התרענו. שוב ושוב התרענו, והגיע הזמן שממשלת ישראל תתייחס ברצינות לגל הרציחות. הרציחות במגזר הערבי הן לא רק "בעיה של ערבים", כי הן לא יישארו שם, הן יזלגו ויגיעו גם למרכז ולפריפריה, לתוך המרחב היהודי. זה כבר קורה כאן ועכשיו.
רק בחודש האחרון 14 בני אדם נרצחו. נשים, גברים, וכולם אזרחים. לא רק בדבורייה ובאום אל־פחם, אלא גם בבת ים, בנהריה, בטבריה, במודיעין, בחדרה ובלוד.
תיעוד ניסיון רצח בכפר סוואחרה ליד מעלה אדומים // דוברות המשטרה
הרצח כבר לא שייך למגזר מסוים - הוא מכת מדינה, והגיע הזמן לשים לזה סוף.
להכנת הכתבה הזו פנינו למשרד לביטחון לאומי בשאילתה מסודרת, מנומקת ומפורטת, שהתייחסה במפורש למקרי הרצח גם במגזר היהודי, לתחושת אובדן הביטחון האישי, לגל הרציחות בתוך המשפחה ולתחושת אוזלת היד של המדינה מול מה שנראה כהתפרקות שלטונית.
בתגובה קיבלנו הודעה מוכנה מראש, כללית ומנותקת שעסקה ברצח במגזר הערבי בלבד, והאשימה את האישה שלדעתם אחראית על הבעיה האקוטית הזו: היועמ"שית.
וכשהערנו להם שהפעם מדובר בגל רציחות שכולל גם אזרחים יהודים, הם לא תיקנו. הם לא שאלו. הם פשוט ענו: "זוהי תגובתנו".
המשכנו ותהינו: איך אתם מציגים את רפורמת הנשק כהישג, כשברור שזו חלק מהבעיה? הרי אין ראיונות פרונטליים למקבלי הנשק. אין שיח ציבורי פתוח. יש הקלות מסוכנות בתבחינים במקום פיקוח.
ומה היתה התגובה? התעלמות.
כך נראית מדינה שלא סופרת את אזרחיה. כך נשמעת שתיקה ממשלתית, בעוד משפחות אבלות ושותקות לנצח.
כדי למנוע את הרצח הבא ולהתייחס קונקרטית לבעיה, ביקשנו מכמה מומחים שחקרו ובדקו את הנושא להציג את הפתרונות המתאימים לדעתם. והנה, אנו מניחים זאת כאן, לידיעת השר לביטחון לאומי והציבור כולו.
ד"ר דרור נצר, מנהל פורום הגברים ביוזמת "קווים אדומים" || רק פתרון שיתופי יעבוד
העלייה באלימות וברצח אינה מנותקת מהקשר רחב יותר. לפי הנתונים שנאספו ביוזמת "קווים אדומים" ובשיתוף שדולת הנשים בישראל, מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל חלה עלייה של כ־30% בפניות נשים נפגעות אלימות למוקדי הסיוע.
חילופי אש על רקע פלילי בין משטרה לעבריינים // שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
נוסף על כך, מחקרים מישראל ומהעולם מראים בבירור: תקופות של מלחמה, חירום לאומי או מתח ביטחוני ממושך מייצרות קרקע פגיעה יותר להתפרצות של אלימות בתוך הבית. הסיבות לכך מורכבות: שילוב של טראומה מתמשכת, אובדן יציבות, לחץ כלכלי, חשיפה יומיומית לאירועים אלימים - כל אלה מגבירים סיכון בקרב משפחות וזוגות שכבר מתמודדים עם דינמיקה לא בטוחה. לכך מתווספים גם זמני המתנה ארוכים יותר במערכות הרווחה, ירידה בזמינות מסגרות טיפול ושחיקה של אנשי מקצוע.
מה עושים במצב הכאוטי הזה? התחושה של כאוס נובעת מכך שהתופעה חוצה מגזרים, מערכות וגופים. אין כתובת אחת, ולכן הפתרון חייב להיות שיתופי, מתואם ומגובש.
יש לפעול לחיזוק הקשר בין כלל הגורמים: ממשלה, רשויות מקומיות, מערכות הבריאות והחינוך, מעסיקים, ביטוח לאומי, מערכי חירום וקהילה. רק עבודת רשת מתואמת, מקושרת ומקצועית תוכל לצמצם את הסיכון.
הדגש המרכזי הוא על חיזוק יכולת האיתור והמניעה - לאורך כל הרצף: לחזק את משרד הרווחה, משרד הבריאות, מערכת החינוך ומערכת הביטחון בזיהוי מוקדם וליווי מקצועי.
להרחיב את המעורבות של גופים כמו ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, קופות החולים והמעסיקים, שמהווים נקודות מגע קריטיות עם אוכלוסיות בסיכון. נוסף על כך, להעמיק את שיתופי הפעולה עם החברה האזרחית, הרשויות המקומיות והמערכת הקהילתית.
יוני אריה, מנהל קהילות בטוחות ב"יוזמות אברהם" || להזיז את השר מתפקידו
השתוללות הפשיעה והעלייה המתמדת במספר ההרוגים מחייבות שינוי בסדר העדיפויות של הממשלה. מדובר בבעיה לאומית, והיא צריכה להיות מתועדפת ומתוקצבת בהתאם.
עם המספרים אי אפשר להתווכח - 109 הרוגים ורק 8% פענוחים בחברה הערבית בשנת 2025. הממשלה נכשלת כישלון חרוץ במאבק בפשיעה, ואזרחי ישראל משלמים את המחיר הכבד. צריך להזיז את השר לביטחון לאומי מתפקידו ולמנות במקומו שר מקצועי ובעל כישורים וניסיון, שיוכל להוביל את המאבק בפשיעה בצורה מיטבית, שידאג ליישום החלטות הממשלה למאבק בפשיעה, ולהגברת הנוכחות המשטרתית ביישובים מוכי הפשיעה.
צפו בתיעוד- ניסה לרצוח את קרוב משפחתו בעזרת מגל על רקע סכסוך ירושה // דובורת המשטרה
בלי משרדים מתפקדים אי אפשר לנהל מדינה. אנחנו רואים ממשלה ששמה רגליים למאבק במקום שתקדם אותו. צריך לחזק את המשטרה, לדאוג שיהיו לה את כל הכלים שיאפשרו לה לפענח מקרי רצח בצורה יותר טובה, ליישם את החלטת הממשלה 549 ולהתמודד עם חסמים שעלו ביישום, כמו בעיית כוח אדם ושיתוף פעולה לקוי בין משרדי הממשלה, לבצע צעדים בוני אמון עם החברה וההנהגה הערבית ולפעול בשיתוף פעולה איתן, לטפל בגורמי עומק לפשיעה, כמו צעירים חסרי מעש, ולהגדיל את היצע ההזדמנויות בשבילם כדי שצעירים כאלה לא יתדרדרו לפשיעה. שישקיעו בשיקום עבריינים כדי שלא יחזרו לפשיעה וימשיכו את מבצעי החירום שהמשטרה מקיימת ביישובים ערביים ובערים ערביות.
טל הוכמן, מנכ"לית שדולת הנשים || להגביל מיידית החזקת נשק
רצח נשים הוא לא גזירת גורל, אלא עניין של החלטה מדינית. המשרד לביטחון לאומי מתרשל במילוי תפקידו. מדובר במשימה שמחייבת תקצוב ייעודי, הגברת אמצעי אכיפה והגנה, והגבלות מיידיות על החזקת נשק - במיוחד בידי גברים עם רקע באלימות.
כיום אין שיתוף מידע בסיסי בין אגף כלי ירייה לשירותי רווחה בנושא הזה, וזה מחדל מסוכן. אנו רואות הסלמה חדה באלימות - והצפת הנשק ברחובות רק מעצימה אותה. צריך להבין: כל נשק לא חוקי התחיל מרישיון חוקי. המדינה מחויבת להגביל ולהסדיר את זה.
זירת רצח אישה בחדרה \ מד"א
לגבי הפיקוח הטכנולוגי - הנתונים מדאיגים: החוק שנכנס לתוקף באוגוסט האחרון בפיילוט שעליו נלחמנו במשך עשור לא מגיע לנשים מאוימות בפועל. רק 18 אמצעי פיקוח אושרו, וכיום ישנם 15 מפוקחים לאחר 72 בקשות.
מדובר בכלי שיכול להציל חיי נשים, אבל מרבית הציבור כלל לא יודע שהוא קיים. התנאים לקבלתו נוקשים מדי, והיעדר המודעות מקשה עוד יותר.
המשרד לביטחון לאומי חייב להרחיב את השימוש, לפשט את התנאים ולהשיק קמפיין הסברה מיידי, לשופטים ולשופטות, לעורכי הדין ולעורכות הדין ולנשים המאוימות.
נוסף על כך, בדיון בכנסת שיזמנו לאחר שלושה מקרי רצח של נשים בידי בני משפחה מתמודדי נפש, דרשנו לקדם בדחיפות את תיקון חוק זכויות החולה - תזכיר שמאפשר שיתוף מידע בין גורמים כשקיים חשש לסכנה.
משרד הבריאות הודה כי ההצעה מונחת מוכנה. הגיע הזמן לקדם אותה. הפתרונות קיימים, אבל כשהמדינה לא פועלת - נשים משלמות בחיים שלהן.
"צעדים חסרי תקדים"
בתגובה, נמסר מהמשרד לביטחון לאומי: "מאז כניסתו של השר איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי, נעשו צעדים חסרי תקדים שלא העזו לבצע קודמיו במשך שלושה עשורים. השר בן גביר נגע בנקודות כואבות שאיש לא העז לטפל בהן, ובראשן תופעת הפרוטקשן – תופעה שהוזנחה במשך שנים. לראשונה הוקמו שתי מחלקות ייעודיות במשטרה למאבק בתופעה, והשר אף העביר את חוק הפרוטקשן ההיסטורי. שרק היום הוכח שוב כיעיל שהוגשו מכוחו כתבי אישום למשפחות פשע.
"בנוסף, רפורמת הנשק שמוביל השר הגדילה את מספר רישיונות הנשק מ־8,000 בשנה ללמעלה מ־200,000 – מה שמחזק את תחושת הביטחון האישי. השר הקים מעל 1,000 כיתות כוננות ברחבי הארץ, הוביל לעלייה של למעלה כ-500% בהריסת מבנים בלתי חוקיים, ומבצעי המשילות שהוא יוזם נותנים כבר תוצאות בשטח ועדין לא נזכרנו את הרפורמה בבתי הכלא ושינוי התנאים במאה שמונים מעלות למחבלים ומשפחות פשע - אמנם עוד רבה הדרך, אך לפחות יש מי שפועל ומבצע – לא מדבר, עושה.
"במסגרת המאבק בפשיעה במגזר הערבי מספטמבר 24. בוצעו 21,319 מעצרים ועוד 14,000 חיפושים. נתפסו אלפי אמל"ח, סוכלו עשרות ניסיונות לרצח. והוגשו 22 כתבי אישום משמעותיים נגד ארגוני פשיעה ועבירות רצח במגזר הערבי.
"השר בן גביר מקיים ישיבות סטטוס ופגישות עבודה שוטפות בעניין הפשע לרבות מספר ישיבות שנערכו בימים האחרונים אחת מהן אצל ראש הממשלה עם נציגי היועמשית ושרים נוספים לצד זאת, הוא ממשיך לסייר בשטח, בפיתוח המשמר הלאומי, בהעלאת אחוזי הגיוס למשטרה, בשיפור תנאי השכר לשוטרים ועוד - אחרי עשרות שנים הועלו משכורות שוטרים באופן משמעותי - מה שמאפשר גיוס רחב.
"מומלץ להפנות את השאילתות למי שמונעת מהשר לפעול בעוצמה מול הפשיעה – היועצת המשפטית לממשלה, שמעכבת שלושה כלים מרכזיים בטיפול בתופעה: שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, ביצוע מעצרים מינהליים, ושיתוף פעולה חיוני עם שירות הביטחון הכללי.
"השר דוחה מכל וכל את הטענה שבגלל שמדובר בפשעים במגזר הערבי זה פחות מעניין אותו - השר בן גביר ממשיך לפעול יום ולילה להשבת המשילות ולחיזוק ביטחון אזרחי ישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו