה מהמתרחש בבתי הסוהר. לישראל היום נודע כי לבן גביר עוד כמה דרישות להחמרת תנאי הכליאה של המחבלים והוא אכן מתכוון לדון בהם בפגישה עם נתניהו שהוא דורש את קיומה כבר חודשים ארוכים. בין היתר דורש בן גביר לדון בנושא הטלוויזיה והכבלים שיש בחדרי האסירים ועוד. כמו כן רק הבוקר נכנס לתוקף חוק השחרור המנהלי שלא מאפשר עוד לאסירים ביטחוניים להשתחרר שיחרור מוקדם.

בהודעה שהוציא בן גביר היום באשר לביקורי המשפחות נכתב: "הובהר לנציבה ולכל גורם אחר, שאיש לא מעל החוק והפקודה, ושב"ס מחוייב לבצע את הוראות הפקודה שקובעת כי ביקורים לאסירים ביטחוניים יהיו פעם בחודשיים, זאת בהמשך לחקיקה שנכנסה לתוקף היום ולפיה אסיר בטחוני לא ישוחרר בשחרור מנהלי מוקדם". בעותק הנחיית השר לביטחון לאומי, שנמסרה לבתי הסוהר נכתב כי "תדירות הביקורים לאסירים ביטחוניים - פקודת הנציבות קובעת בפירוש כי תדירות הביקורים לאסירים ביטחוניים שפוטים, הינה אחת לחודשיים. אנו חייבים להתנהל על פי הדין ולפיכך מנחה כי הביקורים יתקיימו על פי האמור בפקודה. יש להודיע לגורמים הרלוונטיים ולפעול על פי האמור בפקודת שב"ס".

מנגד, מי שהתייצבה לצידו של השר היא חברת הכנסת טלי גוטליב שתקפה בחריפות את בכירי הצבא. "טוב לדעת שהשב״כ וצה״ל עובדים אצל המחבלים והאסירים הבטחוניים", צייצה בטוויטר. "כל הדיפסטייט נגד השר בן גביר. כל הכבוד לך איתמר על משילות ימין. אסירים בטחוניים, מרצחים אכזריים נהנים שנים מתנאי כליאה בהטבות הזויות. ואם צימצום זכויות מחבלים מרצחים לשיטת שב״כ וצהל יפגע בביטחון, אז משהו רע מאד קורה כאן"

רק לפני שבועיים פורסם ב"ישראל היום" כי 1,000 אסירים ביטחוניים הולכים לשבות רעב בעקבות צעדים של ישראל כלפי אסירים פלשתיניים.

בתוך כך, גורמי ביטחון זועמים על בן גביר וטוענים כי "הוא מתנהל בצורה מופקרת". עוד הוסיפו כי הוא מוריד הנחיות לפיקוד השב"ס מבלי להיוועץ. גורם ביטחוני אמר ל"ישראל היום" כי התנהלותו של בן גביר "עשויה להצית את האש בתקופת חגי תשרי שגם כך מתוחה ומלאה בהתרעות לפיגועים". הוא קרא לראש הממשלה להתערב בסוגיה הביטחונית שעשויה להתרחש והזהיר כי עלולות להיות משמעויות קשות במידה ושביתת הרעב אכן תפרוץ.

מסגירת המאפיות ועד צמצום זמני המקלחות

יצוין כי הפגיעה בתנאי האסירים הבטחוניים נמצאת על סדר יומו של בן גביר מיומו הראשון בתפקיד. זה החל עם סגירת מאפיות הפיתות, המשיך לצמצום זמני המקלחות והפסקת טיפולי השיניים, ביטול השחרור המנהלי, וצמצום הביקורים.

מתוך 5100 אסירים בטחוניים, רק 1600 מיהודה ושומרון זכאים לביקורים. בפקודת שב"ס נכתב כי הנ״ל זכאים לביקורים פעם בחודשיים, אבל מ-2014 הוחלט להעניק לאסירים ביקור בחודש וזאת לפי דרישת הצלב האדום. ההנחיה החדשה של בן גביר לשבס היא לצמצם את הביקורים בחצי.

אסירים בבתי הכלא הביטחוניים, צילום: משה שי (ארכיון)

משרד האסירים ברשות הפלשתינית תקף את השר בהודעה: "ההחלטות שהוציא הקיצוני הפשיסט בן גביר להגבלת ביקורי האסירים מבטאות התפתחות מסוכנת ויפתחו את הדלת לעימות חדש בתוך בתי הכלא - ואולי מחוצה אליהם".

בן גביר הגיב: "כאנשי חוק, וכשר הממונה על מערכת אכיפת החוק, אין לשירות בתי הסוהר את האפשרות לחרוג מהוראות החוק ופקודת שירות בתי הסוהר הקובעות ביקור משפחות אצל אסירים ביטחוניים בכלא פעם בחודשיים ולא כפי ששב"ס איפשר עד כה ביקורים פעם בחודש. ברגע שנחשפתי לעובדה זו במהלך דיון על תנאי האסירים, הוריתי באופן מיידי לפעול בהתאם לחוק. כל גוף שלטוני חייב לפעול בהתאם לנהלים, לפקודות ולחוק".

לאחרונה חזר בן גביר על כוונותיו באומרו ״אט אט נשנה את התנאים ונבטל את ההטבות למחבלים. אין שום סיבה בחוק לתת להם תנאים עודפים. במדינה נורמלית היו מוציאים את מי שרצח יהודי להורג אבל עד אז לפחות שלא יקבלו שעת טיפולי שיניים בחינם. נמשיך לשנות".

אסירים פלשתינים בכלא הישראלי, צילום: טל כהן

בתוך כך, כמה עצירים מינהליים ביטחוניים, ביניהם דמות בולטת בג'יהאד האסלאמי ביו"ש, ממשיכים בשביתת הרעב שלהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר