66 שנים אחרי: פורסמו עדויות נאשמי טבח כפר קאסם

בית הדין הצבאי לערעורים אישר לפרסם חלקים חסויים בפרוטוקולים החושפים כיצד ניסה הדרג הפיקודי להתנער מאחריות לאירוע בו נרצחו 49 אנשים • סגן דהאן האשים את רב-סרן מָלִינקי: "אמר לנו שבלי סנטימנטים כי מוטב שיהיו כמה הרוגים, כך שיהיה שקט באזור" • מלינקי הטיל את האשמה על מפקד החטיבה המרחבית: "אמר שהוא לא רוצה סנטימנטים ולא רוצה מאסרים"

הנשיא לשעבר, ריבלין, מניח זר לכבוד הנספים בטבח (ארכיון), צילום: מארק ניימן / לע"מ

"הן הסתובבו וניסו לברוח, הוריתי לאנשים לפתוח עליהם באש. הם עשו זאת וגם אני עצמי ירית": 66 שנים לאחר הטבח הנורא שהתרחש בכפר קאסם, משרד הביטחון פרסם היום (שישי) עדויות ופרוטוקולים שחושפים עוד ממה שהתרחש באירוע בו נרצחו 49 אנשים. חלקים מהמשפט שהתקיים בשנתיים שלאחר האירוע, נותרו חסויים עד ימנו ונחשפים כעת לראשונה לאחר שבית הדין לערעורים אישר את פרסומם.

בשנות ה-50, בזמן שבשטחי הקו הירוק עוד הונהג ממשל צבאי, יצאה ישראל הצעירה למבצע קדש. המתיחות גהתה והפיקוד המרכזי הורה להטיל עוצר על הכפרים הערביים באזור המשולש לאור החשש מהתפתחות מלחמה עם ירדן.

הדברים החלו להשתבש כשמפקד החטיבה המרחבית, אלוף-משנה יששכר שדמי, החליט על דעת עצמו להקדים את שעת כניסת העוצר בארבע שעות, מהשעה 21:00 לשעה 17:00. ההודעה על ההקדמה הצפויה, נמסרה לכפרים הערביים רק חצי שעה שעת כניסת העוצר העדכנית. התושבים הערבים שעבדו מחוץ לכפריהם לא ידעו על כך.  

גדוד משמר הגבול בפיקודו של רב-סרן שמואל מָלִינקי קיבל משימה לאכוף את העוצר בגזרה הדרומית של "המשולש הקטן". בסדרת פקודות שנתן מלינקי לפקודיו, הוא הנחה אותם במפורש לירות על מנת להרוג בכל ערבי שיימצא מחוץ לביתו לאחר שעת כניסת העוצר, כולל תושבים החוזרים מעבודתם מחוץ לכפרים. כשנשאל מה בקשר לנשים וילדים, השיב: "בלי סֶנטימֶנטים".

נשיא המדינה, מבקר בכפר קאסם ונושא דברים באירוע זיכרון להרוגי הטבח,

סגן גבריאל דהאן, שפיקד על המחלקה שפעלה בכפר קאסם, קיים כלשונה את הפקודה שניתנה לו. חייליו ירו למוות ב-43 מתושבי הכפר, בהם 9 נשים ו-17 ילדים ונערים, ופצעו 13 נוספים. בנוסף לכך, נהרגו בתוך הכפר עוד ארבעה תושבים.

לאחר מכן, במהלך עדותו במשפט, סיפר דהאן כי ההוראה שקיבל ממלינקי הייתה להודיע למוכתר הכפר כי "כל מי שייראה בין השעות הנ"ל 'יירה וייהרג'". הוא סיפר כי כשאחד מהמפקדים שאל לפעול בכאלו שיגיעו ליישובים לאחר כניסת העוצר, מלינקי ענה: "בלי סנטימנטים, מוטב שיהיו כמה הרוגים, כך שיהיה שקט באזור. הוא הדגיש שלא יהיה רצח, אלא הרג. אני הבינותי מדבריו שהרי זה בהתאם לפקודה ורצח זה – אם אני מוטה מהפקודה".

"השעה הייתה בערך 17:10, וראיתי עוד אנשים בחוץ. יריתי צרור מהעוזי באוויר וכדי להפחידם וצעקתי בערבית 'להיכנס הביתה'" שחזר דהאן. "שמעתי צרור וכמה כדורים בודדים מכיוון צפון לכפר, ששם הייתה חוליה נוספת. ניגשתי לשם ונתברר לי שנראו שלושה ערבים מתקרבים ונפתחה עליהם אש, אחד נהרג ושני האחרים נעלמו".

לאחר מכן, מספר דהאן כי החל לשמוע יריות רבות ממספר כיוונים ביישוב. בהמשך עדותו סיפר דהאן כי שמע בסביבות השעה 17:35 יריות רבות מהרבה כיוונים ביישוב, בעיקר בצד המערבי. "ניגשתי לשם. שם מצאתי שלוש מכוניות משא ומספר זוגות אופניים וכ-30 ערבים הרוגים ליד המכוניות", הוא נזכר ברגעים בהם גילה על הטבח שביצעו פקודיו. "שאלתי את רב-שוטר שלום עופר, שהיה במקום עם חולייתו, אם הוא עשה את זה. הוא הסביר לי שהוריד אותם מהמכונית. הם התחילו לברוח והוא פתח עליהם באש. צעקתי עליו שלא היה צורך לעשות זאת ואמרתי לו שראה בעצמו רגעים מספר לפני כן שלא נגעתי לרעה באנשים שהיו במכונה וליוויתי אותם לכפר. הוריתי לו לא לירות יותר ורק לעצור אותם עד שאני אבוא".

"נהגתי בדיוק לפי איך שהבינותי את פקודת המג"ד מלינקי. לדעתי רב-שוטר עופר הגזים בהריגתו, מכיוון שראה ממני דוגמה כיצד לנהוג ולא נהג לפיה" טען דאהן במשפטו. "הוא מוכר לי כבחור חם מזג ומספר פעמים השתמש בנשקו בחוסר זהירות, בזה שירה אל מטרות בתוך שטח הבסיס בצורה מסוכנת ואני נזפתי בו".

בהתאם לעדות זאת, העונש החמור ביותר שגזר בית המשפט לאחר אירועי כפר קאסם היה עבור מפקד הגדוד, רס"ן מלינקי, עליו נגזרו 17 שנות מאסר (שקוצרו בהמשך את העונש ל-14 שנים).

עם זאת מדבריו של מלינקי במשפטו עולה כי האשמה נוגעת גם למפקד החטיבה המרחבית, אלוף-משנה יששכר שדמי. "העוצר מתחיל בשעה 17:00 באותו יום ונמשך עד למחרת ב-6:00. כל מי שיעזוב את ביתו יוכה" כך טען שאמר לו אלוף המשנה. לטענת מלינקי, כשביקש הבהרות משדמי כיצד יש לנהוג באלה שישובו לבתיהם אחרי שעת העוצר, שדמי השיב לו במילים האלה: "אין אני רוצה סנטימנטים ואין אני רוצה בשום מאסרים, לא יהיו מאסרים. אמרתי לו 'בכל זאת?' על זאת השיב לי בערבית 'אללה ירחמו', כלומר לפי הבנתי את המושג הנ"ל הוביל למושג העברית 'ברוך דיין אמת'". 

על דהאן נגזרו תחילה 15 שנות מאסר, אך עונשו קוצר בערעור לעליון ל-10 שנים. שלום עופר זכה גם הוא לקיצור העונש שלו מ-15 ל-10 שנים.

פריג': "האמת יוצאת לאור" 

השר עיסאווי פריג', תושב כפר קאסם שבני משפחתו היו מהרוגי הטבח, הגיב לפרסום: "סוף סוף אני קורא את המילים שחלמתי לקרוא כל חיי. את העדויות על הרצח המתוכנן, על השער המזרחי של כפר קאסם שנשאר פתוח בתקווה שהניצולים יבינו את המסר ויברחו. אבל לצד הכאב יש גם מנוחה.

"אחרי 66 שנה, האמת יוצאת לאור. כל כך הרבה זמן המדינה שלנו ביקשה להסתיר מאתנו את האמת על הטבח שפגע בכל משפחה בכפר קאסם, גם במשפחתי והמשיך ללוות אותנו עד היום. כעת האמת בחוץ, כך גם תכנית הגירוש (חפרפרת), שאף אם לא פורסמה רשמית, נוכחת בכל אחד מדפי פרוטוקול המשפט.

"אחרי בקשת הסליחה, ולאחר פרסום הפרוטוקולים, נותר רק לדאוג שזכרו של הטבח ולקחיו לא ישכחו. שהוא יהיה נוכח בתוכניות הלימוד בבתי הספר ולא כהערת אגב. שכל ילדה וילד, יהודים וערבים ילמדו עליו, יקראו גם הם את המילים שאנחנו קראנו היום".

לדברי השר, "שנים המציאה המדינה אין ספור תירוצים מדוע להסתיר מאיתנו את האמת. היום התגלה המובן מאליו שאין כמו האמת כדי להקל על הכאב, כדי לסייע בבניית העתיד המשותף, כדי לתת תקווה.

"היום הזה לא היה מגיע ללא עקשנותו של אדם אחד, אדם רז, היסטוריון רודף צדק ואמת שהוביל את המאבק וניצח. תודה רבה לך אדם ותודה למכון 'עקבות'".

שי גליק, מנכ"ל ארגון בצלמו, אמר ל"ישראל היום" בתגובה לפרסום הפרוטוקולים: "מדינות כמו נורבגיה, שווייץ והולנד, שמממנות את ארגון 'עקבות' שהוביל את המאבק והגיש את העתירה, אינן מעוניינות בצדק אמיתי אלא בפגיעה בשמם הטוב של מדינת ישראל ושל צה"ל, שהינו הצבא המוסרי בעולם. גם אם צה"ל שגה והרג חפים מפשע מדובר במקרה בודד, אל מול עשרות אלפי התקפות מהצד הפלשתיני שכוונו ועדיין מכוונות לרצח נשים וילדים".

 

מצורפים קישורים למסמכים:

2005-671-85 -
‏ https://we.tl/t-xUBP1x5zE3
2005-671-130-
‏ https://we.tl/t-VLqxMmngnr
2005-671-131-
‏ https://we.tl/t-GYN31Swmlb
2005-671-132-

‏ https://we.tl/t-LpGUT31D9P

2022-163-6-
‏ https://we.tl/t-R0aNCWdBxq

קרדיט שימוש: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר