בן גביר, פעל בממלכתיות - וצא מצה"ל

התערבות פוליטית בשיקולים של מפקדי צה"ל היא מתכון לאנרכיה, ולהפיכת צה"ל לצבא מיליציות שפועלות לפי נטיות פוליטיות • דוד בן-גוריון הבין זאת

בן גביר וכוכבי. התערבות מסוכנת, צילום: קוקו ויוסי זליגר
התקרית בחברון, שבה התחככו לוחמי גבעתי עם אנרכיסטים שבאו לייצר פרובוקציה כדי להכפיש את צה"ל ואת מדינת ישראל, היא אירוע צפוי וידוע מראש בעיר הזו - ואין פלא: מרבית האירועים שעוררו סערה ציבורית התרחשו בחברון. די אם נזכיר את מחאת "דוד הנחלאווי" ואת אלאור עזריה. חברון היא עיר האבות, וגם עיר הפרובוקציות. היא מצולמת מכל זווית, כך שכל אירוע שמתרחש בה מצולם ומופיע בתקשורת כמעט באופן מיידי. צילומי אירועים מסוג זה מציגים תמיד תמונה חלקית, לא מאפשרים לצופה את הבנת הקונטקסט המלא של האירוע - ומעוררים מייד סערה.
חברון. החיילים מוזהרים מראש מחיכוכים, צילום: אי.פי.אי
גיבוי כן, התערבות לא חיילי צה"ל בתעסוקה מבצעית - ובעיקר בחברון, שבה קיים חיכוך גבוה בין הצבא לגורמים אזרחיים - חייבים לעבור הכנה פיזית וגם מנטלית לביצוע המשימה, ואני מקווה ומעריך שאכן כך נעשה. קיימת חשיבות גדולה למעורבות מפקדים ולהימצאותם קרוב לאירועים כמעט בכל נקודת זמן. בקו התפר חייבת להיות הקפדה מיוחדת, כי לשם מגיעים הפרובוקטורים ואלה שמתגרים בחיילים, שכל מטרתם הכפשת ישראל. הקריאות מכל עבר לתת גיבוי ללוחמים הן מובנות, אך הן מחבלות ביכולתם של מפקדי צה"ל לפקד על החיילים ולמלא את המשימות שמוטלות עליהם. קריאות אלה בעצם דורשות לא לגבות את המפקדים, ולומר להם "טעיתם, אינכם ממלאים את תפקידכם כראוי".
הלוחם מהתיעוד בחברון שאמר "בן גביר יעשה סדר" והמכתב ששלח למח"ט גבעתי, צילום: טל שגיא
ההתערבות הזו בתוך קווי הפיקוד של צה"ל היא סכנה לעצם קיומו של הצבא. אין צורך להסביר לי כיצד נותנים גיבוי ללוחמים. עשיתי זאת לאורך כל שירותי - ויעידו על כך אלה שלחמו לצידי - אך גם הענשתי את מי שפעל בניגוד לכללים, באופן מידתי וגם אבהי ומחבק. אני סומך באופן מלא על הרמטכ"ל ועל מפקדי צה"ל. הם שם בלב המאבק, והם אלה שעומדים בחזית ומגינים עלינו. עלינו לגבות את צה"ל כולו, על מפקדיו ולוחמיו, ובשום אופן לא לתקוע טריז בין המפקדים ללוחמים: זה מתכון להרס של צה"ל, שאותו כולנו כה אוהבים.
סומך באופן מלא על הרמטכ"ל. כוכבי, צילום: יוסי זליגר
צה"ל הוא גוף א-פוליטי ההתערבות הפוליטית של השר המיועד לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, היא אירוע חמור יותר, שבו מערבים פוליטיקה בהחלטות מפקדי צה"ל. צה"ל הוא גוף א־פוליטי. הוא פועל מתוקף חוק, וחלק נכבד מסמכותו ומכוחו בא לו מהגיבוי שהוא מקבל מממשלת ישראל, שהיא המפקדת עליו. התערבות פוליטית של שר כזה או אחר בשיקולים של מפקדי צה"ל היא מתכון לאנרכיה, ולהפיכת צה"ל לצבא של מיליציות שפועלות לפי נטיות פוליטיות. בן־גוריון הבין זאת עם הקמת המדינה, והקים את צה"ל כגוף צבאי לוחם שכפוף לממשלת ישראל כולה ושפועל על פי חוק. קריאתו של בן גביר למפקדי צה"ל לתת גיבוי לחיילים היא התערבות פוליטית בוטה, מאוד לא רצויה ואף מסוכנת. מכאן, אני הקטן מבקש לפנות באופן ישיר אליך - השר המיועד בן גביר: יש לך המון עבודה כדי לטפל בביטחון האישי ובהחזרת המשילות, משימות שאני רואה עין בעין ביחד איתך. בקבינט המדיני־ביטחוני, שבו אתה תהיה חבר, תוכל להתעדכן בנעשה בצה"ל, ואני משוכנע שתרווה נחת מצה"ל וממפקדיו. אבל אני מבקש ממך בכל לשון של בקשה: פעל בממלכתיות - וצא מצה"ל.טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר