הושגה שליטה על המהומות בחווארה: נתניהו קיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, יתוגברו כוחות ביו"ש

המוחים צועדו ברחובות הכפר, הציתו בתים וכלי רכב והשליכו חפצים • כוחות מג"ב ביצעו ירי של רימוני הלם וגז לעבר המפגינים ופצעו שניים מהם • שלושה נוספים נפצעו מיידוי אבנים של פלשתינים • פלשתיני בן 37 נהרג בעימותים • כ-600 איש התבצרו במאחז אביתר, הכוחות לא מצליחים לפנותם

מכוניות עולות באש בחווארה, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הושגה שליטה בחווארה: שריפות ענק, מהומות, יידויי אבנים ופצועים. מאות מתיישבים הפגינו היום (ראשון) בחווארה כנקמה לפיגוע הרצחני. כוחות מג"ב ביצעו ירי של רימוני הלם וגז - שניים נפצעו קל מירי הגז. כמו כן, שלושה בני אדם נפצעו באורח קל מיידוי אבנים של פלשתינים. הכוחות השתלטו על הדליקות וכיבו אותן. פלשתיני בן 37 נהרג במהומות. אמנם עדיין מתקיימים הפרות סדר ברחבי השומרון, אך על פי הדיווחים הושגה שליטה באזור המרכזי בכפר.

יותר מ-9 משפחות פלשתיניות, כ-30 איש, פונו לאחר שבתיהם נשרפו. יותר מ-25 כלי רכב שנשרפו. ביישוב יצהר כ-400 מתיישבים הציתו עצי זית וזרקו אבנים. גדוד מילואים הוקפץ גדוד מילואים ו-4 צוותי מג"ב מבנימין. כוחות משטרה נוספים הגיעו לגיבוי. פלשתינים ירו לעבר מחסום חווה 5 (הכניסה לשכם מכיוון חטמ"ר שומרון) הכוח הגיב בירי.

ראש הממשלה נתניהו כינס הלילה (בין ראשון לשני) הערכת מצב ביטחונית, בעקבות פיגוע הטרור והפרעות הסדר ברחבי יו"ש. בדיון השתתפו שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ ובכירים נוספים במערכת הביטחון. 

עימותים קשה בחווארה לאחר הפיגוע | רשתות ערביות

תפילת ערבית בלב העימותים בכפר חווארה בשומרון | שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

ראשי רשויות יו"ש יצאו בהודעה כי יש לתת לצה"ל לנהל את האירוע ולא לקחת את החוק לידיים. "הכאב הוא עצום! הדם רותח וקול דמי טובי בנינו זועק אלינו מאדמת ארץ ישראל. אנו דורשים ומפצירים בממשלת ישראל לפעול בהקדם להבטחת ביטחון וחיי המתיישבים ביו״ש ובכל חלקי הארץ. להחזיר את המחסומים, לצאת למבצע צבאי נחוש ולהחזיר את ההרתעה.

"בעת הזו, אנו, ראש רשויות מיהודה ושומרון קוראים ודורשים - אסור לקחת את החוק לידיים. תנו לצה״ל ולכוחות הביטחון לנצח". בין החותמים על ההצהרה: יגאל להב, ראש מועצת קרני שומרון, ויו״ר אשכול יו״ש; יוסי דגן, ראש מועצה אזורית שומרון; אבי רואה, ראש מועצת שער השומרון; ניר ברטל, ראש מועצת אורנית; אסף מינצר, ראש מועצת אלקנה ונוספים.

פצועים בחווארה. נזק רב נגרם, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
מפגינים היום בחווארה, צילום: ללא

התקהלות גם ברצועת עזה

עשרות מפרי סדר מתקהלים בשעה זו במספר נקודות סמוך למרחב הגדר ברצועת עזה ומבעירים צמיגים. כוחות צה"ל ערוכים במרחב. כמו כן, החלה תהלוכה ברחובות העיר כאות הזדהות עם תושבי חווארה.

"מזהירים את ישראל"

מאות תושבים מיישובי השומרון הפגינו בכמה מוקדים בכפר חווארה בשומרון שבו התרחש הפיגוע הרצחני היום. התושבים צעדו ברחובות הכפר, שרפו מכוניות ויידו אבנים בדרישה לטיפול שורש נחוש בטרור. בתגובה, תושבי הכפר יידו אבנים על המפגינים ופצעו שלושה באורח קל.

משרד הבריאות הפלשתיני הודיע כי סאמח אקטש, פלשתיני בן 37, תושב כפר תפוח, נהרג מירי בבטנו במהלך העימותים. אקטש הצטלם לפני כשבועיים בטורקיה כאשר התנדב בפעולות חילוץ של נפגעי רעידת האדמה בטורקיה. דובר חמאס מסר בהודעה כי "ארגונו מזהיר את ישראל מהתוצאות של ירי מתנחלים על בני העם הפלשתינים בגדה".

חווארה עולה בלהבות, צילום: ללא

האולטימטום של הרש"פ

מהמסגדים בחווארה יצאה קריאה לצאת ולהתעמת עם הפורעים בעקבות מעשי התקיפה בכפר שכוללים הצתת בתים, בתי מסחר ורכבים. גם בכפרים בורין ותפוח נרשמו עימותים. סגן מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אלעארורי קרא לציבור הפלשתיני להתעמת עם "הכיבוש ומתנחליו הפושעים כסיוע ותמיכה לכפר חווארה וסביבתה. ההתנגדות היא דרכנו בתגובה על התוקפנות הציונית". 

בלשכתו של אבו מאזן גינו את "פעולות הטרור של המתנחלים" בחווארה וסביבתה ואמרו כי מי שעומד מאחוריהן שואף להכשיל את המאמצים הבינלאומיים שמושקעים בניסיון להיחלץ מהמשבר הקיים.

הם הטילו על ממשלת ישראל את האחריות להתפרעויות וציינו בהודעה כי "אין אמון בהבטחות לעצור את טרור המתנחלים, ומה שהם עשו הערב הוא תרגום לעמדות של חלק מהשרים בממשלת הימין הקיצונית. אנו עומדים בפרשת דרכים, או שהקהילה הבינלאומית, ובראשה ארה"ב, תחייב את ישראל לעצור מיידית את פשעי המתנחלים, או שהמצב ייכנס לסבב של פעולה ותגובה, ושאיש לא יכול לנבא את התוצאות".

סאמח אקטש, בן 37, נהרג במהומות בחווארה, צילום: רשתות ערביות

"אל תיקחו את החוק לידיים"

כוחות יס"מ ומג"ב ניסו לפזר את ההפגנה ולהשתלט על העימותים וביצעו ירי של רימוני הלם וגז בניסיון להניס את התושבים מהמקום - שני נערים כבני 16 נפצעו באורח קל. הם טופלו על ידי חובשים ופרמדיקים של מד"א.

שר הביטחון יואב גלנט: "גם בסיומה של יממה קשה וכואבת שבה שני אחים צעירים נרצחו בידי מחבל שפל, אני קורא לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים".

נשיא מדינה יצחק הרצוג ניסה גם הוא להרגיע את הרוחות: "נטילת החוק בידיים, פרעות ואלימות כלפי חפים מפשע - אינם דרכנו ואני מגנה זאת בתוקף. עלינו לאפשר לצה"ל, למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון ללכוד את המחבל הנתעב ולהשיב את הסדר על כנו לאלתר".

פינוי אחד הפצועים בחווארה, צילום: הצלה ללא גבולות יו"ש
מפגינים בחווארה. עימותים קשים, צילום: ללא
חווארה בוערת, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

"תנו לצה"ל להשלים את המרדף"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפיגוע ולמהומות ואמר: "קרה היום אסון נורא. אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחת יניב, שאיבדה שניים מבניה היקרים, השם יקום דמם. צה"ל וכוחות הביטחון כרגע נמצאים במרדף אחר הרוצח. אנחנו נמצא אותו, אנחנו נלכוד אותו ואנחנו נבוא איתו בחשבון אני מבקש, גם כשהדם חם והרוחות לוהטות - תנו לצה"ל להשלים את המרדף, אל תיקחו את החוק לידיים - וביחד ננצח את הטרור".

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את הממשלה בעקבות המהומות וצייץ: "המיליציות של סמוטריץ' יצאו לשרוף את חווארה".

הכוחות סורקים בחווארה אחר המחבל, צילום: דובר צה"ל

לא להרגעת הרוחות

חברת הכנסת לימור סון הר-מלך: "זה לא הזמן לסיסמאות, גם לא להבטחות רהב נבובות. רק שינוי סוויץ' ב-180 מעלות, הפסקה של מדיניות ההכלה הפושעת ומיגור אירועי הטרור עד לאחרון שבהם. לזעקתם של התושבים שמיאנו לשמוע, מוטב שנטה אוזן עכשיו ונבצע את אחריותנו לדאוג לביטחונם, במקום לצאת בהודעות גינוי וקריאה להרגעת הרוחות בזמן שמתינו מוטלים לפנינו".

"למחוק את חווארה"

סגן ראש מועצת שומרון, דוידי בן ציון, צייץ שעות לפני המהומות "את הכפר חווארה צריך למחוק היום. מספיק עם דיבורים של בנייה וחיזוק ההתיישבות, את ההרתעה שאבדה צריך להחזיר מיד ואין מקום לרחמים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סימן "לייק" לציוץ.

סגן ראש מועצת שומרון בקריאה למחוק את חווארה, צילום: מתוך טוויטר

לאחר תחילת המהומות צייץ בן ציון: "החבר'ה עכשיו בחווארה מתנהגים בדיוק כמו חבר'ה ששני האחים שלהם נטבחו בדם קר היום בחווארה מטווח אפס. המחשבה שיהודי בשומרון הוא יהודי גלותי שיקבל דקירה בלב ויגיד תודה בנימוס - היא נאיביות ילדותית".

לאחר כמה דקות מחק בן ציון את הציוץ. כעבור כמה שעות פרסם דוידי הבהרה ובה אמר כי דבריו אינם קוראים לקחת את החוק לידיים. 

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "נוצר וואקום ענק כתוצאה מתפיסת ביטחון שגויה שמאפשרת טרור רצחני נגדנו. זו חובת הממשלה והצבא לתקן זאת ולהילחם ועל כך אנו זועקים ונלחמים. אסור שאזרחים ייקחו את החוק לידיים מתוך תסכול.

"אנו מחבקים את המשפחה היקרה, כואבים וזועמים כי דם יהודי נשפך כמים, כולנו כואבים וזועמים על ההפקרות שאפשרה את רצח שני האחים הטהורים הלל מנחם ויגל יעקב יניב הי"ד מהישוב הר ברכה. אני דורש מראש הממשלה, משר הביטחון ומהרמטכ"ל להפוך את השולחן ולצאת מייד למערכה צבאית נגד הטרור ביד ברזל".

חוזרים לאביתר 

בצל הפיגוע והמהומות בחווארה, עשרות מתיישבים עלו הערב אל המאחז אביתר פעם נוספת. אחת המתיישבות: "אחרי הבשורות הקשות היום בשומרון, לא יכולנו להמשיך בשגרת חיינו והדבר המתבקש הוא לחזור לאביתר. חזרנו לאביתר כפי שהתחייבו בפנינו כל מפלגות הקואליציה".

דניאלה וייס יו"ר תנועת נחלה: "המשפחות והישיבה המתינו יותר משנה לחזור לאביתר. המציאות שבה ממשלת ישראל מאפשרת לרשות ביד אחת להשתלט על אדמות הלאום וביד השנייה לרצוח בנו לא יכולה להתקבל על הדעת. הגיע הזמן שממשלת 'ימין על מלא' תבנה מאות ישובים חדשים ביהודה ושומרון. המרחבים קוראים לציבור". 

לאחר כמה שעות הגיעו כוחות הביטחון לפנות את המתיישבים מהמאחז, אך הוא הופסק מאחר ומאות מתיישבים נוספים הגיעו למקום. הכוחות נאלצו לחדול מהפינוי. כ-600 איש במקום.

תושבי אביתר שבו למאחז בעקבות הפיגוע בחווארה | תנועת נחלה

מתיישבים עלו בחזרה למאחז אביתר,

הפינוי באביתר | חיים פרלמן/TPS

מעבירים את הלילה באביתר, צילום: איתן שויבר/TPS
אביתר. אין מספיק כוחות לפינוי המתיישבים, צילום: איתן שויבר/TPS
מנסים לישון. מאחז אביתר, צילום: איתן שויבר/TPS

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי הגיע לזירת הפיגוע וקיים הערכת מצב ותחקיר ראשוני בנקודה. הלוי הנחה על תגבור כוחות נוסף לסיכול פיגועים ומניעת הפרות סדר, לצד חיזוק והגברת המאמצים ללכידת המחבלים. 

בצה"ל הודיעו כי בימים הקרובים יתוגברו הכוחות והבידוק הביטחוני בשכם. בהתאם להערכת המצב, הוחלט כי שני גדודים נוספים יעלו לגזרת יהודה ושומרון. כחלק מהגברת הפעילות הביטחונית במרחב שכם הוחלט על הגברת הבידוק הביטחוני בצירי התנועה אל העיר וממנה. בחטיבת שומרון פועלים כוחות מתוגברים של צה"ל, משטרת ישראל ופלוגות מג"ב.

הרמטכ"ל הלוי באזור הפיגוע, צילום: דובר צה"ל

"עלו השמימה שני קדושים"

בתוך כך, הורי הנרצחים הגיעו למקום הפיגוע עם בני המשפחה וחבריהם של יגל והלל יניב. סבם של הנרצחים: "עלו השמימה שני קדושים, הנכדים שלי הלל ויגל. הם מלמעלה יתפללו עלינו על עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל".

אל המקום הגיעו גם חבריהם של הלל ויגל יחד עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ומח"ט שומרון אל"מ שמעון סיסו והתפללו לעילוי נשמת האחים.

אימם של האחים שנרצחו בפיגוע בחווארה בהפגנה בזירה | שמואל בוכריס

בני משפחת יניב הגיעו למקום הפיגוע לאמירת תהילים

המשפחה בזירת הפיגוע, צילום: מועצה אזורית שומרון

השתתפו בהכנת הידיעה: חנן גרינווד, לילך שובל, דנה בן שמעון ויורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר