רווחים בעקבות תשלומים שלא כדין: הורשעו חמישה בכירים בקבוצת שיכון ובינוי

התשלומים הבלתי נאותים נכללו והוטמעו בספרי הנהלת החשבונות של הקבוצה • עולה כי הנאשמים קשרו קשר עם אורגנים שונים בחברות על מנת שלא להפסיק מתן תשלומים על ידי חברות הבת • על משה לחמני, ששימש כיו"ר החברה, הוטל קנס בגובה 1.5 מיליון ש"ח ומאסר על תנאי

עופר קוטלר בדיון בהארכת מעצרו (ארכיון). צילום: קוקו

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לביהמ"ש המחוזי בת"א, המחלקה הכלכלית, כתב אישום כנגד שישה בעלי תפקידים בכירים בקבוצת שיכון ובינוי. בהתאם להודאתם, הרשיע היום (שני) בית המשפט חמישה מהנאשמים, ואף גזר על משה לחמני, ששימש כיו"ר שיכון ובינוי, קנס בגובה 1.5 מיליון ש"ח ומאסר על תנאי.

שר השיכון המיועד: "עד היום לא הכרתי את משבר הדיור" (ארכיון) // מרכז השלטון המקומי

עניינה של פרשת שיכון ובינוי באירועים שהתרחשו במסגרת פעילותה הבינלאומית של הקבוצה לאחר כניסתו לתוקף של תיקון 99 לחוק העונשין, בחודש יולי לשנת 2008, האוסר על מתן שוחד לעובד ציבור זר. על פי כתבי האישום שהוגשו, עוד טרם כניסתו לתוקף של התיקון, נהגו חלק מהחברות בקבוצה ואורגניהן השונים, לבצע תשלומים לגורמים שונים בארצות בהן פעלו, שחלקם היו בלתי נאותים. תשלומים שלא כדין אלו והרווחים שנבעו מהם נכללו והוטמעו בספרי הנהלת החשבונות של הקבוצה.

מכתב האישום המתוקן בו הודה משה לחמני, ששימש כיו"ר שיכון ובינוי מאמצע 2012 ועד ראשית 2019, עולה כי עם כניסתו לתפקיד יו"ר הדירקטוריון ביולי 2012, הובא לידיעתו כי לא הופסק מתן התשלומים שחלקם היו שלא כדין. לחמני אמנם הורה לקדם קוד אתי ותוכנית אכיפה, אך לא נקט אמצעים להבטיח באופן מידי להפסקת תשלומים אלו, שהמשיכו להשיא רווחים לחברה. במסגרת דו"חות כספיים שפורסמו לציבור, נכללו תשלומים שלא כדין, לצד ביאורים אשר כללו את ההצהרה לפיה "תשלום ההוצאות במתכונת הנ"ל אינו מהווה חשיפה מהותית לחברות הקבוצה".

משה לחמני - שיכון ובינוי, צילום: סיון פרג'

שופט בית המשפט המחוזי, בני שגיא, הרשיע את לחמני בכך שלא פעל בהתאם לחובות המוטלות עליו לפי חוק ניירות ערך (סעיף 36). הוא אפשר את פרסום הדוחות על אף שהיה מודע לכך שדוחות שיכון ובינוי כוללים את הביאור וההצהרה הנ"ל, המתעלמת מהשלכות אפשריות על עסקי החברות. לאור האמור, הוא הורשע בעבירה על פי חוק ניירות ערך ונגזר עליו קנס בגובה 1.5 מיליון שקלים ושישה חודשי מאסר על תנאי.

מכתב האישום שהוגש כנגד עופר קוטלר, ששימש כמנכ"ל שיכון ובינוי ויו"ר חברות הבת SBI תשתיות ו-SBI שוויץ, רוני פלוך, ששימש כמנכ"ל החברות הבנות SBI תשתיות ו-SBI שוויץ, דן שחם, ששימש מנכ"ל סניף קניה של SBI שוויץ, משה הפלניג ששימש כסמנכ"ל הכספים של SBI שוויץ, ובנימין ארביט, שכיהן כאחראי אזור מזרח אפריקה ב SBI שוויץ, עולה כי הנאשמים קשרו קשר עם אורגנים שונים בחברות על מנת שלא להפסיק מתן תשלומים על ידי חברות הבת של SBI שוויץ וסניפים בארצות הפעילות, הגם שמדובר בתשלומים שחלקם לא כדין. היקף התשלומים הגיע לכדי סכומים לא מבוטלים שהשיא לחברות תועלת כלכלית משמעותית.

משרדי שיכון ובינוי, צילום: צילום ארכיון: יהושע יוסף

בהתאם להודאתם, הרשיע היום השופט שגיא את קוטלר בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע לפי חוק העונשין ובכך שלא פעל בהתאם לחובות המוטלות עליו לפי חוק ניירות ערך (סעיף 36). הוא נאשם בכך שאפשר את פרסום הדוחות על אף שהיה מודע לכך שדוחות שיכון ובינוי הכוללים ביאורים והצהרות, המתעלמות מהשלכות אפשריות על עסקי החברות. הצדדים עתרו להטיל על קוטלר קנס בגובה של 3 מיליון שקלים ומאסר על תנאי.

רוני פלוך נאשם בקשירת קשר לביצוע פשע לפי חוק העונשין ואיסור פעולה ברכוש שבמקורו בעבירה (סעיף 4 לחוק איסור הלבנת הון), זאת לאחר שפעל להטמיע את התשלומים שלא כדין בהוצאותיה ובהכנסותיה הלגיטימיות, במערכת החשבונאית ובדוחות הכספיים של SBI שוויץ, כפי שהיה טרם תיקון החוק. הצדדים עתרו להטיל על פלוך 9 חודשי מאסר בפועל (שניתן יהיה להמיר לעבודות שירות), קנס בגובה 500,000 ₪ ומאסר על תנאי.

בניין חברת שיכון ובינוי באייר פורט סיטי, צילום: יהושע יוסף

דן שחם נאשם בקשירת קשר לביצוע פשע לפי חוק העונשין, וסיוע לרישום כוזב במסמכי תאגיד. הצדדים עתרו להטיל על שחם מאסר בפועל של 5 חודשים (ניתן להמרה לעבודות שירות), קנס בגובה 200,000 ₪ ומאסר על תנאי. משה הפלניג נאשם בקשירת קשר לביצוע פשע לפי חוק העונשין ובעבירת מנהל בתאגיד. על הפלינג עתרו הצדדים להטיל 7 חודשי מאסר בפועל (שניתן יהיה להמיר לעבודות שירות), קנס בגובה 775,000 ₪ ומאסר על תנאי.

לבנימין ארביט, (שהדיון בעניינו נדחה למועד אחר) יוחסו עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע לפי חוק העונשין ועבירת מנהל בתאגיד ובהתאם להסכם יעתרו הצדדים להטיל עליו 6 חודשי מאסר בפועל (שניתן להמיר לעבודות שירות), קנס בגובה 450,000 ₪ ומאסר על תנאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר