המערב הפרוע: ביו"ש מתנהלים בהפקרות מסוכנת

עשרות מקרי זריקת אבנים על כלי רכב ישראליים בכל יום • כבישים ישנים ומסוכנים • בנייה בלתי חוקית והשתלטות על שטחים מצד הפלשתינים • אין גורם אחד שלוקח אחריות על השטח • "אין שום משילות"

משילות בשטח.קריית ארבע , צילום: אי.אף.פי

"משילות ביהודה ושומרון? איזו משילות?!", גיחכו תושבים כשנשאלו לגבי המצב ביהודה ושומרון. ולא צריך להתפלא על עמדתם. בעוד שבגליל ובנגב יש בעיות שיש לפתור על מנת להגביר את המשילות, ביו"ש המצב קטסטרופלי, מערב פרוע של ממש, וככל שנראה לעין אין גוף שמסוגל לעשות סדר בבלגן העצום שמתרחש בשטח. החלק השלישי בסדרת "פרויקט המשילות".

החלק הראשון | החלק השני

מדי יום זורקים פלשתינים אבנים על כלי רכב ישראליים. לפחות עשרה מקרים ביום רגיל ועשרות בימים מתוחים יותר, כדוגמת חיסול בג'נין או בשכם. יום לדוגמה: ביום רביעי האחרון יודו אבנים מהכפר זוביאדת שבבקעת הירדן לעבר אוטובוס שבו נסעו ילדים. שניים מהם הוגדרו כנפגעי חרדה. בתגובה הגיעו תושבים ישראלים לכניסה לכפר הבדואי והפגינו במקום. שעה קלה לאחר שעזבו, שוב יודו אבנים לעבר אוטובוס נוסף. מדובר באירוע שבשגרה. זמן קצר מאוחר יותר יודו אבנים לעבר אוטובוס בכביש 55, למחרת בבוקר יודו אבנים לעבר אוטובוס תלמידים בתקוע הערבית.

זריקת אבנים בשומרון (ארכיון), צילום: מרים צחי
אוטובוס שנפגע מזריקות אבנים ליד חיזמה, צילום: אורן נחשון

"רפיון בוטה"

במקביל מתנהלת מלחמה עיקשת על השטח, ובעיקר בשאלה למי שייך השטח. הפלשתינים פועלים בשנים האחרונות על מנת להשתלט על שטחי C, כחלק מתוכנית אסטרטגית בשם "תוכנית פיאד" להקמת ממשלה פלשתינית דה פקטו. בימי ממשלת בנט־לפיד השתלטות זו עלתה מדרגה באופן דרמטי: 105 מבנים בלתי חוקיים חדשים נבנים כיום, והפלשתינים משתלטים על כ־136 דונמים חדשים ביו"ש מדי שבוע. התושבים היהודים, בינתיים, מאשימים את המנהל האזרחי באכיפת יתר כלפיהם בעוד הבנייה הפלשתינית נמשכת ללא שינוי.

"כיום הריבון ביהודה ושומרון הוא צה"ל ומשרד הביטחון, ובשילוב מדיניות השמאל נוצר אבסורד: אכיפה נוקשה נגד יהודים ורפיון בוטה מול ערבים, עד כדי הפסד אסטרטגי לרשות הפלשתינית", אומר אביעד גדות מארגון "תורת לחימה". "הממשלה החדשה חייבת לא רק להחיל ריבונות אלא גם משילות כבדה על השטח בכל ההיבטים כדי להפוך את המשוואה".

כביש 60. חייבים משילות גבוהה על השטח, צילום: אורן בן חקון

הנהגים מסתכנים בחייהם

הכבישים גם הם במצב קטסטרופלי. מדובר בכבישים ישנים, רעועים, שלא מתאימים בשום פנים ואופן לנפח התנועה שנוסעת בהם – ישראלים ופלשתינים כאחד. שרת התחבורה היוצאת, מרב מיכאלי, הודתה לפני מספר שבועות כי עצרה פיתוח של כבישים ביו"ש מכיוון שלגרסתה אלו לא יהיו בשליטתנו בעתיד.

התוצאה היא עוד הרוגים ופצועים מנהיגה פראית של הפלשתינים בכבישים שאינם בטוחים. ישנה תוכנית אב לשיפור כולל של כבישים ביו"ש, אך הדבר ייקח זמן רב ובינתיים הנהגים מסתכנים בחייהם. לא זאת ועוד, אלא שדו"ח של מכון המחקר של הכנסת חשף לפני מספר חודשים כי יש רק 13 ניידות תנועה ביו"ש, והאכיפה לוקה בחסר, בין היתר בהיעדר תקציב.

כבישים רעועים וישנים ביו"ש, צילום: ללא קרדיט
איפה המשילות? כביש 60,

הבעיה המרכזית, אומרים ביו"ש, היא שאין גורם אחד שלוקח אחריות על השטח. הריבון תיאורטית הוא צה"ל, אך בצבא מעדיפים בצדק להתרכז בצד המבצעי והביטחוני של המצב. המנהל האזרחי, הגוף שאמור לטפל אזרחית בתושבי יהודה ושומרון, הוא חלש ובעל כוח אדם לא מספק מכדי להתמודד עם כל האתגרים שעומדים לרשותו.

שלמה נאמן, ראש מועצת יש"ע וגוש עציון: "במגזר הערבי השטח מופקר לחלוטין. לפני שעה אני מקבל תמונות משמורה הסכמית שבה הוסכם בהסכם אוסלו שלא יבוצעו עבודות וכעת סוללים שם ערבים כביש אספלט. אין שום משילות".

שלמה נאמן, ראש מועצת יש"ע בהפגנה מול ביתו של שר הביטחון (ארכיון), צילום: מאיר אליפור
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר