469 רקטות נורו לעבר ישראל; צה"ל תקף 133 מטרות בעזה

גורם מדיני בכיר התייחס לדיווחים על הפסקת האש ואמר: "הפסקת אש תבחן רק במעשים ולא במילים" • כ-270 רקטות שוגרו על ידי הג'יהאד האסלאמי לשטח ישראל מאז החל הירי • גורם מדיני: "תהיה תגובה קשה למטח" • דובר צה"ל: מטוסי חיל האוויר תקפו כ-40 מטרות ברצועה • שר הביטחון גלנט ביקש להאריך את תוקף ההכרזה על המצב המיוחד בעורף לטווח של 80 ק"מ • נפילות בשדרות ובחוף אשקלון - לא ידוע על נפגעים • שריפה פרצה באחד מיישובי העוטף • הפלשתינים דיווחו על כמה פצועים בתקיפת חוליית משגרים

טיל משוגר מעזה לעבר ישראל . צילום: AFP

מבצע "מגן וחץ" - היום השני: לאחר יממה וחצי מתוחות, הופר השקט בדרום במקביל להמשך פעילות התקפית של צה"ל בעזה. הירי התרחב בהמשך לשפלה ולמרכז הארץ. למרות המטחים הכבדים, ההערכה בישראל היא כי חמאס עדיין לא הצטרף למעגל הירי. 

דקה אחר דקה

01:45: צה"ל תוקף מטרות של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני ברצועת עזה. על פי דיווחים פלשתיניים לפחות שלושה בני אדם נהרגו בתקיפה שהיעד שלה היה עמאד תרבין, ראש המערך הרקטי של הג'יאהד האסלאמי בחטיבת ח'אן יונס. על פי אותם דיווחים שניים מההרוגים הם - עלי חסן ע'אלי, חבר המועצה הצבאית של הג'האד האסלאמי, ואחיו מחמוד ע'אלי.

23:55: מטח לעבר יישובי עוטף עזה.

שיגורים מעזה לעבר ישראל, צילום: EPA

23:00: לפי דיווחים מעזה, הותקפו בשעות האחרונות ארבעה בתים של מפקדי שטח בזרוע הצבאית של הגיהאד האסלאמי ברצועה ממשפחות אלמסרי, סמירי, אלארא, ובסלה.

22:45: דוברו של ראש הלשכה המדינית בחמאס אסמאעיל הנייה אמר כי הנייה היה בקשר עם מצרים, קטאר והאו"ם בכל הנוגע למבצע ברצועת עזה, והדרכים להתמודד עימו תוך שהוא מטיל על ישראל את האחריות להסלמה ול"השלכות התוקפנות". הנייה הדגיש במגעים עם המתווכים כי "ההתנגדות מאוחדת וכך גם עמדתה ונכונותה להתמודד עם הכיבוש".

22:30: הירי לעוטף התחדש: אזעקות בכפר מימון ותושיה.

22:25: דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קנוע הגיב לנאומו של נתניהו ואמר: "הנאום החוזר של נתניהו והנהגת הצבא שלו משקף את מצב המשבר שהם חווים. הם מציגים גרסה כוזבת לחברה הציונית ומתעלמים משחיקת כוח ההרתעה של הישות במכות ההתנגדות ואחדותה".

בית משפחת אל-מסרי ברצועה אותו הפציץ צה"ל,

22:20: דובר צה"ל מעדכן כי מסוקי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו לפני זמן קצר אתר לייצור אמצעי לחימה של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה. בנוסף, נתקפה מפקדה של היחידה הרקטית של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני בבית להיא שבדרום רצועת עזה, ובו חמ"ל שמשמש לתכנון ושליטה של מתווי ירי לעבר שטח ישראל.

21:55: כלי תקשורת פלשתיניים מדווחים על הרס ביתה של משפחת אל-מסרי (משפה מפורסמת ברצועה) בצפון רצועת עזה על ידי מטוסי קרב. במקביל, בג'יהאד האסלאמי מאיימים על ישראל כי מדיניות הפצצת הבתים בעזה תיענה בהגברת קצב השיגורים לעבר תל אביב ובעומק הישראלי. מקורות בארגוני הטרור בעזה אמרו לאל-מיאדין כי הם "מוכנים להילחם לזמן הכי ארוך ולהרחיב את מעגל האש אם נידרש לכך".

מטח רקטות לאזור הדרום והמרכז // צילום: יניב זוהר

21:25: באלג'זירה מדווחים על קושי בהשגת הפסקת אש בגלל דרישה דל ארגוני הטרור מישראל להתחייב להפסיק את מדיניות החיסולים.

21:20: המרכז הרפואי ברזילי מעדכן כי עד כה הובאו לבית החולים 16 נפגעים:
שמונה נפגעי חרדה ושמונה נפגעי גוף עם חבלות כתוצאה מריצה לממ"ד בזמן האזעקה. כולם במצב קל.

נפילת רקטה בשדרות בזמן מבצע "מגן וחץ" // יניב זוהר

21:00: מטח נוסף לעבר יישובי העוטף. דיווחים על פגיעה בבית בשדרות, נפגעת חרדה אחד במקום. בקביל, רקטה נפלה באשקלון, שני בתים ניזוקו. רקטה שנפלה בקיבוץ ניר עם גרמה לנזק בלבד למבנה.

זירת נפילת הרקטה בשדרות, צילום: איליה יגורוב
רכב באשקלון שנפגע מרקטה, צילום: דוברות עיריית אשקלון

21:00: אזעקות באשקלון ובעוטף עזה.

20:45: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נואמים בצל הלחימה.

שר הביטחון והרמטכ"ל בהערכת מצב, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

20:35: דובר צה"ל מעדכן כי מסוקי קרב תקפו לפני זמן קצר ארבעה מתחמים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני ברצועת עזה, בהם מתחמים המשמשים לאחסון אמצעי לחימה. בנוסף, נתקף מתחם צבאי המשמש את הכוח הימי של הארגון.

20:30: במד" מעדכנים כי בשלב זה לא התקבלו קריאות בקו החירום 101 על נפגעי גוף למעט 3 פצועים שנחבלו קלות בדרך למרחב מוגן, בהם: גבר בן 66 שנחבל בגפיים בבאר שבע, אישה בת 74 שנחבלה בפנים בגבעת שמואל וגבר בן 60 שנחבל בגבו בשדרות וילד בן 8 נפגע חרדה בגן יבנה.

20:28: מטח נוסף על שדרות ויישובי עוטף עזה.

תקיפת מטרות של הג'יהאד האסלאמי // צילום: דובר צה"ל

20:15: ראש הממשלה ושר הביטחון הודיעו כי ימסרו הצהרה לתקשורת בשעה 20:40.

20:05: מטח על עוטף עזה.

בית בנתיבות שנפגע מטיל, צילום: דודו גרינשפן

19:55: בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אומר לערוץ המצרי אל-ר'ד כי עד כה לא הושגה הפסקת אש סופית: "החמ"ל של הפלגים הוא זה שיחליט להמשיך את התגובה או לא". בה בעת, מקורות בחמ"ל מסרו לערוץ א-שרק הסעודי כי "הפלגים דרשו מהמתווך המצרים שישראל תתחיל בהפסקת האש מפני שהיא יזמה את חיסול בכירי הג'יהאד. לפי המקורות בארגוני הטרור, הפסקת האש ההדדית עשויה להתחיל ב-21:00 בערב (שעון מקומי). עוד דווח כי המצרים הגיעו לנוסח של הבנות עקרוניות להפסקת אש.

שר הביטחון והרמטכ"ל בהערכת מצב, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

19:45: משרד הבריאות בעזה דיווח כי עד כה בסבב הלחימה הנוכחי נהרגו 21 בני אדם ו-64 נפצעו.

19:33: מטח על אזור המרכז: אזעקות בתל אביב.

טילי כיפת ברזל מיירטים רקטות שנורו מעזה, צילום: איתמר כרמון

19:30: מטח כבד על הדרום: אזעקות בבאר שבע, אשקלון, פלמחים ועוטף עזה, רסיסים נפלו בנתיבות, לא היו נפגעים. אישה אחת נפצעה בדרכה אל הממ"ד. גבר כבן 40 שהיה בבית מגורים שנפגע מרסיס בנתיבות שהה במרחב מוגן ולא נפצע ולא נזקק לטיפול רפואי. חובש רפואת חירום של מד"א מעוז ויברמן סיפר: "כשהגענו למקום ראינו הרס בסלון הבית. גבר התהלך במקום ללא חבלות כלל. הוא סיפר לנו שנשמע להנחיות מצילות החיים של פיקוד העורף ונכנס מיד עם שמיעת האזעקה למרחב מוגן ובכך ניצלו חייו".

19:20: השר אלי כהן אמר בכאן 11: "קיבלנו הצעה להפסקת אש ממצרים. אנחנו בוחנים אותה".

תקיפות ישראליות בעזה, צילום: AP

19:15: גורם מדיני בכיר התייחס לדיווחים על הפסקת אש ואמר: "הפסקת אש תבחן רק במעשים ולא במילים".

19:00: אזעקות בכיסופים שבעוטף עזה.

18:50: מקור מסר לערוץ אל-ר'ד המצרי כי קהיר מנהלת מאמץ אינטנסיבי להפסקת אש ברצועת עזה בזמן הקרוב. על פי הדיווח, המתווך העביר מסרים לחמאס שישראל מוכנה להתחייב לרגיעה. מקורות בארגוני הטרור מסרו לערוץ כי ייתכן והפסקת האש תיכנס לתוקפה הלילה. בתמורה, דרשו הארגוני שישראל תפסיק את מדיניות החיסולים. בה בעת, מקורות מסרו לרשת אל-ערביה הסעודית כי מצרים החליטה לשלוח משלחות לעזה ולישראל כדי לדון ברגיעה. על פי הדיווח, ישראל הודיעה למצרים על הסכמתה להפסקת התקיפות נגד בכירי הג'יהאד האסלאמי ויישום רגיעה. כמו כן דווח כי ישראל הודיעה למצרים שתשמור על כמה מדרישות ארגוני הטרור.

טיל משוגר מעזה לעבר ישראל, צילום: AFP

18:40: דיווחים בתקשורת המצרית כי צלחו המאמצים להשגת הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי.

18:00: נתניהו מכנס הערכת מצב כאשר השאלה המרכזית היא האם להיענות לבקשות של מצרים בשמו של הג'יאהד האסלאמי לסיים את מבצע "מגן וחץ". גורם מדיני תיאר את המצב כ"לחץ כבד מצד המצרים והגא"פ לעצור את הפעולה הישראלית".

17:50: המכללה האקדמית ספיר הוציאה הודעה לסטודנטים ולסגל המרצים שלה כי המכללה תישאר סגורה גם מחר וכי לא יתקיימו לימודים. 

שיגורי רקטות מעזה, צילום: אי.פי.אי

17:35: דובר צה"ל: "אין הישגים לאויב, עד שאין הודעה רשמית אנחנו לא עוסקים בהפסקת אש - אלא בהתקפה"

17:25: אעזקות נשמעו בגן יבנה, ביישוב גבעתי ובמושב עזריקם.

17:17: דובר צה"ל מפרסם תמונות של הרמטכ"ל מסייר באוגדת עזה.

17:05: בחמאס הודיעו כי ישנם מגעים בין הארגון לבין מצרים, קטאר והאו"ם, שבמהלכם דנים הצדדים בהסלמה ברצועה ובדרכים להתמודדות עם "התוקפנות הישראלית על עזה".

17:00: על פי נתונים שמפרסם דובר צה"ל, כ-270 רקטות שוגרו לעבר ישראל. 205 נכנסו לשטח ישראל, 65 מתוכם נכשלו בזמן השיגור, 62 יורטו.

הרמטכ"ל הלוי מסייר באוגדת עזה, צילום: דובר צה"ל
בית בשדרות שנפגע מרסיסים, צילום: רויטרס
ממתינים מחוץ למקלט באשקלון, צילום: אי.אף.פי

16:45: צה"ל תוקף עמדות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי בצפון ובדרום הרצועה.

16:35: החמ"ל המשותף של ארגוני הטרור בעזה מכנה את מטחי הטילים שנורו בשעות האחרונות אל ישראל מבצע "נקמת החופשיים". בהודעה שפורסמה נמסר כי הארגונים ברצועה ערוכים לכל האפשרויות והזהירו כי "אם הכיבוש ימשיך בפעולותיו, מצפים לו ימים שחורים".

תקיפות צה"ל בעזה, צילום: אי.פי

16:30: שר הביטחון יואב גלנט פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא להחלטת ממשלה את בקשתו להאריך את תוקף ההכרזה על המצב המיוחד בעורף לטווח של 80 ק"מ מגבול הרצועה. הארכת מצב החירום תאפשר לצה"ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות, להגביל התקהלויות ולסגור אתרים במקומות הרלוונטיים.

16:15: דובר צה"ל מפרסם כי מטוסי ומסוקי קרב תקפו בשעות האחרונות 53 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים של הג'יהאד האסלאמי ברחבי הרצועה.

שר הביטחון גלנט בבקשה להאריך את תוקף מצב החירום והגדלתו לטווח של 80 ק"מ, צילום: תקשורת שר הביטחון

15:53: צבע אדום בזיקים ונתיב העשרה.

15:46: דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב תקפו שתי עמדות שיגור מרגמות השייכות לג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

15:39: רה"מ בנימין נתניהו בשיחה עם ראשי רשויות בדרום: "ידינו יוצאת על העליונה. אנחנו נערכים לתת מכות קשות, גם עכשיו וגם בהמשך. נכונים לאפשרות של התרחבות המערכה".

צפו בתיעוד מתוך עזה: כוחותינו תוקפים יעדי טרור // צילום: מג'די פתחי/TPS

15:32: שגריר ישראל באו״ם, גלעד ארדן לקראת כינוס החירום של מועצת הביטחון: "פניתי לחברות המועצה בדרישה לגנות בחריפות את הג’יהאד האסלאמי שיורה טילים על אוכלוסיה אזרחית מתוך ריכוזים אזרחיים".

15:27: עיריית בית שמש הודיעה על פתיחת המקלטים הציבוריים בעיר.

שיגורים מעזה לכיוון ישראל, צילום: רויטרס
יירוטים בשמי ישראל, צילום: אי.אף.פי

15:24: במועצה אזורית אשכול עדכנו כי עד כה נורו כ-70 רקטות לעבר יישובי המועצה. מרביתן נפלו בשטחים פתוחים מחוץ ליישובים, או יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל.

15:20: במשרד הבריאות בעזה מסרו שמספר ההרוגים עד כה מתחילת המבצע עומד על 17. כמו כן דווח על 37 פצועים.

אזעקת צבע אדום ביישוב בעוטף עזה בצהריים | יניב זוהר

15:05: מעיריית אשקלון נסמר כי במהלך השעה האחרונה נורו לעבר העיר 33 רקטות בשמונה מטחים - ללא פגיעות ישירות בשטח העיר.

14:58: טווח הירי שוב מתרחב למרכז: אזעקות נשמעו בראשון לציון, בת ים ובחולון. 

14:55: הורים התבקשו על ידי העיריות לאסוף את ילדיהם מבתי הספר בתל אביב ובערי גוש דן. משרד החינוך דחה את הבגרות באזרחות לתלמידי הדרום. במקביל ניתנה למעוניינים האפשרות להיבחן ביישובים המרוחקים 40 ק"מ מגבול עזה.

יירוטים במרכז הארץ, צילום: אי.פי

14:45: גורם מדיני בכיר ל"ישראל היום": "תהיה תגובה ישראלית קשה למטח הזה. כל עניינו של המבצע לבוא חשבון עם מי שירו טילים על ישראל. ידענו שהמטח הזה יגיע. ראינו אותם נערכים וחלק גם סיכלנו מראש. אנחנו גם יודעים שיהיו עוד אזעקות. החשוב שלא תהיה פגיעה בנפש ולכן חיוני לשמור על ההנחיות״.

הגורם הבכיר הוסיף כי "ישראל לא מבקשת הפסקת אש ולא כל דבר אחר. יש תקשורת עם המצרים אך אין בקשה ישראלית לעצור".

14:43: דובר חמאס בעזה עבד אלטיף קאנוע התייחס לירי הרקטי מהרצועה ומסר כי "המהלומה המאוחדת של ההתנגדות היא חלק מהתגובה לטבח שביצע הכיבוש הציוני, וזו באה במסגרת ההגנה על עמנו הפלשתיני".

הוא הדגיש כי "תגובת ההתנגדות נגד כל תוקפנות (ישראלית) - מאוחדת בשטח, ונוכחת בכוח כדי להרתיע את האויב, ולא תאפשר לו לבצע את האג'נדות שלו או לייצא את משבריו. האויב לא יוכל לשנות את המשוואה או לכפות מציאות חדשה. הוא יישא באחריות להרחבת תוקפנותו כלפי עמנו וימשיך לשלם את מחיר מעשי הטיפשות שלו. תוקפנותו המתמשכת תפוצץ את האזור ותוביל את הצבא שלו לגיהנום".

14:32 צה"ל ממשיך לתקוף בשעה זו אמצעי שיגור רקטות של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה.

תושבים ברמת גן בזמן אזעקה | טנא תקשורת

14:29: אזעקה נשמעה גם בראשון לציון.

14:20 גם המרכז נכנס לטווח הירי: אזעקות ויירוטים בתל אביב ובגוש דן.

יירוט מעל קריית אונו,

14:15 במועצת חוף באשקלון דווח על נפילה בבית - לא דווח על נפגעים. באשדוד נמסר על אישה שנפלה ברחוב בדרך למרחב מוגן. מטח נוסף נורה לכיוון יישובי עוטף עזה.

14:06: מטחים כבדים נורו לכיוון אשדוד והשפלה. אזעקות נשמעו גם בגן יבנה, פלמחים ויישובים נוספים באזור.

דוברות מ.א. חוף אשקלון

13:58: מטח כבד נורה לאזור אשקלון ועוטף עזה.

יממה וחצי אחרי חיסול בכירי הג'יהאד: מטח רקטות מעזה | השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

13:53: אזעקת צבע אדום נשמעה באזור מפלסים בעוטף עזה.

13:45: עיריית שדרות עדכנה כי תשע רקטות נורו לכיוון העיר במטח האחרון, כולן יורטו בידי כיפת ברזל. לא היו נפגעי גוף. 

13:27: מטחי רקטות נורו בצהריים (ד') לאזור עוטף עזה ואשקלון לאחר כ-35 שעות של שקט ומתיחות בדרום. במד"א לא התקבלו דיווחים על נפגעים.

מעט לפני כן, כלי טיס של צה"ל תקף בצהריים רכב שבו נסעו שני פעילים של ארגון הג'יהאד האסלאמי שהיו בדרכם לעמדת שיגור רקטות בחאן יונס, כך אישר דובר צה"ל. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה על כמה פצועים כתוצאה מהתקיפה.

דריכות במרכז: בתל אביב מציבים כיפות ברזל | פז בר

במקביל תקף צה"ל אמצעי שיגור רקטות של הג'יהאד האסלאמי ברצועה. במועצות האזורית אשכול ושדות נגב הנחו במקביל את התושבים, בהתאם להודעת פיקוד העורף, להיכנס למרחבים מוגנים.

זיהוי מחבלים ליד משגרים מוטמנים - וחיסול

כאמור, בשעות האחרונות זיהו בצה"ל התנהלות ופעילות של פעילי גא"פ בסמוך למשגרי רקטות מוטמנים במספר מוקדים ברצועה. בסביבות 11:45 הותקפו הפעילים שהיו בדרכם לעמדת שיגור רקטות בחאן יונס. בצה"ל הבינו שהם מתארגנים לקראת שיגור ירי רקטי ולכן הוחלט על תקיפה אווירית משמעותית על המשגרים המוטמנים של הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני.

בצה"ל מבהירים ומדגישים כי המערכה מכוונת וממוקדת נגד הג'יהאד האסלאמי שאחראי לערעור השטח, כמו גם למצב הביטחוני בעזה ויו"ש. במערכת הביטחון ערוכים לאפשרות של ירי בשעות הקרובות וזו גם הציפייה. המערכה עדיין בעיצומה מבחינת הצבא, ומוגדרת ככזו שלא תמה ולא נשלמה. 

תיעוד חיסול מפקד מרחב צפון בג'יהאד האסלאמי | דובר צה"ל

למרות ההישג הראשוני המשמעותי בחיסול שלושת בכירי הג'יהאד בצה"ל משדרים אחריות וצניעות ומודעים לכך שאינם יכולים לפעול תחת תחושה של חסינות מלאה. במקביל להתקפות האוויריות, צה"ל פועל גם ביו"ש, יוצר למעצרי מבוקשים ומחרים אמל"ח. 

לא לתת שום הישג לצד השני - גם לא פסיכולוגי

הלוחמה הפסיכולוגית בצורה של עיכוב תגובה כדי להשאיר את תושבי ישראל במתח, עלתה כסברה לתוכנית פעולה מצד הג'יהאד האסלאמי. אך בצד הישראלי מציינים שהשארת הציבור במרחב העוטף, מבוססת על הערכה של גורמים ביטחוניים ומדיניים. בצה"ל מן הסתם לא מעוניינים להעניק לגי'האד שום רמז ולו קל של ניצחון, גם לא בפן הפסיכולוגי. הדגש הוא שלא מדובר במערכה רב זירתית אלא דווקא במערכה נקודתית שיש לה מטרה ברורה ומיידית - הג'יהאד האסלאמי. 

על התקיפות בשעות האחרונות אומרים בצבא כי הן אינן מיועדות לשמש כגירוי לתגובה כדי למשוך את הג'יהאד למערכה אלא תגובה לתכונה שזוהתה ליד משגרים מוטמנים. 

במערכת הביטחון מבקשים להישאר ליד מרחבים מוגנים ולגלות ערנות הטווח המרחק של עד 40 קילומטר, מתוך הבנה שיכול להיות שיהיה ירי רקטי.

הבוקר נפגש רה"מ בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים עם ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, לעדכון ביטחוני. נתניהו עדכן את לפיד במטרות ובפרטי המבצע "מגן וחץ" ובסוגיות בטחוניות נוספות. הפגישה בין השניים נערכה בנוכחות המזכיר הצבאי, האלוף אבי גיל.

נתניהו ולפיד בעדכון הביטחוני הבוקר, צילום: .

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, איליה יגורוב, דנה בן שמעון, שחר קליימן ואריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר